Nya Mercedes-AMG C63 är en hybrid bestyckad med en fyrcylindrig motor, men sedan lanseringen har ryktet gått om att en mer klassisk V8 ska göra comeback i modellen. Nu har motsatsen bekräftats.
Mercedes-AMG bekräftar: Slut på V8 i C63 och E63
Mest läst i kategorin
Att många hoppas på en V8-comeback i C63 beror på att modellen sedan den såg dagens ljus har förknippats med motortypen.
Den nya modellen bjuder förvisso 680 hästkrafter, men många tycker ändå att övergången till en radfyra och hybriddrift är ett nerbyte.
Förhoppningarna gällde även nästa Mercedes-AMG E63, som kommer att vara en hybrid med en rak sexa under huven.
Spridda rykten
Ryktena om att V8-versioner av C63 och E63 var på ingång kom från Car and Driver.
Uppgifterna kom då från två personer med insyn i Mercedes-AMG.
Efter detta pratade Auto Motor & Sport med en AMG ingenjör, som kallade uppgifterna “rent nonsens”.
Definitivt nej från vd
Nu har The Drive pratat med Mercedes-AMGs vd Michael Schiebe på Monterey Car Week.
Schreibe kunde utan tvekan bekräfta utan att några V8-versioner av C63 och E63 inte är på ingång.
AMGs högsta höns motiverade övergången till mindre motorer och elektrifiering är det rätta, och något som man också ser från andra biltillverkare.
Tiden håller också på att rinna ut för stora förbränningsmotorer i Europa.
De kommer nämligen att rimma särskilt dåligt med utsläppsklassen Euro 7 som börjar att träda i kraft 2025.
Olika filosofier
De allt strängare utsläppskraven är något som alla de tyska biltillverkarna måste förhålla sig till.
Olika märken har valt olika strategier.
Audi har tidigare sagt att de aldrig kommer att lansera några fyrcylindriga RS-modeller.
Det är således troligt att RS-bilarna kommer att fortsätta använda sig av dagens program av fem-, sex-, och åttacylidriga motorer tills man går över helt till eldrift.
BMW lanserade relativt nyligen en ny generation av M3 med en rak sexa under huven.
Bilmärket har också bekräftat att nästa generation av M5 kommer att vara bestyckad med en V8.
Relaterade artiklar:
Mercedes-AMG GLC 63 S: 680 hästars laddhybrid
Dodge satsar på elbilar – kan bygga muskelbilar ändå
El istället för V8: Så dyr är nya Mercedes-AMG C63
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.