Mercedes-Benz 600 är bilen som älskades av både popstjärnor och diktatorer.
I en tid när det ansågs fint att visa upp sin rikedom var bilen ett tekniskt och designmässigt mästerverk.
Elmotorer ansågs för bullriga och byttes mot knäpptyst hydraulik.
Mercedes 600 Pullman – diktatorernas älsklingsbil
Mest läst i kategorin
Mercedes-Benz skapade en ny definition av lyx när de presenterade sin nya 600-modell på Frankfurts bilsalong 1963. Bilen var ett tekniskt mästerverk och hade det senaste inom alla områden.
Under motorhuven satt Mercedes första V8. Det var en 6,3-liters bränsleinsprutad motor med överliggande kamaxlar. Redan det första försöket blev en silkeslen historia med massor av kraft.
Fanns med tv och telefon
Bilen hade dessutom luftfjädring med speciell dämpningsjustering, fyrväxlad automatisk växellåda, skivbromsar runt om, styrservo och centrallås. Dessutom fanns det luftkonditionering för chauffören och baksätespassagerarna. Den gick också att specialbeställa med både tv och telefon.
Motorn drev inte bara bilen, utan var kraftkälla till det avancerade hydraulsystemet som liknar det i flygplan. Det som i en vanlig bil drivs av elmotorer var hydrauliskt i Mercedes 600. Mercedes ansåg att vanliga elmotorer var för bullriga för 600-modllen. Därför drivs fönsterhissar, sollucka, dörrstängning och andra komfortdetaljer ljudlöst av hydraulik.
Den lyxiga komforten ställde alla andra bilar på marknaden schack matt, och Rolls-Royce fick se sig omkörda. Den eleganta limousinens lyxiga aura som lockade till sig både popstjärnor, statsöverhuvuden och diktatorer.
Elvis och påven
Bland de kända ägarna fanns Påven Paul VI, Elvis Presley, John Lennon, George Harrison, Jack Nicholson, Coco Chanel, Hugh Hefner, Ron Wood, Aristotle Onassis och Rowan Atkinson.
Ägdes av Saddam Hussein
Listan över diktatorer som ägt en Mercedes 600 är minst lika imponerande. Nicolae Ceausescu, Tito, Fidel Castro, Pol Pot, Enver Hoxha, Idi Amin Dada, Muammar Khadaffi, Saddam Hussein, Kim Il-sung och Kim Jong-il älskade alla Mercedes limousin.
De flesta kunderna beställde sin 600 Pullman med läderklädsel, men John Lennon valde säten i svart krossad sammet. Redan år 1971 hade han mobiltelefon i sin Mercedes. När det var dags att sälja fick George Harrison ta över bilen.
Den populäraste versionen av Mercedes 600 var den korta modellen med 3,20 meters hjulbas som rymde sex passagerare. Limousinen med lång hjulbas kallas Pullman och är över sex meter lång. Pullman-modellen byggdes i 428 exemplar och var älskad av diktatorer och statsöverhuvuden.
Trots den höga vikten hade Mercedes 600 för tiden mycket imponerande prestanda. V8:an kunde pressa upp bilen till över 200 km/h och accelerationen upp till 100 km/h tog mindre än 10 sekunder.
14 nya bilar i Sverige
Bilen gick även att få som Landaulet, med nedfällbart tak över passagerarna i bak. Fram till 1981 byggdes 2 190 korta limousiner, 428 långa Pullman-limousiner och 59 landauleter. 44 av bilarna var skottsäkra. I Sverige såldes 14 exemplar som nya.
Den som vill köpa en Mercedes 600 i dag kommer oväntat billigt undan. En kort limousin kostar omkring en miljon kronor, medan den långa Pullman-modellen kan kosta det dubbla. För en bil med speciell proveniens kan prislappen vara mångdubbelt högre. Just nu säljs bilen du ser på bilderna av Bonhams auktion i Paris, beräknad slutpris ligger på mellan 800 000 och 1,2 miljoner kronor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.