Dagens PS

Mer än var fjärde statlig väg i uselt skick – nu ska du anmäla

Nu är det dags att anmäla Sveriges potthål. (Foto: Getty Images)
Nu är det dags att anmäla Sveriges potthål. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 apr. 2025Publicerad: 29 apr. 2025

Svenska bilister slår larm. Vägarnas skick under all kritik – nu tas krafttag. Samtidigt kritiseras regeringens senaste utspel.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kraftsamlar hela Sverige i den återkommande Nationella Potthålsveckan, ett initiativ för att gemensamt ta itu med de många och besvärliga skadorna på våra vägar. Potthål är inte bara irriterande, de utgör även en fara i trafiken och kan leda till kostsamma skador på våra fordon. Men i år finns det hopp om förbättring, och din röst är viktigare än någonsin.

Vägarnas förfall – en tickande bomb under däcken

“Mer än var fjärde statlig väg bedöms vara i dåligt skick”, konstaterar Jacob Sidenvall, pressekreterare på Riksförbundet M Sverige.

Denna dystra siffra har gjort potthål och andra vägskador till en tråkig vardag för många bilister. Men det behöver inte vara så. Genom Potthålsveckan hoppas man nu kunna vända denna negativa trend och skapa en känsla av att förändring är möjlig, skriver M Sverige i ett pressmeddelande.

De faror som lurar i vägbanans ojämnheter är många. När däcken tappar kontakten med asfalten ökar olycksrisken markant. Hastiga undanmanövrar för att skydda bilen från skador blir i sig riskfyllda moment.

Dessutom stjäl de dåliga vägarna vår uppmärksamhet från den övriga trafiken, en uppmärksamhet som är livsviktig för säker körning. Att köra på ojämna och bullriga vägar bidrar dessutom till trötthet bakom ratten.

Syntetiska växlar ska ge Ferrari mer karaktär

Den italienska ikonen Ferrari, vars namn är synonymt med bränsledriven passion och symfoniska motorljud, står vid ett historiskt vägskäl. Steget in i den

ANNONS

Senaste nytt

Regeringens tvingas agera – nu är det rätt läge att anmäla!

Inför de kommande fem åren har regeringen gett Trafikverket ett tydligt direktiv: vägunderhållet måste prioriteras högre. Därför är timingen perfekt för att anmäla just de där irriterande och farliga skadorna på vägarna.

ANNONS

“Vi uppmuntrar alla att ta sig tiden att göra en anmälan under potthålsveckan. Även om det kan kännas som att inget händer är detta ett viktigt verktyg. Det handlar om att hjälpas åt för att lyfta vägnätet till en bra standard”, betonar Sidenvall.

Med Trafikverkets nya fokus finns nu goda chanser att de anmälda skadorna faktiskt kommer att åtgärdas snabbare än tidigare.

“Bilar kan få ganska tråkiga skador utav det här. Och skadorna är vanliga, mycket på grund av att vägarnas underhåll är så pass eftersatt i Sverige”, förklarar Sidenvall.

Han menar att den utbredda uppgivenheten kring vägskadorna gör en gemensam kraftansträngning som Potthålsveckan extra viktig.

Tinder dumpar ditt ex – bokstavligt

I Mumbai rullar en unik lastbil. Den erbjuder en oväntad tjänst till alla som vill lämna det gamla bakom sig. En viral succé är ett faktum. Nu kan du

Missriktad skrotningspremie får kritik

I en annan aktuell fråga kritiserar Riksförbundet M Sverige regeringens skrotningspremie. Även om man välkomnar höjningen av premien från 10 000 kronor till 25 000 kronor från juni, och att den nu även gäller retroaktivt, anser man att grundproblemet kvarstår. Kravet på att den nya bilen måste vara en elbil gör att premien inte når den breda massa som kör äldre och slitna fordon.

Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert hos Riksförbundet M Sverige, menar att det vore mer effektivt att ta bort kravet på elbil och även tillåta skrotning av avställda bilar.

“Det var fel från början att utforma skrotningspremien som en klimatbonus”, säger han.

ANNONS

Även ett byte till en fem till sju år gammal bil med förbränningsmotor skulle innebära en stor klimatnytta och ökad trafiksäkerhet jämfört med bilar från millennieskiftet.

Regeringen uppmanas nu att tänka om för att skrotningspremien verkligen ska kunna bidra till minskade utsläpp från vägtrafiken.

Test: Hyundai Ioniq 5 N – äkta körglädje

Elektrisk prestanda som överraskar. Hyundai Ioniq 5 N bjuder på en unik mix av kraft och underhållning. Missa inte vårt fullständiga test. Är du redo för

Läs också:

Allt fler hundar skadas av vildsvin. News 55

Ekonom: Då skadas ditt privata sparande av starka svenska kronan. E55

Chefsekonom: Konkurser och arbetslöshet väntar USA. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS