Dagens PS

Mer än 9 av 10 nybilsköpare väljer en elbil

Lojaliteten till elbilar är tydligen stor. Man vill helt enkelt inte gå tillbaka till förbränningsmotor. (Foto: Getty Iamges)
Lojaliteten till elbilar är tydligen stor. Man vill helt enkelt inte gå tillbaka till förbränningsmotor. (Foto: Getty Iamges)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 nov. 2024Publicerad: 01 nov. 2024

En ny undersökning från analysföretaget Vroom visar att elbilar är ett populärt val bland svenska bilköpare.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Under det senaste året har elbilar stått för en tredjedel av alla nya bilar som köpts av privatpersoner. Tillsammans med laddhybrider utgör de över hälften av nybilsmarknaden.

Vroom har undersökt hur lojala elbilsägare är mot laddbara bilar. De har tittat på vad elbilsägare väljer för drivmedel när de köper en ny bil, både på nybils- och begagnatmarknaden.

Går från elbil till elbil

Undersökningen visar att hela 85 procent av de som tidigare ägt en elbil väljer en ny elbil när det är dags att byta. Det är en liten minskning jämfört med året innan, då siffran låg på 87 procent.

Samtidigt ökar andelen som väljer en laddhybrid från 5 till 7 procent. Endast 7 procent byter till en bensinbil.

Intressant nog är det vanligare att de som byter från elbil till bensinbil tidigare haft en privatleasad elbil. Leasingkostnaderna har stigit, särskilt för elbilar, vilket kan förklara detta.

“Lojaliteten till laddbara bilar är fortsatt hög, trots att det är tufft ekonomiskt och elbilarna är dyra. Mer än 9 av 10 nybilsköpare väljer en laddbar bil igen”, säger Ulf Roberts-Jones, vd på Vroom.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Begagnatmarknaden visar en annan bild

På begagnatmarknaden är lojaliteten till elbilar lägre, men den ökar.

ANNONS

44 procent av de som ägt en begagnad elbil väljer en begagnad elbil igen, jämfört med 40 procent året innan. Andelen som byter till laddhybrid har också ökat, från 13 till 16 procent. Däremot minskar andelen som väljer bensin- eller dieselbil.

Att fler väljer att fortsätta köra laddbart beror troligtvis på att utbudet av begagnade elbilar ökar. Fler modeller i olika prisklasser finns nu tillgängliga. Försäljningen av begagnade elbilar ökade med 80 procent under perioden, vilket motsvarar ungefär 16 000 fler bilar.

Varför är lojaliteten lägre på begagnatmarknaden?

Enligt Vroom kan det finnas flera orsaker till att lojaliteten till elbilar är lägre bland begagnatköpare.

Begagnatköpare är ofta mer priskänsliga och letar efter det billigaste alternativet. Utbudet av fossilbilar är dessutom större än utbudet av laddbara bilar på begagnatmarknaden.

Trots den lägre lojaliteten tror Vroom att allt fler kommer att välja begagnade elbilar i framtiden. I takt med att utbudet av laddbara bilar växer, kommer fler att hitta ett alternativ som passar deras behov och plånbok.

Läs även:

EU bävar inför nästa USA-president. Realtid

Skatteverket: Tänk på detta när du förlorat en närstående. News 55

ANNONS

Begagnade elbilar: Prisras skapar köpläge

Priserna på begagnade elbilar har rasat. Den som köpte en Tesla Model Y för tre år sedan har förlorat en ansenlig summa pengar. Tydligen tappar elbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]