Volvo har lanserat en elbuss som rymmer 250 personer och är 28 meter lång. Den kommer trafikera ett antal städer i Latinamerika.
Megabussen: Volvos elgigant tar 250 passagerare
Mest läst i kategorin
I mars lanserade Volvo Bussar en ny, banbrytande plattform för elbussar.
Nu tar företaget nästa stora steg genom att validera sina första elektriska dubbelledbussar från BZR-plattformen med tester i Latinamerika.
Dessa imponerande fordon kommer att trafikera gatorna i Curitiba, Brasilien, Bogotá, Colombia och Mexiko City. Detta informerade Volvo Bussar i ett pressmeddelande.
De första elektriska dubbelledbussarna från BZR-plattformen ska nu sättas på prov i Latinamerika. Utsläppsfria och dubbelledade elbussar är perfekta för städer som redan har, eller planerar att införa, Bus Rapid Transit-system, BRT.
Dessutom är detta en enorm möjlighet att effektivisera och minska koldioxidutsläppen i kollektivtrafiken.
Hög effektivitet och kapacitet
För det första, det dubbelledade chassit är byggt på den flexibla BZR-elplattformen, vilket garanterar hög effektivitet. Med 28 meter långa karosser kan dessa bussar transportera upp till 250 passagerare.
“Ett BRT-system med de här bussarna kan transportera lika många passagerare som ett tunnelbanesystem, men har mycket lägre implementerings- och driftskostnader och inga utsläpp,” säger André Marques, vd för Volvo Bussar i Latinamerika.
Senaste nytt
Robust och tillförlitlig
Den dubbelledade elbussen har ärvt alla goda egenskaper från dess dieselmotorföregångare. Den har samma axlar, fjädring och en extremt robust chassiram med hög kapacitet. Men nu är den uppgraderad med Volvos elektriska drivlina.
“Vi kombinerar den tillförlitliga mekaniska basen från våra dubbelledade dieselbussar med den senaste Volvoteknologin för elbussar,” säger Alexandre Selski, direktör för elektromobilitet på Volvo Bussar i Latinamerika.
Kraftfulla motorer och lätt laddning
Vidare är bussen utrustad med två elmotorer på 200 kW, vilket motsvarar totalt 540 hästkrafter. Den automatiserade växellådan, baserad på Volvos beprövade I-Shift-teknologi, underlättar körning i backar, minskar vibrationer, förbättrar prestandan och förlänger bussens livslängd.
Detta leder också till lägre underhållskostnader.
Vad gäller laddningstiden, varierar den mellan två och fyra timmar. Dessutom finns det möjlighet till snabbladdning på BRT-terminaler genom takmonterade laddare.
Ett steg mot noll utsläpp
Elektrifieringen av den dubbelledade bussen är ett nytt, viktigt bidrag från Volvo Bussar till utvecklingen av BRT-system med fokus på att eliminera utsläppen i kollektivtrafiken.
“Volvos dubbelledade buss har alltid gett hög effektivitet och transporterat fler passagerare med mindre utsläpp. Nu, med 100 procent elektriska fordon, kommer vi att nå nollutsläpp av växthusgaser,” säger Alexandre Selski.
Beprövat och framgångsrikt
Dubbelledade bussar är en vidareutveckling av traditionella ledbussar. Volvo Bussar introducerade konceptet för mer än 30 år sedan.
Faktum är att ett dussintal städer i Latinamerika har använt en kombination av dessa två fordonstyper för att snabbt och säkert transportera stora mängder passagerare. Detta har lett till betydande förbättringar i pendlarnas livskvalitet.
Hållbara persontransporter
Slutligen, vid den kommersiella lanseringen kommer den dubbelledade elbussen att tillverkas på Volvos fabrik i Curitiba. Den kan sedan exporteras till flera länder med BRT-system.
“I och med valideringen av den elektriska versionen av vår dubbelledbuss, stärker vi vårt engagemang för lösningar som ger 100 procent säkrare, effektivare och mer hållbara persontransporter,” avslutar André Marques.
Sammanfattningsvis fortsätter Volvo Bussar att ligga i framkant inom hållbara transporter och bidrar aktivt till en grönare framtid med sina innovativa lösningar.
Läs mer:
Laddkrisen är här: 3,4 miljoner stationer saknas. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.