Michelin är ett av världens mest anrika däcktillverkare. I början av mars, när solens strålar äntligen börjat leta sig tillbaka till Lappland, bjöd märket in till ett vinterdäckstest i det nordligaste Finland.
Däcktest i 30-gradig kyla - i Ivalo med Michelin
Mest läst i kategorin
Platsen för eventet var den lilla byn Ivalo i Enare kommun, mest känd för att turister från jordens alla hörn kommer dit för att skida, åka hundspann och framför allt titta på norrsken.
Trakten råkar också husera en av Michelins vintertest-anläggningar.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 18
Utmanande temperaturer
Att däcken verkligen skulle sättas på prov blev jag varse redan den första morgonen när jag klev utanför dörren. Efter en stjärnklar natt låg temperaturen nämligen strax under minus 30-strecket.
Som många nog vet beror ett däcks prestanda inte bara på dess uppbyggnad, mönster och mönsterdjup, utan även på dess gummiblandning.
För att ett däck ska kunna greppa underlaget ordentligt, och för att mönstret ska fungera optimalt, får gummit varken vara för hårt eller för mjukt.
Här spelar den omgivande temperaturen en betydande roll, och olika typer av däck optimeras därför för att fungera inom särskilda temperaturspann.
Detta är anledningen till varför ett sommardäck i minusgrader är hårt som en hockeypuck, medan ett vinterdäck i högsommarvärme är som att köra på en brylépudding.
Det är också anledningen till varför ett åretruntdäck i stort sett aldrig kan mäta sig med dedikerade sommar- och vinterdäck under deras respektive säsonger.
X-Ice inger förtroende
Dagen började med en 45 minuter lång transport på allmän väg, och för denna etapp hoppade jag in bakom ratten på en Land Rover Defender 110 försedd med Michelins dubbade, nordiska vinterdäck X-Ice North 4.
Att uttala sig om meriterna av ett däck, utan att ha konkurrenter att jämföra med på samma bil och under samma förhållanden, är alltid lite vanskligt.
Som nordbo är man självklart också van vid att med rätt sulor på bilen kunna köra fullt normala hastigheter även på synnerligen vintrigt väglag.
Samtidigt måste jag säga att dubbade X-Ice inger i stort sett så mycket förtroende som jag någonsin har känt i en bil på vinterväglag, vilket är särskilt anmärkningsvärt i en så pass stor och tung bil som en Defender.
Dubbarna bidrar självklart till den säkra känslan på snö och is, men även med den odubbade versionen X-Ice Snow, som jag provade senare på väg tillbaka till hotellet, uppförde sig mycket förtroendeingivande.
Ett brett spektrum av vinterdäck
Väl på plats på testanläggningen hade temperaturen hunnit stiga till runt minus 20 grader, vilket under omständigheterna uppfattades som tämligen milt.
Den första övningen som stod på agendan var designad för att demonstrera skillnaderna mellan Michelins olika däckmodeller för vinterbruk.
Upplägget var enkelt. Man hade ställt upp fem stycken identiska, framhjulsdrivna Mercedes A-klass skodda med varsin däckmodell, och arrangerat en kort testbana bestående av en raksträcka och en konbana.
I urvalet fanns det tidigare nämnda nordiska vinterdäcket X-Ice i både dubbad och odubbad form, två europeiska vinterdäck ur Alpin-serien, samt åretruntdäcket Crossclimate 2.
X-Ice-däcken var föga förvånande överlägsna, och då testbanan dominerades mer av snö än is var skillnaden mellan dubbat och odubbat inte så märkbar som jag hade väntat mig.
Steget ner till de europeiska vinter- och åretruntdäcken var däremot markant, med mindre grepp under acceleration och inbromsning, samt lägre fart genom konbanan.
Dessa är således ingenting att rekommendera för nordiska vinterförhållanden.
Från en testförares perspektiv
Nästa aktivitet var ett passagerarvarv runt testanläggningens skogsslinga med däcktestaren Baptiste Grison bakom ratten.
Bilen var en bakhjulsdriven Porsche 911 Carrera S som för ändamålet hade utrustats med en halvbur och skalstolar, och på fälgarna satt det europeiska prestandavinterdäcket Pilot Alpin 5.
Just det däckvalet såg inte Baptiste som optimalt då banan råkade vara ganska isig, vilket också ledde till att turen dominerades mer av stora, kontrollerade bredsladdar än av hög fart.
Detta var åsikter som han i normal, lugn samtalston uttryckte samtidigt som han mjukt pendlade bilen från kurva till kurva, vilket var en perfekt illustration av hur totalt dessa professionella däcktestare behärskar bilkörning.
Exalterande avslutning på dagen
Dagens absoluta höjdpunkt sparades emellertid till slutet, och bestod av en testkörning av en Porsche 911 Carrera av 996-generationen modifierad av Kalmar Automotive med höjd rallyfjädring och rullbur.
Som grädde på moset var fälgarna skodda med riktiga rallydubbdäck av den typ som används i WRC.
Däcken skiljer sig från ett mer alldagligt vinterdäck genom att ha en smal profil för att verkligen skära efter grepp i snön, samt att de många dubbarna är hela sex millimeter långa vilket effektivt diskvalificerar däcken från att brukas på allmän väg.
Det är ingen överdrift att säga att detta var en av de häftigaste körupplevelserna jag någonsin varit med om. Balansen i en bakhjulsdriven 911 på sladd är fantastisk, och greppet från rallydäcken på snö och is är enormt.
Faktum är att upplevelsen var så pass unik att den förtjänar att avhandlas i en egen text, som ni kan förvänta er att hitta på Dagens PS inom en snar framtid.
Summan av kardemumman
Vad har vi då lärt oss av denna eskapad, utöver självklarheter som att professionella testförare är duktiga på att köra bil, att rallydäck har imponerande grepp och att Porschar på bredsladd är kul?
Jag låter det vara osagt huruvida Michelin tillverkar de bästa vinterdäcken eller inte.
Däremot har jag nu, efter att ha kört åtskilliga mil på varierat vinterunderlag, stort förtroende för Michelins förmåga att leverera ett vinterdäck med säkra vägegenskaper.
Hade jag själv varit på jakt efter vinterdäck i premiumsegmentet hade en uppsättning X-Ice Snow således utan tvekan funnits nära toppen av min lista.
Läs även: Däckstest: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6
Läs även: Test: Porsche 911 Carrera S manuell
Läs även: Test: Mercedes-Benz A 180 d Sedan
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.