Suvar premieras ofta för sitt höga insteg och den ökade framkomligheten som markfrigången medför. Men hur kapabel kan en familjesuv egentligen vara? Vi tog oss till Saudiarabien för att provköra en fullt terrängkittad Audi Q5.
Med Audi i Saudi: Q5 testad i öknen
Mest läst i kategorin
Audi Q5 är en av märkets storsäljare på den globala arenan och i Sverige är den mest populär som laddhybrid.
Med det sagt är ungefär 50 procent av Audis svenska försäljning i form av helt elektriska alternativ som exempelvis Audi Q4 e-tron.
Vi befann oss i Saudiarabien för att vara med på målgången i oljestaden Dammam. Syftet med de terrängkittade Q5:orna är att göra det lättare för journalister att ta sig ut i öknen för att kunna se när racingbilarna bränner förbi.
Bilarna i fråga är således långt ifrån original. De är 45 TFSI quattro-varianter som stoltserar med 265 hästkrafter och 370 newtonmeter som går ner i backen via alla fyra hjulen.
För att kunna ta sig an den saudiska öknen har bilarna fått rejäla BF Goodrich-terrängsulor, ökad markfrigång, sandstegar, spadar, extra lampor, två reservhjul, extra bränsledunkar, ett rep, en särskild terräng-GPS och brandsläckare.
På insidan fanns det Recaro-racingstolar, fyrpunktsbälte och en FIA-godkänd störtbåge.
Senaste nytt
Sand så långt ögat kan nå
För att citera Robert Brobergs låt, Öken – ”Sand, sand, sand, sand, grus och stoft, vilket jävla land! Det e ju öken!”
Ungefär så upplevs det saudiska landskapet och innebär såldes en utmaning för en bil som Audi Q5, som i grund och botten inte är särskilt lämpad för terrängen.
Körningen bestod av att följa de anvisningar som en guide i bilen gav. Rutten bestod av sand, följt av sand med en del inslag av så kallat kamelgräs.
Bilen var inställd på Allroad-läget. Det höjer Q5 och gör den styvare för att ta sig an ojämnheter på effektivare vis.
Det tillåter även en högre hastighet jämfört med det renodlade Offroad-läget. Tack vare skalstolarna och fyrpunktsbälten sitter man fastkilad i bilen och väldigt långt ner.
Körningen i sand är en utmaning i sig där en avgörande faktor är däcken.
Det är viktigt att hålla en jämn gas för att säkerställa att bilen inte gräver ner sig. Min målsättning bakom ratten var att se hur snabbt jag kunde köra utan att bli tillsagd av guiden i Audin.
Oavsett hur våghalsigt jag körde blev jag aldrig tillsagd, något som ändå talar för Q5:ans kompetens.
Jag dundrade fram genom den saudiska öknen och bilen tog sig över sanddynerna med bravur.
Audi Q5 är en renodlad terrängbil
Audi Q5:an tuggade sig igenom allt i dess väg lätt som en plätt, även om man kände att fyrhjulsdriftsystemet onekligen premierade framhjulen.
Quattro-systemet erbjuder inte permanent fyrhjulsdrift likt en Toyota Land Cruiser utan i stället flikar bakhjulen in när det behövs.
Det märktes extra tydligt i djupare sand, men var inget som ställde till det för oss. Vi hade emellertid en branschkollega på plats som körde fast riktigt ordentligt när sanden blev för djup.
Den svaga länken i det fallet var emellertid personen bakom ratten snarare än bilen.
Summan av kardemumman
Kompetensen som Q5:orna uppvisade i terrängen var imponerande och visar dels på hur avgörande rätt utrustning är när det vankas terrängkörning, men även på att Q5 som suv klarar bra mycket mer än man någonsin i hela sitt liv kommer att utsätta den för.
Även om det rörde sig om bilar som inte var standardutrustade var det endast sulorna som bidrog till dess framfart. Resterande utrustning fanns till stor del för att det såg ballt ut, även om de fyllde en funktion om situationen så krävde.
Oavsett vad bevisar Audi Q5 i full terrängmundering att en helt vanlig familjesuv kan förvandlas till en riktigt kompetent maskin med några enkla modifikationer.
Hur relevant det är för den svenska marknaden kan diskuteras men bilarna gjorde i alla fall succé på plats i Saudiarabien.
Audi Q5 45 TFSI
Motor: 2-liters fyra, bensin, 265 hästkrafter, 370 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Förbrukning (sand): 1,2-1,5 liter per mil
Däck: BFGoodrich ALL Terrain T/A 255/55/R18
Läs även: Audis svenska Dakarteam – “det har varit för dåligt”
Läs även: Svenskar i topp för Audi i Dakar 2023
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Senaste nytt
Rätt företagsförsäkring online på ett ögonblick
Lika enkelt att köpa företagsförsäkring som det är att shoppa kläder. Se ditt pris direkt!
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.