Dagens PS

McLaren sålt till Abu Dhabi efter rekordförlust

Inte läge för supersportbilar. McLaren ligger risigt till men räddas av några rika killar. (Foto. McLaren)
Inte läge för supersportbilar. McLaren ligger risigt till men räddas av några rika killar. (Foto. McLaren)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 dec. 2024Publicerad: 13 dec. 2024

Den brittiska sportbilstillverkaren McLaren har sålts till en statlig investeringsfond i Abu Dhabi. Affären övervakades personligen av emiratets kronprins.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tidigare ägdes företaget, som är baserat i Woking, av den statliga bahrainska investeringsgruppen Mumtalakat. Men nu har McLaren ingått ett avtal om att sälja sin bilverksamhet till CYVN Holdings, som förvaltas av Abu Dhabi Investment Authority, en fond värd biljoner dollar, skriver The Telegraph.

Enorma förluster

Försäljningen kommer efter att McLaren redovisat en rekordstor årsförlust på 924 miljoner pund (cirka 12,2 miljarder kronor) för 2023. Detta kan jämföras med en förlust på 349 miljoner pund (cirka 4,6 miljarder kronor) året innan.

I affären kommer Mumtalakat att behålla kontrollen över McLarens racingverksamhet, medan CYVN blir minoritetsägare.

Enligt uppgift bevittnades signeringen av Sheikh Khaled bin Mohamed bin Zayed Al Nahyan, kronprins i Abu Dhabi och son till Abu Dhabis härskare och Förenade Arabemiratens president Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan.

Förenade Arabemiratens president Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan. (Foto: McLaren och Ajit Solanki/TT)
Förenade Arabemiratens president Sheikh Mohamed bin Zayed Al Nahyan. (Foto: McLaren och Ajit Solanki/TT)
ANNONS

Senaste nytt

Abu Dhabi satsar på framtidens mobilitet

Abu Dhabi beskrev förvärvet som “en avgörande händelse i CYVN:s vision att bygga en ledande, globalt ansluten mobilitetsplattform”. Som ett led i emiratets strävan att diversifiera sin ekonomi bort från olja och gas har fonden tidigare investerat i den kinesiska elbilsjätten Nio.

Jassem Mohammed Bu Ataba Al Zaabi, fondens ordförande, tillade:

ANNONS

“Genom att kombinera McLarens ikoniska arv och expertis med CYVN:s avancerade teknik och ingenjörskap, strävar vi efter att omdefiniera högpresterande mobilitet och sätta en ny standard för excellens.”

Shaikh Salman bin Khalifa Al Khalifa, Bahrains finansminister och ordförande för Mumtalakat, kommenterade:

“Detta avtal markerar en viktig milstolpe i Mumtalakats strategiska vision för omvandlingen av McLaren Group. Vi är övertygade om CYVN:s förmåga att bygga vidare på McLarens starka arv och frigöra dess fulla potential, samtidigt som Mumtalakat fortsätter att spela en strategisk roll och dra nytta av framtida tillväxt.”

McLaren i ekonomisk kris

Avtalet kommer efter en turbulent period för McLaren, där Mumtalakat upprepade gånger tvingats pumpa in tiotals miljoner pund för att hålla biltillverkaren flytande. Detta fick bahrainerna att anlita Wall Street-bankirer från JP Morgan för att hitta en köpare tidigare i år. Mumtalakat har varit en stor aktieägare i McLaren sedan 2007.

Under 2020 gick fonden samman med andra aktieägare för att tillhandahålla ett nödkapital på 300 miljoner pund (cirka 4 miljarder kronor) till biltillverkaren, vars ekonomi drabbades hårt av covid-pandemin.

McLaren 750S utnämnd till Top Gear Performance Car of the Year. (Foto: McLaren)
McLaren 750S utnämnd till Top Gear Performance Car of the Year. (Foto: McLaren)

Ytterligare 1 miljard pund (cirka 13,2 miljarder kronor) samlades in året därpå genom åtgärder som inkluderade en sale-and-leaseback av företagets huvudkontor i Woking, en delförsäljning av företagets samling av klassiska bilar och en kapitalanskaffning som involverade Saudiarabiens statliga investeringsfond.

Två år senare köptes saudierna ut av Mumtalakat, vilket cementerade fondens grepp över företaget. Bahrainerna uppgavs dock ha tappat tålamodet och sökte en väg ut ur verksamheten.

ANNONS

Elektrifiering kräver investeringar

Samtidigt blickar McLaren mot en elektrifierad framtid och behöver investeringar för att utveckla en ny serie bilar. Företaget arbetar intensivt med att utveckla sin första elektriska superbil, men har varnat för behovet av mer forskning och utveckling.

Förra året erkände McLaren att man var beroende av mer investeringar från sina bahrainska ägare bara för att hålla sig flytande, efter att förlusterna i verksamheten mer än fördubblats. Enligt räkenskaper som publicerades i oktober ökade företagets årsförlust från 349 miljoner pund till 924 miljoner pund under 2023, efter att försäljningen sjunkit från 559 miljoner pund (cirka 7,4 miljarder kronor) till 377 miljoner pund (cirka 5 miljarder kronor).

Detta skedde samtidigt som antalet bilar som företaget sålde minskade med 6 procent till 2 248 enheter. McLaren skyllde resultatet på leveranskedjor som förblev “utmanande inom många delar av ekonomin”, vilket drev upp priserna på viktiga komponenter som halvledare, samt nya “förbättrade test- och kvalitetskontrollprocedurer” efter problem med vissa bilar tidigare.

Huvudprodukterna i McLarens portfölj var hybridsuperbilen Artura och GT, deras första grand tourer, enligt räkenskaperna. McLarens racingverksamhet, grundad 1963, är inte längre officiellt en del av koncernen efter att ett konsortium av privata investerare tog kontroll i december 2020.

Test: Porsche Macan 4 – både klass och komfort

Tog en liten tur i en Porsche Macan 4. Fysiska vred, skön stötdämpning och lagom stora skärmar gav en härlig upplevelse. Porsche Macan finns i en rad

Läs också:
Busch om elpriserna: Utesluter inte stöd. News 55
Elprischocken: “Oron är överdriven”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Bostadsmarknad och framtiden för köpare – enligt analytikern

Efter en turbulent period präglad av stigande räntor och sjunkande priser börjar Sveriges bostadsmarknad visa tecken på återhämtning. År 2022 präglades av en kraftig nedgång i både bostadsförsäljningar och priser, till stor del drivet av de ökande räntekostnaderna. Men nu, med signaler om stabilisering och potentiella räntesänkningar framöver, börjar marknaden långsamt hitta tillbaka. Frågan är: […]