I samband med öppnandet av en ny McLaren-anläggning i Stockholm vankades det även Sverige-premiär av nya laddhybriden McLaren Artura, märkets första serieproducerade hybridbil.
McLaren Artura kan bli din nästa pendlarbil
Mest läst i kategorin
McLaren var tidigt ute med elektrifiering i samband med lanseringen av P1.
Den bjöd på 11 kilometers räckvidd, men med en prislapp på norr om 10 miljoner kronor var det inte en hybridbil för den stora välbärgade massan.
Med inspiration från flera håll
Designmässigt har McLaren en röd tråd i sitt modellutbud som är helt omöjlig att bortse från. Många av märkets modeller ser nästintill identiska ut och är svåra att särskilja.
Med Artura har McLaren dessutom hämtat inspiration från sina andra modeller – exempelvis P1 och 720S bakifrån medan fronten inspirerats i viss mån av Senna.
Interiört möts man av en förarorienterad kupé, som dessutom utformats för att kunna brukas var dag. Samtliga reglage är inom en handsträcknings räckvidd och infotainmentsystemet är enkelt men intuitivt.
Sikten bak är ingenting att hänga i julgranen, men det rör sig fortfarande om en prestandabil med mittmotor. McLaren menar även på att de underlättat insteget för sina kunder, tack vare en smalare och lägre tröskel.
Startar alltid på eldrift
McLaren Artura är alltså en laddhybrid med 31 kilometers räckvidd enligt WLTP.
Det är att jämföra med konkurrenten Ferrari 296 GTS – som vi nyligen provkörde i Italien – som endast kommer 25 kilometer på en laddning.
Artura startar alltid på el-läget till förmån för tystnad och med hänsyn till att vissa kunder eventuellt har sina bilar förvarade inom strikta miljözoner i diverse stadskärnor.
Den har även en åttastegad dubbelkopplingslåda utan backväxel – i stället sköter elmotorn backningen.
McLaren Artura använder elektrifiering till förmån för prestanda
Det är emellertid inte en fråga om trädkrameri som gör att McLaren tillverkar laddhybriden Artura.
I stället rör det sig om att nyttja elektrifieringen till förmån för prestanda.
Tillsammans med den nya V6-motor pumpar Artura ut 680 hästkrafter och 720 newtonmeter.
Det innebär att man som förare når 100 på 3 sekunder blankt, 200 på 8,3 sekunder och 300 på 21,5 sekunder. Om det är något Artura har är det alltså prestanda.
Något elmotorn dessutom möjliggör är att den skjuter till med kraft för att eliminera kraftförlusten när växellådan växlar. På ren el kan man köra upp till 130 knyck. Batteriet laddas från 0 till 80 procent på 2,5 timmar.
Att använda elektrifiering i syfte att öka prestanda är inget nytt, men det är en trend som sannerligen tagit fart. Utöver McLaren och Ferrari är det även något BMW och Mercedes satsar hårt på.
McLaren Artura börjar på 2 650 000 kronor och de första svenska kundbilarna är redan ute på vägarna.
Läs även: Provkörning av Ferrari 296 GTS
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.