Medan många biltillverkare drar ner på utvecklingen av sportbilar, går Mazda mot strömmen. Företaget verkar planera för inte bara en, utan två sportbilsmodeller framöver.
Mazdas Wankelmotor gör comeback i ny sportbil


Mest läst i kategorin
Vid sidan av arbetet med vad som väntas bli den femte generationen av Miata (MX-5), siktar Mazda även på att sätta en större modell med wankelmotor i produktion – en bil som förhandsvisades med konceptet Iconic SP under 2023.
Konceptbilen Iconic SP visade tydligt potentialen för en serietillverkad modell under sina slanka linjer.
“Jag måste vara försiktig med vad jag säger här,” kommenterade Masashi Nakayama, designchef på Mazda, “men vi säkerställde att den är möjlig att producera.”
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Wankelmotorn återuppstår – trots utmaningar
Mazda har redan återinfört wankelmotorn i begränsad skala. En liten enrotorsmotor på 830 kubikcentimeter och 74 hästkrafter används som räckviddsförlängare i elbilen MX-30 R-EV. Men den produktionsklara versionen av Iconic SP, som eventuellt kan få ett RX-namn, förväntas använda en betydligt kraftfullare variant med dubbla rotorer.
Att klara dagens och morgondagens strängare globala utsläppskrav har varit en av de största utmaningarna för ingenjörerna – wankelmotorns akilleshäl historiskt sett.
“Jag beslutade att återöppna utvecklingsgruppen för wankelmotorer och gav dem ett uppdrag,” berättade Mazdas vd Masahiro Moro för tidningen Road & Track.
“Det var att uppfylla stränga utsläppsregler som LEV IV i USA och Euro 7. Vi vet att wankelmotorn inte är optimal för att klara utsläppskrav, det var anledningen till att vi slutade tillverka den 2012. Det är ett mycket högt hinder de måste övervinna, men under det senaste året har framstegen varit mycket uppmuntrande.”
Ryuichi Umeshita, teknisk chef på Mazda, bekräftade framstegen:
“Vi utvecklar tekniken för att klara USA:s regleringar, och vi har en mycket god prognos nu, så vi är nästan redo,” sa han till R&T.
“Nästa utmaning är… nu kan ni hjälpa oss att skapa ett bra affärscase. Men tekniskt sett är vi nästan klara – om vi ser ett bra affärscase är vi redo att köra.”

Mazda avslöjar mystisk SUV i skisser – kan det vara nya CX-20?
Under en presskonferens i Thailand avslöjade Mazda sina planer för framtiden, där en ny subkompakt SUV förmodligen var en av de mest spännande nyheterna.
Senaste nytt
Oklar drivlina och designfrågor
Exakt hur den nya motorn kommer att användas är fortfarande en öppen fråga. I konceptbilen Iconic SP fungerade den som en räckviddsförlängare som laddade ett batteripaket under färd, vilket gav en total systemeffekt på cirka 365 hästkrafter.
Mazda skulle dock även kunna välja en mer konventionell hybridlayout. Umeshita antydde också, i samband med diskussioner om den framtida Miatans manuella växellåda, att den kraftfullare sportbilen skulle kunna få en snabbare transmission, vilket antyder en möjlig mekanisk koppling mellan motor och hjul.
“Om vi, låt oss säga – och vi har inte bestämt något än – om vi ger oss in i supersportsegmentet, då bör vara snabbare,” förklarade han.
“Då kanske inte en manuell, utan en mer avancerad transmissionsteknik kan användas.”
Iconic SP-konceptet hade även små uppfällbara strålkastarskydd, inspirerade av de klassiska pop-up-strålkastarna på modeller som RX-7. Även här är det osäkert om detta kan nå produktion.
“Tekniskt kan vi göra det,” sa designchefen Nakayama.
“Men frågan handlar om regelverk. Om ni kunde stödja oss skulle vi älska att göra det.”
Budskapet från Mazda är tydligt: tekniken för en ny sportbil med wankelmotor är nästan färdigutvecklad. Nu återstår det att se om det finns tillräckligt starka affärsmässiga skäl – och kanske tillräckligt stark opinion från entusiaster – för att förverkliga projektet.

Sportbilsfantaster jublar: Mazda räddar purismen i nya MX-5
Tio år har passerat sedan den nuvarande generationen av Mazda MX-5 introducerades, och motorintresserade världen över väntar med spänning på vad som
Läs också:
Hemtjänsten letade inte efter försvunnen man. News 55
Kan du odla ditt egna kaffe i Sverige? E55
Vd:arna tror på framtiden – men trivs sämre med jobbet. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.