Dagens PS

Mazdas ikoniska sportkupé blir verklighet

Konceptet blir verklighet. Denna coola sportbil kommer att byggas. (Foto: Mazda)
Konceptet blir verklighet. Denna coola sportbil kommer att byggas. (Foto: Mazda)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 nov. 2024Publicerad: 08 nov. 2024

Mazda har bekräftat att deras konceptbil Iconic SP kommer att gå i produktion inom en snar framtid. De är dock snåla med detaljerna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

För ett år sedan presenterade Mazda sitt koncept Iconic SP, en elegant sportkupé med retro-futuristisk design.

Bilen väckte stor uppmärksamhet med sin kombination av eldrift och en rotationsmotor som räckviddsförlängare, skriver Carscoops.

Så här ser den alltså ut. Som en mild sportbil. Alltså rakt av ett syskon till MX-5:an. (Foto: Mazda)
Så här ser den alltså ut. Som en mild sportbil. Alltså rakt av ett syskon till MX-5:an. (Foto: Mazda)

Nu har Masashi Nakayama, Mazdas designchef, bekräftat att konceptet kommer att bli verklighet.

“Det här är inte bara en tom utställningsbil”, säger Nakayama.

“Den har designats med en verklig avsikt att förvandla den till en produktionsmodell inom en inte alltför avlägsen framtid.”

Läs även: “Inte mest spektakulära bilen – men den snyggaste”. DagensPS

En efterträdare till RX-7?

Det är ännu inte klart exakt hur den slutgiltiga produktionsmodellen kommer att se ut. Enligt Mazda kan den bli en efterträdare till sportbilarna RX-7 och RX-8, men det finns också indikationer på att den kan krympa ner till MX-5-storlek.

ANNONS

Oavsett storlek är förhoppningen att produktionsversionen kommer att behålla konceptbilens rena linjer och förföriska kurvor, inklusive de distinkta popup-strålkastarna.

Den liksom kisar. Strålkastarna är så små. Men formerna är delikata. (Foto: Mazda)
Den liksom kisar. Strålkastarna är så små. Men formerna är delikata. (Foto: Mazda)

Naohito Saga, chef för Mazdas forsknings- och utvecklingsavdelning, betonar den noggranna uppmärksamheten på detaljer i Iconic SP:s design.

“Ju mer tid du spenderar på att titta på den, desto mer kommer bilen att avslöja för dig”, säger han.

Masashi Nakayama, Mazdas designchef och Naohito Saga, chef för Mazdas forsknings- och utvecklingsavdelning. (Foto: Mazda)
Masashi Nakayama, Mazdas designchef och Naohito Saga, chef för Mazdas forsknings- och utvecklingsavdelning. (Foto: Mazda)
ANNONS

Senaste nytt

Rotationsmotor med räckviddsförlängare

Även om Mazda inte har delat några detaljer om drivlinan i produktionsversionen, hade konceptbilen en kompakt rotationsmotor med två rotorer, parad med en eldrivlina. Tillsammans levererade de en effekt på 370 hästkrafter.

Enligt Mazda kan räckviddsförlängaren anpassas för att köras på alla typer av koldioxidneutrala bränslen, vilket potentiellt kan minska utsläppen med upp till 90 procent.

“Rotationsmotorn kan vara mycket kompakt och samtidigt mycket kraftfull”, säger Saga.

ANNONS

“Det är en fördel, men den kan också drivas av olika typer av bränslen, vilket kan ge oss ett försprång i jakten på en hållbar lösning för framtidens mobilitet.”

Läs även:

Vintervarning för Europas gasleveranser: “Sköra”. Realtid

Kallt klimat: 75-årig hyresgäst slängs ut på gatan. News 55

Audi satsar på nytt elbilsmärke – slopar ringarna

Audi siktar på Kina med en helt ny elbil, ett koncept. Inte nog med att den är high-tech den saknar också de ikoniska ringarna i loggan. Audi försöker

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS