Den fjärde och nuvarande generationens Mazda MX-5 lanserades 2016, då fabriken också spottade ur sig sitt miljonte exemplar. Vid det här laget är det sju år sedan, och i dag står MX-5 praktiskt taget ensam i sitt segment.
Mazda MX-5 testad: Den roligaste bilen per krona
Mest läst i kategorin
MX-5, även kallad Miata, introducerades för första gången 1989 och så även designmottot Jinba ittai. Det betyder något i stil med harmoni mellan häst och ryttare.
För någon som inte rider – exempelvis undertecknad – kan målet kanske förstås som den svårslagna känslan av att trivas riktigt väl på ett par slalomskidor.
Förebilden var trots allt Elan, fast inte skidorna utan Lotus-modellen.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
MX-5 är gammal nog att börja lågstadiet
På redaktionen är vi sedan länge förtjusta i Mazdas lilla sportbil, och den kommersiella succén får anses vara ett faktum.
Samtidigt är det inte utan att tiden springer ifrån konceptet; MX-5 är varken suv eller elbil – motorn är inte ens turboladdad.
När nuvarande generations Miata nu sjunger på sista versen är det läge att göra ett återbesök, för att ta reda på om en femte generation är något att emotse eller om det är dags att förpassa modellen till historieböckerna.
Senaste nytt
Folksportbilen som tar sig an alla väder
En tydlig trend på bilmarknaden är en ambition om att en enda bil ska kunna tillgodose alla behov.
Exempelvis en Aston Martin går numera att få med rejält baksäte och kombibaklucka, så att man kan åka direkt till banan efter att man har lämpat av ungarna på dagis.
Sådan bredd är det sista man ska vänta sig av Mazda MX-5.
Klarar man sig med två säten och ett bagageutrymme motsvarande en resväska kan man åtminstone räkna med att det är en duglig året runt-bil.
Man behöver inte nödvändigtvis rädas halka på samma sätt som med mer potenta sportvagnar.
Detta test genomfördes under mars detta år, som visade sig vara en månad präglad av så kallat aprilväder.
Högt och lågt vädermässigt
När bilen hämtades sken solen och hemfärden genomfördes med vinden i håret. Någon vecka senare blev det snökaos.
Om det finns någon cabriolet som gör sig i ombytligt väder är det förstås en med manuell sufflett; det tar inte mycket längre tid att fälla upp eller ned taket på Mazda MX-5 än det gör att ta på eller av en mössa.
Så länge man slipper nederbörd är det förstås lockande att lämna taket nedfällt.
En solig dag efter en snöig natt kan alla gånger avnjutas med taket nere bara för ljusets skull, tack vare att värmepaketet tycks vara hämtat från en bastu.
Mazda MX-5 är en lekfull vårkompanjon
Medan receptet sugmotor, bakhjulsdrift och manuell växellåda är ute sett till utvecklingen i övrigt är det vad som skänker MX-5:an dess briljans.
Ihop med det välavstämda chassit är det omöjligt att inte dra på mungiporna.
En annan retrodetalj är antispinnknappen, som med ett enkelt tryck ger ohämmad tillgång till motorns 184 frustande hästkrafter.
Det har man gärna när det är lite halt, då körupplevelsens lättillgänglighet närmast för tankarna till ett TV-spel.
I torrt väglag betyder den ringa motoreffekten, och det inte helt och hållet sportbilstighta chassit, att man gör klokast i att inte söka greppförlust.
Att hantera den ifall den trots allt infinner sig är likväl en smal sak.
Åldern gör sig påmind
De punkter på vilka Mazda MX-5 skvallrar om sin ålder är förstås alla som har med digital teknik att göra. Infotainmentsystemet känns verkligen sju år gammalt, och sköts primärt via ett hjul i mittkonsolen.
Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv är det överlägset men stundtals liknar det många, mer touchintensiva användargränssnitt på så vis att man måste ta på tok för många steg för att nå dit man vill.
Aktiva säkerhetssystem av det slag vi har kommit att vänja oss vid i nya bilar är det också snålt med.
I en bil av det här slaget behöver inte det vara en nackdel, främst i och med att bilens främsta egenskaper grundar sig i dess låga vikt.
Samtidigt är det högst troligt att framtida iterationer av Mazda MX-5 kommer att tvingas på sådana funktioner.
Borde nästa MX-5 vara en elbil?
Ett liknande resonemang kan föras om drivlinan. Om nästa generations Mazda MX-5 ska säljas i Europa är det osannolikt att så kan göras med en icke-överladdad förbränningsmotor.
Kanske går det till och med så långt att modellen förvandlas till en elbil.
Det som talar för en sådan utveckling är att MX-5 inte är någon långfärdsbil, vilket betyder att ett stort och tungt batteri inte tvunget hade behövts om den vore eldriven.
Även om det är sanslöst roligt att bränna runt med en handrodd växellåda, skulle kanske den fullständiga tystnaden från en elektrisk drivkälla bidra till den upplevelse av att vara ett med naturen som det fällbara taket erbjuder.
Summan av kardemumman
För att inte gå händelserna i förväg, hur ska man se på nuvarande Mazda MX-5?
Jo, i sin segmentsmässiga ensamhet är bilen den självklara strategin för ivriga solbadare som alltid vill påskynda nästa sommars intåg – och få den att räcka längre i andra änden.
Den låter en ta vara på varenda solstråle, samtidigt som den uppmuntrar till aktiv körning när de där sista snöovädren ändå slår till.
Fortfarande inte övertygad? Den kostar en fjärdedel så mycket som Porsches billigaste 911, den självklara vardagssportbilen. Det är alltid ett argument i rådande tider.
Mazda MX-5 2.0 Skyactiv-G (2023)
Motor: 2-liters bensinmotor, 184 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 219 km/h
Vikt: 1 105 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3915/1225/1735 mm
Pris: Från 354 900 SEK (testbil 407 700 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Mazda MX-5
Slutbetyg: 5/5
Mazda MX-5 erbjuder den mest renodlade formen av körglädje, något som genomsyrar hela körupplevelsen.
Den visar att bilar inte måste vare sig dyra eller motorstarka för att vara fantastiska att köra.
Läs även: Mini Cooper SE Cab provkörd: Elbilen du inte får köpa
Läs även: Före sin tid – elektrisk Corvette från 1987
Läs även: Hutlöst: Nya Toyota GR Corolla kostar 1,6 miljoner
Läs även: Svenska elbilen som kostar 100 000 kronor
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.