Elektrifieringen skördar många fossila offer. Det var länge snack om att en av dessa skulle vara Mazda MX-5 – nu visar det sig att så inte är fallet, åtminstone inte ännu.
Mazda: ”MX-5 kommer aldrig bli helt eldriven”
Mest läst i kategorin
Sedan 1989 har Mazda MX-5 sålts i över 1 000 000 exemplar och hyllats år efter år som en av världens mest körglada bilar.
Receptet är egentligen enkelt – bakhjulsdrift, manuell låda, en låg vikt och japansk pålitlighet – men ack så effektivt.
Mazda MX-5 är en förarorienterad bil
Bland det viktigaste för MX-5 och dess köregenskaper är just den lätta vikten.
Märket anammar en så kallad gramfilosofi för att minimera bilens vikt – det är en fråga om att skala av ett gram här och där för att – många bäckar små.
Utöver det kallar japanerna filosofin för “Jinba Ittai” som löst översatt betyder häst och ryttare.
Det är tveklöst något som genomsyrar körupplevelsen, något vi konstaterat flertalet gånger tidigare.
Batterier är blytunga
Kruxet med elbilar är att de i regel är rejält tunga, inte minst i förhållande till dess fossila motsvarigheter.
Det är något som skulle inkräkta rejält på Mazdas lättviktsfilosofi, varför en elektrisk MX-5 egentligen inte är en särskilt bra idé.
För de mycket lojala MX-5-fantasterna är en elbil dessutom en kontroversiell fråga.
Det ser ljust ut
Nu har dock Joachim Kunz, Mazdas europeiska utvecklingschef, bekräftat för brittiska Autocar att ”som det ser ut nu kommer vi att ha för alltid, i denna storleksklass och med denna drivning.”
Med andra ord kommer MX-5 alltså inte att bli eldriven, utan i stället leva kvar med ett fossilt hjärta.
”En dag kommer vi dock att behöva elektrifiera modellen, men i dagsläget vill vi behålla detta koncept” fortsätter Kunz.
När det gäller just elektrifiering av MX-5 är diverse hybridlösningar mer realistiska än renodlade elbilar, förutsatt att batterier inte blir betydligt lättare – något italienska Pagani även tampas med.
Med andra ord ser framtiden bestämt traditionell ut för världens MX-5-fantaster.
Vill du läsa mer om motorer och teknik? Så här enkelt skaffar du vår kostnadsfria nyhetstjänst!
Läs även: Mazda MX-5 testad: Den roligaste bilen per krona
Läs även: Mazda MX-5 – som att träffa en kär vän efter 30 år
Läs även: Bästa cabriolet – bäst i alla tester 2023
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.