Elektrifiering och downsizing har nu stått på tapeten en tid. Men till vilken nytta är effektiviseringsgrepp om de bara visar sig i labbmiljö? Det frågade sig Mazda, och kom fram till att vad de kallar “right sizing” också kan vara ett tillvägagångssätt.
Mazda lanserar en stor, ny dieselmotor
Mest läst i kategorin
Som motoralternativ till stadsjeepen CX-60, som lanseras i form av märkets första laddhybrid, har Mazda också tagit fram en ny, ganska rejäl, rak dieselsexa.
Tanken är att även kunder som saknar möjlighet att ladda hemma (en förutsättning för att laddhybridsekvationen ska gå ihop) också ska kunna njuta av ett effektivt billiv.
Den här motorn baseras på 2,2-litersmotorn i Skyactiv-D-familjen, multiplicerad med 1,5. Det innebär turboladdning och en slagvolym på 3,3 liter.
Mycket kraft
Maxeffekten ligger på 254 hästkrafter och vridmomentet på 550 newtonmeter.
Även om motorn inte är avsedd för någon renodlad hybridtillämpning får den hjälp av ett mildhybridsystem i CX-60.
Ihop med Skyactiv-teknologins avancerade förbränningsteknik resulterar det i en WLTP-förbrukning på ynka 5,3 liter per 100 kilometer.
Struntar man i förbrukningen kan man avverka 0-100 knyck på 7,4 sekunder och nå en toppfart på 219 kilometer i timmen.
Man kan också roa sig med att dra släp som får väga upp till två och ett halvt ton.
Till Sverige
I Sverige kommer Mazda CX-60 med den sexcylindriga dieselmotorn endast att erbjudas med en 8-stegad automatlåda och fyrhjulsdrift, som kan skicka upp till 50 procent av kraften till framaxeln.
Givet att motorn inte ska väga mycket mer än sin fyrcylindriga släkting, och att CX-60 i grunden är bakhjulsdriven, kan det till och med hända att den blir underhållande att köra.
Sammantaget låter det onekligen som ett attraktivt paket.
Frågan är bara om en diesel-SUV fortfarande kan hävda sig när bränslet kostar över 25 spänn per liter, och de första tre åren omfattas av en nästan fördubblad fordonsskatt.
Med tiden kanske politikerna börjar betrakta “right sizing” med mer blida ögon.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.