Man förväntar sig att ett köp är ett köp. Men för Mazda verkar inte det stämma. Nu tar de betalt för något du redan har.
Mazda-kunder rasar mot avgifter: "Vi känner oss lurade"
Mest läst i kategorin
Mazda har väckt ilska bland sina kunder genom att införa avgifter för tjänster som tidigare varit gratis. Den välkände förespråkaren för “right-to-repair”, Louis Rossmann, har riktat väldigt skarp kritik mot bilmärket för deras nya prenumerationsmodell. Det skriver Carscoops om.
Från gratis till betalvägg
Tidigare erbjöd Mazda uppkopplade tjänster, inklusive fjärrstart, utan kostnad.
Men nu har företaget ändrat sin strategi och kräver att kunderna betalar en månadsavgift på 10 dollar, motsvarande cirka 110 kronor, för att fortsätta använda de funktionerna i Usa.
Senaste nytt
Två sorters fjärrstart
Det finns två olika typer av fjärrstart. Den första, och mest traditionella, är bilnyckeln som används för att starta motorn på distans.
Den andra, mer moderna varianten, innebär att man startar bilen via sin smartphone med hjälp av uppkopplade tjänster.
Tidigare erbjöd Mazda båda alternativen, men nu har de tagit bort möjligheten att fjärrstarta med bilnyckeln. I
stället måste kunderna använda den uppkopplade tjänsten och alltså betala en månadsavgift.
Läs också: Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter
En ljusglimt i mörkret
Det finns dock en lösning för de som inte ville betala för prenumerationen.
En person vid namn Brandon Rorthweiler utvecklade ett open source-projekt som gjorde det möjligt att fjärrstarta bilen – utan att använda Mazdas tjänster.
Mazdas motdrag
Tyvärr för kunderna valde Mazda att slå ner på detta initiativ. Företaget skickade in en DMCA-begäran om att ta bort projektet, med argumentet att det innehöll företagets egenutvecklade och hemliga kod, alltså kod som gav tillgång till deras system på ett sätt som de inte godkänt.
Framtiden för uppkopplade tjänster
Mazdas beslut att införa avgifter för tidigare gratis tjänster väcker frågor om framtiden för uppkopplade bilar.
Kommer fler biltillverkare att följa efter och börja ta betalt för funktioner som tidigare ingick i bilköpet? Och hur kommer detta att påverka konsumenternas inställning till uppkopplade tjänster?
Lista: Så stänger du av bilens spionfunktioner
Nu ska vi passa oss för bilarna också. Vi delar alarmerande mycket data om oss själva till försäkringsbolag, säljare och hackare som kan spionera på oss.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.