Dagens PS

Nya Mazda CX-60 laddhybrid kommer utmana de bästa

Mazda CX-60
Siktet inställt på storsäljaren Volvo XC-60? Frågan är om att bara ändra på bokstavsföljden räcker? Medans Volvo faller som en sten på JD Powers rankinglista så öppnas möjligheter för andra. Mazdas nya flaggskepp känns skräddarsydd för den svenska marknaden. (Foto: Mazda)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 13 mars 2022Publicerad: 13 mars 2022

Är man sist i raden av alla som lanserat laddhybrider så gäller det att man tagit lärdom av de andra tillverkarnas misstag. Ifall Mazda CX-60 PHEV klarat det fullt ut får vi återkomma till i kommande tester.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Under tiden får vi nöja oss med bilder och fakta från pressreleaserna. Nu brukar Mazda vanligtvis ”överleverera” i förhållande till sina pressreleaser när det gäller nya modeller. Något som innebär att den nya laddhybriden CX-60 lovar gott.

Mazda CX-60 bygger på en helt ny plattform. För att uppnå bästa balans så är motorerna monterade så långt bakåt som möjligt i chassit för att ge bättre viktfördelning.

Det finns ingen tvekan om vilken modell man siktar på när man ser Mazdas nya laddhybrid. (Foto: Mazda)

Nya CX-60 är ett större syskon till den utomordentliga CX-30 och är nästan 20 centimeter längre än deras största SUV modell CX-5, vilket innebär ca fem centimeter längre än den svenska storsäljaren Volvo XC60.

Om man klarar att hota storsäljaren XC-60 får tiden utvisa. Frågan är om den svenska klenoden haft en tuffare utmanare tidigare? (Foto: Mazda)

Sin vana trogen väljer Mazda att skapa en mer påkostad premiuminteriör än sina japanska kollegor. CX-60 är ett steg ytterligare framåt jämfört med CX-30 och CX-50.

Som av en händelse har CX-60 i riktigt hög kvalitet på inredningen och en japansk design med mycket rena skandinaviska inslag. (Foto: Mazda)

Även om Mazda CX-60 kommer med flera olika motoralternativ så är laddhybriden PHEV den som vi troligtvis kommer se flest av i Sverige.

0-100 km/h på 5,8 sekunder

ANNONS

Som laddhybrid har CX-60 en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor plus en elmotor på totalt 327 hk och 500 Nm. Mazda lovar 0-100 på 5,8 sekunder vilket lovar gott för de gasglada förarna.

Detaljer och kavitet som många skandinaviske bilköpare kommer uppskatta. (Foto: Mazda)

Batteripaketet är på 17,8 kWh vilket enligt Mazda ska räcka för 6,3 mil bara på el. Förbrukningen ska enligt Mazda ligga på låga 1,5 l/100 km vid blandad körning, enligt WLTP-cykeln.

8-stegad automatlåda, 4-hjulsdrift och noll till hundra på 5,8 sekunder. Lägg dessutom till Mazdas erkända balans och körkänsla så har vi en ordentlig utmanare på den svenska SUV-djungeln. (Foto: Mazda)

Hybridpaketet driver en åttastegad automatlåda och har fyrhjulsdrift som standard. Vid normal körning går till 90% på bakhjulen och med upp till 50/50 kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln vid behov av extra väggrepp.

ANNONS

Senaste nytt

Bra för häst och båtägare

Maximal släpvikt är 2,5 ton vilket kommer passa många med häst eller båt. Man lovar lösningar med nya säkerhetsfunktioner, digitala instrument, heads up display och ett 12,3 tums infotainmentsystem.

Den här leende grillen finns det förutsättningar att många kommer se i sina backspeglar. (Foto: Mazda)

En sak som kommer bli spännande att prova är ansiktsigenkänning av föraren som automatiskt ställer in stol, speglar, ratt osv efter föraren. Frågan är vad som kommer hända när solglasögon och keps åker på till sommaren?

ANNONS

Mazda har stora ambitioner

”Den här modellen visar vägen för Mazdas framtida varumärkesambition, och kan på många plan konkurrera med de allra bästa laddhybriderna på marknaden” lovar Johan Lagerström, PR och produktansvarig på Mazda Motor Sverige.

Priserna i Sverige börjar på 499 500 kr för laddhybriden och de första köparna lär få sina bilar någon gång under sommaren 2022.

Relaterade artiklar:

Mazda MX-30 – Svårsmält läckerbit. Dagens PS

Mazda CX-30 – ett nummer större. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS