Är man sist i raden av alla som lanserat laddhybrider så gäller det att man tagit lärdom av de andra tillverkarnas misstag. Ifall Mazda CX-60 PHEV klarat det fullt ut får vi återkomma till i kommande tester.
Nya Mazda CX-60 laddhybrid kommer utmana de bästa
Mest läst i kategorin
Under tiden får vi nöja oss med bilder och fakta från pressreleaserna. Nu brukar Mazda vanligtvis ”överleverera” i förhållande till sina pressreleaser när det gäller nya modeller. Något som innebär att den nya laddhybriden CX-60 lovar gott.
Mazda CX-60 bygger på en helt ny plattform. För att uppnå bästa balans så är motorerna monterade så långt bakåt som möjligt i chassit för att ge bättre viktfördelning.
Nya CX-60 är ett större syskon till den utomordentliga CX-30 och är nästan 20 centimeter längre än deras största SUV modell CX-5, vilket innebär ca fem centimeter längre än den svenska storsäljaren Volvo XC60.
Sin vana trogen väljer Mazda att skapa en mer påkostad premiuminteriör än sina japanska kollegor. CX-60 är ett steg ytterligare framåt jämfört med CX-30 och CX-50.
Även om Mazda CX-60 kommer med flera olika motoralternativ så är laddhybriden PHEV den som vi troligtvis kommer se flest av i Sverige.
0-100 km/h på 5,8 sekunder
Som laddhybrid har CX-60 en 2,5-liters fyrcylindrig bensinmotor plus en elmotor på totalt 327 hk och 500 Nm. Mazda lovar 0-100 på 5,8 sekunder vilket lovar gott för de gasglada förarna.
Batteripaketet är på 17,8 kWh vilket enligt Mazda ska räcka för 6,3 mil bara på el. Förbrukningen ska enligt Mazda ligga på låga 1,5 l/100 km vid blandad körning, enligt WLTP-cykeln.
Hybridpaketet driver en åttastegad automatlåda och har fyrhjulsdrift som standard. Vid normal körning går till 90% på bakhjulen och med upp till 50/50 kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln vid behov av extra väggrepp.
Bra för häst och båtägare
Maximal släpvikt är 2,5 ton vilket kommer passa många med häst eller båt. Man lovar lösningar med nya säkerhetsfunktioner, digitala instrument, heads up display och ett 12,3 tums infotainmentsystem.
En sak som kommer bli spännande att prova är ansiktsigenkänning av föraren som automatiskt ställer in stol, speglar, ratt osv efter föraren. Frågan är vad som kommer hända när solglasögon och keps åker på till sommaren?
Mazda har stora ambitioner
”Den här modellen visar vägen för Mazdas framtida varumärkesambition, och kan på många plan konkurrera med de allra bästa laddhybriderna på marknaden” lovar Johan Lagerström, PR och produktansvarig på Mazda Motor Sverige.
Priserna i Sverige börjar på 499 500 kr för laddhybriden och de första köparna lär få sina bilar någon gång under sommaren 2022.
Relaterade artiklar:
Mazda MX-30 – Svårsmält läckerbit. Dagens PS
Mazda CX-30 – ett nummer större. Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.