Mazda har länge antytt att wankelmotorn kan komma att åter väckas till liv. Nu lanseras äntligen Mazda MX-30 med wankelmotor som laddhybrid.
Nya Mazda MX-30 blir världens häftigaste laddhybrid
Mest läst i kategorin
Mazda hade för många år sedan wankelmotor i stället för konventionell förbränningsmotor i ett par bilmodeller.
Den senaste modellen var Mazda RX-8 som tillverkades till och med 2012.
En wankelmotor är en typ av förbränningsmotor som använder en roterande kolv snarare än en kolv som rör sig linjärt upp och ner.
Hög bränsleförbrukning och låg hållbarhet satte stopp för produktionen av motortypen, men Mazda har fortsatt utvecklingen bakom stängda dörrar.
Elbil förvandlas till laddhybrid
Mazdas första helt elektriska bil heter MX-30 och är den elbilen med kortast angiven räckvidd som säljs på den svenska marknaden.
Den kommer endast 200 kilometer, enligt WLTP, innan batterier behöver laddas.
Nu har Mazda meddelat att en ytterligare variant av MX-30 är på ingång. Denna gång som laddhybrid.
Senaste nytt
Wankelmotorn återupplivas
Rubriken till meddelandet från tillverkaren lyder ”pånyttfödd för den elektriska eran” och syftar på wankelmotorn som ska komplettera eldriften.
MX-30 som laddhybrid kommer alltså att ha en wankelmotor som ska ladda batterierna, snarare än att driva hjulen direkt.
Mazda MX-30 som laddhybrid
Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV erbjuder 85 kilometers räckvidd på el.
Med tanke på att wankelmotorn agerar generator innebär det att bilen hela tiden drivs av el, vilket gör att den alltid känns som en elbil.
Det är samma princip som på tidiga BMW i3 samt Audi RS Q e-tron E2.
MX-30 går att ladda 11 kilowatt med AC-laddning och 36 kilowatt med DC.
Wankelmotorn producerar 75 hästkrafter och är på 0,83 liter. Enligt japanerna har de fokuserat mycket på driftsäkerhet, något den udda motortypen rent historiskt haft problem med.
Ny modellbeteckning ska pryda bilen
Märket släpper dessutom ny modellbeteckning som föreställer formen av en wankelmotor med ett ”e” i mitten. Wankel möter eldrift med andra ord.
Lanseringen i Sverige beräknas till sommaren 2023.
Läs även: Nya Volkswagen ID.7 – hej då räckviddsångest
Läs även: Därför är det omöjligt att köra långt med elbil
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.