Stellantis lyxmärke Maserati har kämpat med negativ rörelsemarginal och en försäljning som rasat med över 50 procent.
Maseratis försäljning störtdyker med över 50 procent
Mest läst i kategorin
Koncernens cfo antyder att det kan bli diskussioner om var Maserati ska ta vägen säger Automotive News.
Efter att Maserati rapporterade kraftigt minskade försäljningssiffror och stora ekonomiska förluster under första halvåret, sa Stellantis cfo Natalie Knight att det kan komma en tidpunkt i framtiden då gruppen överväger “vad som är det bästa hemmet” för lyxmärket.
En besvikelse
Maseratis globala försäljning föll med mer än 50 procent till 6 500 enheter från januari till juni, jämfört med 15 300 under samma period förra året, uppger Stellantis. Märket hade en justerad rörelseförlust på 820 miljoner kronor, från en vinst på 1,3 miljarder kronor 2023. Det motsvarar en negativ justerad rörelsemarginal på 13 procent, jämfört med en positiv marginal på 9,2 procent 2023.
“Första halvåret har varit en besvikelse” sa Knight på ett samtal med journalister den 25 juli, och hon förklarade att detta till stor del berodde på att Maserati avvecklade flera modeller. I slutet av förra året upphörde produktionen av Ghibli mellanklassedan och Quattroporte stor sedan, och i slutet av mars stoppades Levante stor suv.
Samtidigt sjönk försäljningen av Grecale mellanklass suv. I Europa minskade Grecales försäljning med 42 procent till 2 108, enligt siffror från Dataforce.
Bara specialmodeller kvar
Maseratis modellutbud består nu av Grecale, dess enda volymmodell, samt två nischprodukter, GranTurismo coupe och GranCabrio cabriolet, samt den kolfiberbyggda MC20 superbil som finns i både coupe och roadster varianter.
När hon fick frågan om de svaga resultaten efter tre och ett halvt år av Stellantis ägarskap antydde att märket kunde vara till salu eller avknoppas, sa Knight:
“Framtiden handlar om hur vi bibehåller bästa värde”, och tillade att Stellantis nu fokuserar på att förbättra märket.
“Det kan komma en tidpunkt i framtiden då vi tittar på vad som är det bästa hemmet för Maserati”, sa hon. Hon påpekade att Maserati nu satsar på segment som betonar deras styrkor, nämligen sportbilar och en lyxig “mainline” SUV.
Press att hitta lönsamhet
Stellantis vd Carlos Tavares signalerade senare under dagen i ett samtal med journalister att olönsamma märken kanske inte får obegränsad tid att hitta fotfästet. Maserati är det enda märket som har sin egen resultat- och balansräkning.
“Om de inte tjänar pengar stänger vi dem,” sa han som svar på en fråga om gruppen, med sina 15 varumärken, hade för många munnar att mätta. “Det är väldigt enkelt, eftersom vi pratar om en mycket svår övergångsperiod där vi inte har råd med varumärken som inte tjänar pengar.”
Tavares’ svar kom efter att Stellantis rapporterat sina första svaga resultat under de tre och ett halvt åren av dess existens, med en nettovinst som föll med 48 procent under de första sex månaderna till 5,6 miljarder euro (6,1 miljarder dollar).
Tavares har tidigare sagt att vart och ett av företagets märken fått en tioårig strategisk plan och att de första fem åren redan var godkända och fullt finansierade.
Det kommer ta lite tid
Det kommer att dröja flera år innan Maserati kan bygga upp sitt modellutbud igen. Nya produkter förväntas inte förändra Maseratis situation före 2027.
Elektrisk lyxupplevelse på vattnet
Maserati har lanserat Tridente, en lyxig elektrisk motorbåt. Med 592 hästkrafter och en elegant design av kolfiber erbjuder Tridente en unik upplevelse på
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.