Maserati har drabbats av en dramatisk försäljningsminskning under 2024. Stellantis väljer att skylla på återförsäljarna, igen.
Maseratis försäljning rasar – Stellantis skyller på reklamen
Mest läst i kategorin
Maserati har haft ett tufft år.
Försäljningen under årets första nio månader har rasat med hela 58,3 procent jämfört med samma period förra året. Från att ha sålt cirka 20 600 bilar 2023 har siffran sjunkit till ynka 8 600 under 2024. Detta enligt Italpassion.
Läs även: Maseratis försäljning störtdyker med över 50 procent. Dagens PS
Denna nedgång har fått konsekvenser. Davide Grasso, Maseratis tidigare vd, fick lämna sin post. Nu riktar Stellantis vd, Carlos Tavares, skarp kritik mot Maseratis marknadsföringsstrategi och återförsäljare som ger stora rabatter.
Enligt Tavares skadar dessa rabatter varumärkets exklusiva image.
Tavares kritisk mot marknadsföring
Det här är inte första gången Tavares kritiserar Maseratis marknadsföring.
Redan i september riktade han liknande kritik. Då hade han dock inte sparkat Grasso. Nu försöker Stellantis febrilt att “optimera kostnaderna” för att stoppa blödningen.
Kostnadsbesparingar har blivit en central del i Stellantis plan för att rädda Maserati. I samband med den senaste kvartalsrapporten rapporterade Stellantis en oroväckande minskning av Maseratis försäljning med 60 procent jämfört med tredje kvartalet 2023.
Maserati kämpar med en betydligt lägre försäljningsvolym jämfört med föregående år, trots lanseringen av nya modeller, inklusive elbilsversioner av deras suv och lyxcoupéer.
Företaget meddelar att man kommer att arbeta med en reducerad produktportfölj under den närmaste framtiden, efter att tre modeller utgick ur produktionen i slutet av 2023. Därför kommer Maserati att fokusera på att optimera kostnaderna för att återgå till lönsamhet.
“Maserati är i rött”
Enligt Top Gear anser Tavares fortfarande att marknadsföringen är det stora problemet.
“Maserati lyser rött. Anledningen är marknadsföring”, sa han.
“Maserati-varumärket är inte tydligt positionerat och historieberättandet är inte som det borde vara. Varumärket handlar inte bara om sportbilar, det handlar om gran turismo, det handlar om livskvalitet, dolce vita och teknik.”
Tavares skyller även på Kina
Tavares kritiserade även kinesiska återförsäljare som ville sälja bilarna med stora rabatter:
“Vi sa, ‘vi är inte här för att ni ska förstöra vårt varumärke’. Men om din marknadsföring inte är fantastisk och dina återförsäljare tycker att du behöver sälja till ett lägre pris, har du ett problem.”
Tyvärr för Stellantis är detta bara en av många bränder de försöker släcka.
Koncernen såg en försäljningsminskning på 20 procent för tredje kvartalet över hela linjen. De är också mitt uppe i att stämma sin femte leverantör hittills i år samtidigt som de pausar produktionen av modeller som Durango och Grand Cherokee.
Läs även:
Säljflopp tvingar Stellantis stänga fabrik. Dagens PS
Bilmarknaden i kris – försäljningen rasar i Europa. Dagens PS
Tullkriget trappas upp – kan EU och Kina lösa konflikten? Realtid
FI varnar för bedragare – svartlistar över 2000 aktörer. News 55
Köp din egen Batmobile – för 32 miljoner
Säg den som inte vill ha en form av Batmobile. Nu ska Wayne Enterprises tillverka ett antal av denna episka modell för en hisnande summa. Har du någonsin
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.