Dagens PS

Maseratis försäljning rasar – Stellantis skyller på reklamen

Vem är skyldig till Maseratis nedgång? Kina, vd:n eller marknadsföringen? (Foto: Maserati)
Vem är skyldig till Maseratis nedgång? Kina, vd:n eller marknadsföringen? (Foto: Maserati)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 nov. 2024Publicerad: 04 nov. 2024

Maserati har drabbats av en dramatisk försäljningsminskning under 2024. Stellantis väljer att skylla på återförsäljarna, igen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Maserati har haft ett tufft år.

Försäljningen under årets första nio månader har rasat med hela 58,3 procent jämfört med samma period förra året. Från att ha sålt cirka 20 600 bilar 2023 har siffran sjunkit till ynka 8 600 under 2024. Detta enligt Italpassion.

Läs även: Maseratis försäljning störtdyker med över 50 procent. Dagens PS

Denna nedgång har fått konsekvenser. Davide Grasso, Maseratis tidigare vd, fick lämna sin post. Nu riktar Stellantis vd, Carlos Tavares, skarp kritik mot Maseratis marknadsföringsstrategi och återförsäljare som ger stora rabatter.

Enligt Tavares skadar dessa rabatter varumärkets exklusiva image.

Maserati Ghibli Spyder, GranCabrio Trofeo. (Foto: Maserati)
Maserati Ghibli Spyder, GranCabrio Trofeo. (Foto: Maserati)

Tavares kritisk mot marknadsföring

Det här är inte första gången Tavares kritiserar Maseratis marknadsföring.

Redan i september riktade han liknande kritik. Då hade han dock inte sparkat Grasso. Nu försöker Stellantis febrilt att “optimera kostnaderna” för att stoppa blödningen.

ANNONS

Kostnadsbesparingar har blivit en central del i Stellantis plan för att rädda Maserati. I samband med den senaste kvartalsrapporten rapporterade Stellantis en oroväckande minskning av Maseratis försäljning med 60 procent jämfört med tredje kvartalet 2023.

Maserati kämpar med en betydligt lägre försäljningsvolym jämfört med föregående år, trots lanseringen av nya modeller, inklusive elbilsversioner av deras suv och lyxcoupéer.

Företaget meddelar att man kommer att arbeta med en reducerad produktportfölj under den närmaste framtiden, efter att tre modeller utgick ur produktionen i slutet av 2023. Därför kommer Maserati att fokusera på att optimera kostnaderna för att återgå till lönsamhet.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

“Maserati är i rött”

Enligt Top Gear anser Tavares fortfarande att marknadsföringen är det stora problemet.

“Maserati lyser rött. Anledningen är marknadsföring”, sa han.

“Maserati-varumärket är inte tydligt positionerat och historieberättandet är inte som det borde vara. Varumärket handlar inte bara om sportbilar, det handlar om gran turismo, det handlar om livskvalitet, dolce vita och teknik.”

Maserati GranCabrio Trofeo. (Foto: Maserati)
Maserati GranCabrio Trofeo. (Foto: Maserati)

Tavares skyller även på Kina

ANNONS

Tavares kritiserade även kinesiska återförsäljare som ville sälja bilarna med stora rabatter:

“Vi sa, ‘vi är inte här för att ni ska förstöra vårt varumärke’. Men om din marknadsföring inte är fantastisk och dina återförsäljare tycker att du behöver sälja till ett lägre pris, har du ett problem.”

Tyvärr för Stellantis är detta bara en av många bränder de försöker släcka.

Koncernen såg en försäljningsminskning på 20 procent för tredje kvartalet över hela linjen. De är också mitt uppe i att stämma sin femte leverantör hittills i år samtidigt som de pausar produktionen av modeller som Durango och Grand Cherokee.

Läs även:

Säljflopp tvingar Stellantis stänga fabrik. Dagens PS

Bilmarknaden i kris – försäljningen rasar i Europa. Dagens PS

Tullkriget trappas upp – kan EU och Kina lösa konflikten? Realtid

FI varnar för bedragare – svartlistar över 2000 aktörer. News 55

ANNONS

Köp din egen Batmobile – för 32 miljoner

Säg den som inte vill ha en form av Batmobile. Nu ska Wayne Enterprises tillverka ett antal av denna episka modell för en hisnande summa. Har du någonsin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]