När Maserati presenterade “blixtplanen”, Folgore – alltså deras avsikter för elektrifiering av modellutbudet – tidigare i år, saknades sedanen Ghibli från laguppställningen. I en intervju med Drive har nu Maseratis australiensiska VD, Grant Barling, bekräftat att modellen kommer att läggas ned.
Maserati Ghibli skrotas
Mest läst i kategorin
Maseratis Folgore-plan
Maserati har för avsikt att bli helt elektriska i tid till nästa decennium. Redan år 2025 lovar man att varje modell ska erbjudas som elbil, men att förbränningsmotorer kommer att finnas kvar som alternativ i ytterligare några år.
Först ut som elbilar blir GT-bilarna Granturismo och Grancabrio, samt den helt nya mellansegmentssuven Grecale, nästa år. Sedan dröjer det två år innan superbilen MC20 lanseras som elbil, ihop med den nya generationens Quattroporte och Levante.
Men utöver att utveckla nya modeller tvingas Maserati också rationalisera utbudet, så att inga resurser slösas bort på att vidareutveckla modeller som ingen köper. E-segmentssedanen Ghibli får således stryka på foten.
Maserati Ghibli blir en långkörare
Nuvarande Maserati Ghibli kom redan 2013. I och med att den kommer att fasas ut år 2024, för att man inte ska behöva göra om den till elbil, betyder det att den får leva i elva år. Det är evigheter med dagens produktlivscykler.
Att Ghibli ryker är i och för sig inte helt sant. Barling säger att nya Quattroporte, storleksmässigt, kommer att hamna i E-segmentet i stället för F-segmentet som dagens modell.
I själva verket är det alltså fråga om att man behåller modellnamnet Quattroporte, hellre än Ghibli, vilket är helt rimligt med tanke på att Ghiblis identitet inte är i närheten så tydlig som Quattroporte. Historiskt sett har inte Ghibli varit en sedan.
Ferrari-motorn sjunger också på sista versen
Förlusten av Ghibli, för vilken det trots allt inte fanns några köpargument, är det kanske ingen som gråter över. Detsamma kan inte sägas om V8-motorerna från Ferrari, som Maserati har använt sig av sedan 2002.
Under Maseratis sista år som tillverkare av bilar med förbränningsmotorer kommer den egenutvecklade V6:an Nettuno att regera. Fartresurserna blir vi knappast utan, men oavsett hur vackert de lyckas få turbosexan att sjunga kommer inte ljudet att komma i närheten av Ferrari-motorerna, åtminstone inte från tiden innan överladdning.
Läs även: Ferrari 458 Speciale på bana: den sista riktiga V8:n
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.