Är alla populära bilar bra? Absolut inte. Är alla impopulära bilar dåliga? Absolut inte. Här är några gravt undervärderade åkdon på marknaden.
Marknadens mest undervärderade bilar
Mest läst i kategorin
Hur kommer det sig att vissa föremål tappas bort på marknaden? I det allmänna surret så hamnar de liksom bredvid.
Har oftast inte alls något med kvalité att göra. De borttappade är i de flesta fall lika bra prylar som sina mer namnkunniga marknadssyskon.
VI har därför grävt runt på bilmarknaden och hittat 10 bilmodeller som vi på alla sätt borde fått bättre plats på marknaden.
Bland dessa kanske du kan hitta en favorit som du sedan för nålpengar kan köpa hem till sommarbilsgaraget.
Volvo C30
Att lilla söta C30 är en särling i Volvo-familjen, det går inte att runda. Ett slags försök att väcka till liv känslorna från gamla P1800 ES.
Men det gick sådär. Bilen producerades mellan 2006 och 2012 i 209 674 exemplar men blev aldrig riktigt en fullvärdig medlem i Volvofamiljen. Varför går inte att svara på. Bilen var bra och omtyckt, men idag kan du fortfarande hitta fina exemplar för småpengar på Blocket.
Senaste nytt
Citroen GS
Du kan hitta spaltkilometer om märkes-syskonen 2CV och DS. Men om lilla GS hittar du knappt något.
Om det är på grund av eller tack vare sin synnerligen franska uppsyn som GS aldrig slagit som klassiker – det är svår att säga.
GS är dock en tekniskt mycket avancerad bil, fullpackad med samma teknik som bland annat användes i hyllade DS – eller Paddan som du nog mer känner den som.
Bilen tillverkades mellan 1970 och 1979 i ett otal olika varianter. Beroende på vilken du väljer så kan du riktigt roliga tekniska finesser med i köpet.
Köp ett fint exemplar nu och spar till framtiden.
Porsche 914
Även i familjen Porsche finns det modeller som helt fallit under radarn – som 914.
Bilen togs fram när Porsche och Volkswagen upptäckte att de var i behov av i stort sett samma bil som komplement till sina modellprogram. Porsche behövde ett enklare komplement till 911:an och VW behövde en sportbil för att höja intresset för märket.
Det blev 914. En på alla sätt kompetent folk-sportbil, men som aldrig riktigt gick hem hos allmänheten. Blandningen av varumärkena togs inte emot väl. Karossens lådiga form gick inte heller hem.
118 992 bilar byggdes innan modellen lades ned 1976. Idag är en 914 ett mycket trevligt och prisvärt sätt att börja sin Porsche-resa på.
Peugeot 604
Det fanns en tid då franska Peugeot hängde på sina tyska kombattanter BMW och Mercedes med bilar som väl så bra hängde med tyskarnas toppmodeller.
Peugeot 604 var en sådan bil. En lyx-limousine i allra högsta klassen, som i många fall var både en lyxigare och bättre bil än både BMW 7-serie och Mercedes S-klass.
Hade bara Peugeot hållit i sitt deltagande i lyx-klassen, kanske märket hade varit en helt annan bil idag, än den mellanklassbil den är.
Ford Falcon
En bra vanligt personbil. Inget som sticker ut. En design som bara är snäll och motoralternativ som inte får någon att gå igång.
Ford Falcon är bara… en vanlig bra bil. Fords första kompaktbil som helt har ramlat emellan alla entusiaster och du ser nästan aldrig en fin Falcon på veteranbilsträffarna.
Detta är en bil som bara kommer växa i värde från dagens mycket moderata prislapp. Passa dessutom på att köpa ett baby-blått exemplar, så är den faktiskt riktigt kul att se på.
Dessutom – bara så du vet så baserades första generationen av Ford Mustang på Falcons bottenplatta och många andra detaljer från Falcon. Så under det timida skalet döljer sig gener till en av bilindustrins kultbilar.
Läs mer:
Om undervärderade bilar från den engelska marknaden.
Klippet! 10 bilklassiker att köpa nu (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.