Som om en Ferrari F8 Spider inte vore tillräckligt iögonfallande, har tyska Mansory nu satt sin prägel på bilen. Med resultatet framför sig känns det som att tuningfirmans status i Ferraris ögon borde vara ungefär samma som Tjock-Steffes.
Mansory totalförstör ännu en Ferrari
Mest läst i kategorin
Ferrari är kända för att ogilla alla som modifierar deras bilar. I deras ögon är det lite som att gå på en trestjärnig restaurang bara för att tömma saltkaret över tallriken innan man ens har smakat.
Bara att lacka över originalkulören ska vara förbjudet, enligt villkoren när man köper en ny Ferrari, vilket har drabbat en och annan kändis genom åren.
Ferrari F8 Spider enligt Mansory
F8 Tributo fick sin Mansory-behandling redan förra året, men nu har alltså även F8 Spider hamnat under kniven.
Precis som hos coupén innebär det att den 3,9 liter stora dubbelturbo-V8:an har drygat ut sina siffror för både effekt och vridmoment. F8XX stoltserar med 880 hästkrafter och 960 newtonmeter, i stället för originalets 720 respektive 770.
På prestandafronten är det lätt att imponeras av Mansory. Annat är det när man tittar på deras gärning inom sin paradgren, som är vulgära estetiska modifikationer.
Senaste nytt
Mansory F8XX från utsidan
Exteriört ser Mansorys F8 Spider ut att ha byggts om av mitt åttaåriga jag i Need for Speed. I princip allt nytt är gjort i kolfiber.
Olika delar är gjorda av olika slags kolfiber. Vingen tycks vara av konventionellt slag, där man ser kolfiberväven, medan andra delar tycks vara formpressade. Detta billigare slag av kolfiberförstärkt plast känns igen på sitt kamouflageliknande mönster.
Färgmässigt har Mansory satsat på ljus British Racing Green i satinfinish, kombinerat med fartränder och modellbeteckning i gult. Det är en färgkombination som, ihop med kolfiberdetaljerna och den öppna karossen, för tankarna till en högteknologisk fotbollssko.
Insidan framkallar kväljningar – värre än coupén
Eftersom det rör sig om en öppen bil är interiörens utformning extra viktig. Den syns ju desto mer än i en coupé.
Mansory har således lagt mycket krut på att utrota varenda spår av anständighet som fortfarande fanns i den täckta varianten av F8XX.
Bilens insida är till uppskattningsvis 95 procent täckt i blå-grönt läder. Resterande delar går i gult eller består av kolfiberförstärkt plast.
Kolla igenom bilderna nedan på egen risk!
Eftersom till och med Tjock-Steffes Ferrari kunde återställas och säljas kanske det finns hopp även för (Charles) Manso(n)rys offer.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.