482,8 kilometer i timmen, eller 300 miles per hour, är nästa milstolpe för amerikanska Hennessey med modellen Venom F5. Målsättningen är att den magiska gränsen ska nås inom de närmsta 12 månaderna.
Målet: 480 kilometer i timmen
Mest läst i kategorin
Det är grundaren, John Hennessey, som bekräftat att 300 mph-gränsen är i sikte.
En herrans massa kraft
För att uppnå en toppfart på 482,8 kilometer i timmen krävs en herrans massa krut. Under huven på Hennessey Venom F5 ruvar en 6,6-liters V8 på 1 842 hästkrafter och 1 617 newtonmeter.
Namnet härstammar från F5-orkaner, som har en vindhastighet på mellan 420 och 512 kilometer i timmen.
Senaste nytt
På hemmaplan
Körningen ska äga rum på hemmaplan för Hennessey – Texas – och märket för dialog med lokala myndigheter för att få möjlighet att sträcka på bilens ben på allmän väg.
Koenigseggs hastighetsrekord med Agera RS – 457 kilometer i timmen – genomfördes på en allmän väg i Nevada, USA, något som gjorde det till en av de högsta hastigheterna som uppnåtts på allmän väg.
Full gas
Den ultimata målsättningen för Henessey Venom F5 är att bräcka 500-km/h-barriären – 311 mph. De färdiga produktionsbilarna kommer att levereras utan krockkuddar och liknande, något som gör att de måste specialregistreras i USA.
När testet genomförs tas ett snitt baserat på två höghastighetsförsök, ett i vardera riktning. Det är det som krävs för att ett rekord ska klassas som officiellt.
Förra året nådde bilen 435 kilometer i timmen, något som tyder på att det tveklöst finns nog med krut för ändamålet.
Den nuvarande rekordhållaren är, enligt vissa, Bugatti Chiron Supersport som nådde 490 kilometer i timmen – 304 mph – något som emellertid bara gjordes åt ett håll och alltså inte förhöll sig till ”regelverket” för hastighetsrekord.
Körningen med Hennessey Venom F5 ska äga rum framför både anställda, kunder och media. Exakt när det sker återstår att se.
Läs även: Recension av Bugatti Chiron
Läs även: Nya Venom F5 Roadster – 500 knyck utan tak
Läs även: Pininfarina Battista provkörd
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.