I helgen går några av bilvärldens mest exklusiva auktioner av stapeln under Monterey Car Week i Kalifornien. En av bilarna som ska gå under klubban är en Ferrari 275 GTB med svensk historia.
Makalös svensk Ferrari säljes: Ska gå för 40 miljoner
Mest läst i kategorin
Ferrari 275 GTB/4 tillverkades i 330 exemplar mellan 1966 och 1968 och utmärkte sig genom sin förmåga att kunna erbjuda prestanda som dög både till vägen och banan.
Den sägs vara den sista Ferrari V12 GT-bilen som kunde dubbla som både GT och racingbil. Ena dagen kunde den vinna på tävlingsbanan, nästa dag dundra tvärs över kontinenten till nästa exklusiva tillställning.
En svensk klassiker
Denna Ferrari 275 GTB/4 såldes ny till Helghe Persson i maj 1967. Persson tog officiellt över importen av Ferrari-bilar till Sverige efter Tore Bjurström.
Den användes av Persson som bruksbil fram till 1969 då den såldes till Peter Lindkvist, som bodde på Lidingö.
Därefter köptes den av Bo Gilius Frick som flyttade med bilen till Los Angeles i juli 1970.
1985 renoverades bilen och såldes med 3 000 mil på mätaren och i sin originallack i gult med de ikoniska Borrani-fälgarna.
2004 återvände bilen till Italien för att sedan flytta tillbaka till USA 2005.
En Ferrari av rang
Ferrari 275 GTB/4 har en 3,3-liters V12 under huven som pumpar ut 300 hästkrafter.
Kraften går ner i backen via en femväxlad manuell låda och bakhjulen. Toppfarten är 268 km/h och du kan få stopp på bilen med skivbromsar på alla hjul.
Bilen väntas gå för mellan 35,5 miljoner och 41 miljoner kronor och det finns inga tecken på att den kommer att sjunka i värde framöver.
Relaterade artiklar:
Läs även: Tio bilar som väntas gå för miljarder
Läs även: Unik Ferrari till salu – väntas gå för 400 miljoner
Läs även: Unik Ferrari – “Bergman Coupé”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.