BILTEST: Porsche Macan GTS
Porsches lilla SUV har varit en instegsmodell till det ikoniska varumärket sedan första generationen introducerades i Los Angeles 2013. Macan har delat mycket av tekniken med Audi och när man uppdaterade modellen 2019 fortsatte släktskapet. Porsche Macan GTS är däremot ett undantag, på både gott och ont.
Maffig effekt och starkt varumärke är inte allt
Mest läst i kategorin
Den uppgraderade Macan har blivit betydligt snyggare än tidigare, framförallt bakifrån där de smala LED-bakljusen har gett modellen en sportigare karaktär. Designspråket från andra Porsche-modeller är påtagligt även i fronten där modellen fått ett aggressivare utseende med nya LED-ljus och en grill som hämtat inspirationen från den större Cayenne.
Hysteriskt massa knappar
Interiört har dock inte Macan GTS fått samma rena utformning som t.ex. Panamera. Mittkonsolen består fortfarande av hysterisk massa knappar och kontroller som man känner igen från Cayenne och som varit lite av Porsches signatur sedan många år. Det tar tid att hitta rätt i denna djungel utan att släppa blicken från vägen. Dessutom finns det ingen plats för att lägga undan lösa föremål som t.ex. mobiltelefonen. Visst ser det onekligen sportigt ut, men oerhört opraktiskt.
Instrumenteringen är en blandning från andra Porsche-modeller. Instrumentklustret utgörs av analoga mätare för varvtal i mitten och hastighet till vänster. Högra sidan är digital där man kan välja vad som ska visas. I mitten sitter en 10,5” pekskärm som innehåller det mesta som ett infotainmentsystem ska göra, dvs. navigation, uppkopplingar mot Apple CarPlay och Android Auto mm. Menysystemet är relativt lättarbetat och displayen med HD-kvalitet är lättläst.
Skön komfort och bra utrymmen
Komforten är det inte heller något fel på. Porsche har för vana att addera sköna stolar med optimalt stöd i alla ledder och Macan GTS är inget undantag. Det är lätt att hitta en skön körställning, även för mina 197 cm. Baksätet är också bekvämt för två vuxna av normalstorlek så länge man slipper sitta bakom mig. Då finns varken plats för fötter eller knän. Bagageutrymmet med sina 500 liter med baksätet uppfällt och 1.500 liter nedfällt (40/20/40) är rätt imponerande med tanke på bilens storlek.
Ny teknik under huven
Macan GTS är Porsches svar på Audi RSQ3 Sportback…eller så är det tvärtom. Till skillnad från Macan S har Porsche valt att plocka ut 380 hk från samma 2,9 liters biturbo-V6 som sitter i Macan Turbo vilket ger GTS 60 hk mer än 3.0 liters sexan på 354 hk i Macan S. Nytt är också en 7-stegad PDK-dubbelkopplingslåda som skickar iväg bilen 0-100 km/h på 4,9 sekunder (4,7 sekunder med Sport Chrono) med en toppfart på 261 km/h.
Köregenskaper i topp
Väghållningen är på topp tack vare Porsche Active Suspension Management (PASM) som sänker Macan GTS med 15 mm. Luftfjädring (tillval) med nivåreglering och PASM sänker bilen ytterligare 10 mm samtidigt som den levererar ännu bättre aktiva köregenskaper och mer komfort vid normal körning. Med tillvalet Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) adderar man ytterligare till egenskaperna genom att fördela bromsverkan på bakhjulen.
Känslan att formligen kasta in Macan GTS i snäva kurvor är en härlig känsla. Utrustad med tillvalen kände jag inte några tendenser till att bilen skulle släppa greppet. Macan GTS är alltså en SUV med rena sportbilsegenskaper men också en hög grad av komfort när man vill njuta på långresan. Den 7-stegad PDK-dubbelkopplingslådan växlar mjukt vid normal körning och blixtsnabbt när man vill ha lite kul.
Sammanfattning
Porsche Macan GTS är en härlig körmaskin för de som uppskattar en prestanda-SUV, men trots detta blev jag en aning ambivalent under de dagar jag testade modellen. Anledningen är att den är dyr i förhållande till t.ex. Audi RSQ3 som har 20 hk mer och dessutom är snabbare från stillastående samt utrustad med marknadens kanske bästa fyrhjulsdrift i form av quattro.
Även om jag njöt av att köra Macan GTS så har jag lite svårt att motivera det 168.000 kr högre grundpriset bara för att köra en Porsche. Och det finns fler kompetenta konkurrenter med bättre prestanda och lägre pris som t.ex. BMW X3M/X4M Competition. Så frågan är om Porsches ikoniska varumärke är värt så mycket mer om man vill ha en SUV med sportbilsprestanda? Personligen tycker inte jag det, men ”jag kör Porsche” låter rätt cool.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 2.9 liter 6-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 380 hk
Max vridmoment: 520 Nm
Drivning: Fyrhjulsdrift
Kraftöverföring: 7-stegad PDK-låda.
Prestanda: 0 – 100 km/h på 4,9 sek (4,3 sek med Sport-Chrono)
Toppfart: 261 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 9,6 l/100km
CO2-utsläpp: 268 g/km
Bagageutrymme: 500 – 1.500 liter
Vikt: 2.115 kg
Pris från: 835.000 kr
Skatt år 1-3: 16.569 kr/år
Läs mer om Porsche Macan GTS här.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.