Dagens PS

Mackdöden i Sverige – så många ska bort

Fler öde bensinmackar kommer ses ute i landet. De mindre mackarna får det inte att gå ihop helt enkelt. (Foto: TT)
Fler öde bensinmackar kommer ses ute i landet. De mindre mackarna får det inte att gå ihop helt enkelt. (Foto: TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 juni 2024Publicerad: 25 juni 2024

En stor förändring är på gång för Sveriges över 3 000 drivmedelsstationer. Nya lagar, dålig lönsamhet och övergången till fossilfria bränslen tvingar fram en omställning. Mackdöden har börjat.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Stationerna måste förnya sig för att hänga med.

Men de små bensinmackarna har det lite svårt att investera i ny teknik. Upp till 1000 stationer kan tvingas stänga inom tio år, särskilt på landsbygden.

Det påverkar tillgången till bränsle och skadar lokala företag och samhällstjänster.

Elbilarnas tid: Ny era för servicestationer

Sverige vill fasa ut fossila bränslen till 2040. Sveriges Servicestationer (OSS) leder vägen mot att ta hand om elbilister också.

Servicestationerna måste erbjuda nya tjänster för elbilskunder.

Studier visar att elbilskunder besöker stationer lika ofta som de som tankar bensin, vilket ger nya möjligheter.

Nedmontering av mackar kommer bli en vanlig syn framöver. Det är tufft att få ekonomin att gå runt när fler och fler väljer elbil. (Foto: TT)
Nedmontering av mackar kommer bli en vanlig syn framöver. Det är tufft att få ekonomin att gå runt när fler och fler väljer elbil. (Foto: TT)
ANNONS

Även personer som laddar sina bilar är i behov av mat och dryck och andra tjänster. Dessutom måste de ju stanna längre, för att vänta på laddningen.

Detta borde ses som en enorm möjlighet att tjäna pengar på annat. Men problemet är att mackarna inte har ekonomin att installera laddstolpar.

Lite av ett moment 22 just nu.

Topplista: Här är det billigast att tanka

Alla vill tanka så billigt som möjligt, det är ett faktum. Men hur långt ska vi gå för att spara våra ören? Här kommer en lista på ställen i världen med

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS