LVMH, en fransk lyxkoncern, har tecknat ett 10-årigt sponsoravtal med Formel 1 och ersätter därmed Rolex som huvudsponsor.
Lyxkoncernen LVMH ingår mångmiljardavtal med Formel 1
Mest läst i kategorin
LVMH som leds av miljardären Bernard Arnault, en av världens rikaste människor, har slutit ett 10-årigt sponsoravtal med Formel 1, rapporterar CNN.
Avtalet, som träder i kraft 2025, omfattar prestigemärken som Louis Vuitton, Moet Hennessy, Fendi och TAG Heuer och ersätter den långvariga partnern Rolex, som sponsrat sporten sedan 2013.
Lyxkoncernen huvudsponsor
Avtalet uppskattas vara värt hundratals miljoner dollar, skriver TT återger Market.
Lyxkoncernen investerade tidigare i år cirka 150 miljoner euro i att bli premiumpartner till OS i Paris 2024, vilket kan ge en indikation på storleksordningen för deras sportrelaterade samarbeten, även om inga specifika ekonomiska detaljer har offentliggjorts kring det nya avtalet.
LVMH blir därmed en av motorsportens huvudsponsorer tillsammans med bland andra DHL, Heineken, Pirelli och Qatar Airways, skriver TT.
”Under många år har flera av våra varumärken också valt att investera i Formel 1”, säger Frederic Arnault, vd för LVMH Watches, och tillägger:
”Vi vill ytterligare öka den upplevelsedimension som Formel 1 ger över hela världen.”, skriver CNN.
Läs också:
LVMH gasar in mot Formel 1. Dagens PS
Lyxkoncernen LVMH blir storsponsor till OS i Paris. Dagens PS
Lyxkoncernen LVMH underpresterar – aktien sjunker. Dagens PS
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Reporter på Dagens PS via nyhetsbyrån Finwire.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.