Fossildrivna lyxbilar ratas allt mer av de svenska bilköparna.
Klassiska lyxmodeller som BMW 7-serie, Audi A8 och Bentley Contintental tappar stort.
I stället är det elektriska lyxbilar som är hetast. Men det största miljömonstret går mot strömmen.
Lyxbilarna som säljer bäst och sämst i Sverige
Mest läst i kategorin
Den svenska nybilsregistreringen har i år ökat med nio procent, trots en rejäl inbromsning i höst. Det finns en bilkategori som har det extra tungt – klassiska lyxbilar med bensindrift. Dagens PS har gått igenom vilka lyxbilar som sålt bäst och sämst under 2021 och mönstret är tydligt.
De dyraste lyxbilarna i Sverige har i år tappat 10 procent i försäljning, om vi enbart tittar på bilar med diesel- och bensinmotor. Räknar vi i stället in Porsches elektriska lyxbil Taycan och de två helt nya ultralyxiga elbilarna Mercedes EQS och BMW iX har lyxkategorin vuxit med tre procent. Porsche Taycan är den stora vinnaren. Modellen har ökat med 45 procent till 491 bilar och är den mest sålda Porschemodellen och Sveriges mest sålda lyxbil.
Klassiska lyxbilar ratas
Trenden är därmed tydlig – klassiska lyxbilar ratas till förmån för nya elektriska lyxbilar. Den som har gott om pengar att spendera vill i allt mindre utsträckning profilera sig med en bil som inte är bra för klimatet. En annan anledning som kan ha bidragit på marginalen är den höjda malusskatten. Många lyxiga bensinbilar har omkring 20 000 kronor i årsskatt.
Klassiska lyxsedanen BMW 7-serie har i år tappat 63 procent av sin försäljning. Endast 11 bilar har registrerats i Sverige under 2021. Även superlyxiga Bentley har gått ner rejält, även om det handlar om få bilar. Bentley Continental tappar 40 procent, från 10 till sex bilar. Nya modellen Flying Spur räddar dock upp helheten lite grann.
Mercedes S-klass ökar rejält, men förra året var modellen på utgående, och en ny modell kom i våras. Under hösten har Mercedes nya elbil sålt bättre än den klassiska S-klass med bensindrift.
På den allra koldioxidstinnaste bilmodellen verkar varken malusskatter eller miljöimage bita. Mercedes G-klass har ökat sin försäljning med 20 procent under 2021. De flesta är G63 AMG med 585 hästkrafter och ett koldioxidutsläpp på 345 gram per km. En av Sveriges mest klimatfientliga bilar ökar 20 procent.
Teslas dyraste modeller Model S och Model X har knappt synts till på den svenska bilmarknaden under 2021. Det beror på att modellerna fått en uppdatering, men Tesla lämnar fältet fritt för konkurrenterna något år till. Uppskattad leverans är nu i slutet av 2022.
Lyxbilarna som ökar och minskar i Sverige
Modell | Antal 2021 | Antal 2020 | Ändring |
PORSCHE TAYCAN | 491 | 338 | +45,27% |
PORSCHE CAYENNE | 410 | 517 | −20,70% |
AUDI Q8 | 294 | 342 | −14,04% |
MERCEDES GLS | 208 | 207 | +0,48% |
PORSCHE PANAMERA | 175 | 157 | +11,46% |
MERCEDES G WAGON | 143 | 119 | +20,17% |
MERCEDES S-KLASS | 79 | 24 | +229,17% |
BMW X7 | 73 | 130 | −43,85% |
MERCEDES EQS | 57 | – | – |
MERCEDES CLS | 28 | 55 | −49,09% |
AUDI A8 | 11 | 14 | −21,43% |
BMW IX | 11 | – | – |
BMW 7-SERIE | 11 | 30 | −63,33% |
BENTLEY BENTAYGA | 7 | 9 | −22,22% |
BENTLEY FLYING SPUR | 7 | 4 | +75,00% |
BENTLEY CONTINENTAL | 6 | 10 | −40,00% |
Källa: Bil Sweden. Avser registrerade bilar t o m 31 oktober 2021, jämfört med samma period förra året.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.