Lexus har använt avancerad teknik, inklusive aktiv brusreducering (ANC), för att ge sin LC-modell en ljudbild som påminner om den legendariska LFA:s V10-motor.
Lyssna: Så låter Lexus LC som en V10-superbil
Mest läst i kategorin
Koji Sato, chefsingenjör för LC och numera vd för Toyota, hade höga ambitioner för LC:s 5,0-liters V8-motor. Målet var att skapa ett ljud som ärvde DNA:t från LFA, superbilen med den ikoniska V10-motorn, skriver Carscoops.
Ljudanalys och optimering
För att uppnå detta analyserade Lexus-teamet noggrant LFA:s ljudbild. De konstaterade att avgassystemet utgjorde grunden för ljudet, medan insugningsljudet ökade i intensitet vid högre varvtal. LC:s V8-motor hade fördelen av att sakna ljuddämpande turboaggregat.
Senaste nytt
Ljudgenerator och aktiv ljuddämpare
Liksom många moderna prestandabilar fick LC en ljudgenerator, en slang som leder in ljud från insugningssystemet till kupén. Lexus framhåller att det var en utmaning att hitta plats för den längd på slangen som krävdes.
Därefter implementerade man en bakre ljuddämpare med aktiva klaffar som kan leda avgaserna genom två olika vägar. En tystare väg för att klara bullertester och en mer öppen väg för att släppa ut mer av V8-motorns råa ljud.
Aktiv brusreducering (ANC)
Sato var emot artificiella motorljud, men inte emot att lägga till ljud för att dämpa oönskade ljud. Därför utrustade Lexus LC med aktiv brusreducering (ANC), samma teknik som finns i exklusiva hörlurar. Genom att spela upp ljud i motfas via högtalarna kunde teamet dämpa oönskade mekaniska ljud.
Här kan du lyssna på ljudet, Youtube.
ANC i andra bilmodeller
Lexus är inte ensamma om att använda ANC-teknik. Lotus utvecklade ett system redan 2009, och på senare år har biltillverkare som Acura, Buick, Lincoln, Land Rover och Nissan implementerat tekniken.
Aktiv ljudkontroll (ASC)
Även om Lexus motsatte sig artificiella motorljud för LC, har Toyota utvecklat helt syntetiska ljud för bilar som GR Yaris.
Fördelarna med aktiv ljudkontroll (ASC) är bland annat möjligheten att öka volymen i takt med hastigheten, så att föraren fortfarande kan höra “motorn” tydligt vid bankörning med hjälm.
Tidigare versioner av ASC använde separata högtalare, men de senaste versionerna är integrerade i bilens ljudsystem. Eftersom högtalarnas placering varierar mellan olika bilmodeller kräver ASC noggrann anpassning för att ljudet ska bli rätt.
Elbilsbråk i Norge: Experter oense om moms
Incitamenten för att skaffa elbil har varit en succé. Men kostnaderna för staten blir för höga, det är dags att ta tillbaka momsen. Andreas Halse,
Läs också:
Därför anmäls Dumpen för olaga tvång, utpressning och bedrägeri. News 55
Förutspådde Lehman-kraschen – dissar indexfonder. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.