Dagens PS

Lyssna: Så låter Lexus LC som en V10-superbil

En elbil med V8-motor. Typ. (Foto: Lexus)
En elbil med V8-motor. Typ. (Foto: Lexus)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 jan. 2025Publicerad: 13 jan. 2025

Lexus har använt avancerad teknik, inklusive aktiv brusreducering (ANC), för att ge sin LC-modell en ljudbild som påminner om den legendariska LFA:s V10-motor.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Koji Sato, chefsingenjör för LC och numera vd för Toyota, hade höga ambitioner för LC:s 5,0-liters V8-motor. Målet var att skapa ett ljud som ärvde DNA:t från LFA, superbilen med den ikoniska V10-motorn, skriver Carscoops.

Ljudanalys och optimering

För att uppnå detta analyserade Lexus-teamet noggrant LFA:s ljudbild. De konstaterade att avgassystemet utgjorde grunden för ljudet, medan insugningsljudet ökade i intensitet vid högre varvtal. LC:s V8-motor hade fördelen av att sakna ljuddämpande turboaggregat.

ANNONS

Senaste nytt

Ljudgenerator och aktiv ljuddämpare

Liksom många moderna prestandabilar fick LC en ljudgenerator, en slang som leder in ljud från insugningssystemet till kupén. Lexus framhåller att det var en utmaning att hitta plats för den längd på slangen som krävdes.

Därefter implementerade man en bakre ljuddämpare med aktiva klaffar som kan leda avgaserna genom två olika vägar. En tystare väg för att klara bullertester och en mer öppen väg för att släppa ut mer av V8-motorns råa ljud.

Aktiv brusreducering (ANC)

Sato var emot artificiella motorljud, men inte emot att lägga till ljud för att dämpa oönskade ljud. Därför utrustade Lexus LC med aktiv brusreducering (ANC), samma teknik som finns i exklusiva hörlurar. Genom att spela upp ljud i motfas via högtalarna kunde teamet dämpa oönskade mekaniska ljud.

Här kan du lyssna på ljudet, Youtube.

ANNONS
Kan du tänka dig en elbil men med artificiellt ljud? (Foto: Lexus)
Kan du tänka dig en elbil men med artificiellt ljud? (Foto: Lexus)

ANC i andra bilmodeller

Lexus är inte ensamma om att använda ANC-teknik. Lotus utvecklade ett system redan 2009, och på senare år har biltillverkare som Acura, Buick, Lincoln, Land Rover och Nissan implementerat tekniken.

Aktiv ljudkontroll (ASC)

Även om Lexus motsatte sig artificiella motorljud för LC, har Toyota utvecklat helt syntetiska ljud för bilar som GR Yaris.

Fördelarna med aktiv ljudkontroll (ASC) är bland annat möjligheten att öka volymen i takt med hastigheten, så att föraren fortfarande kan höra “motorn” tydligt vid bankörning med hjälm.

Tidigare versioner av ASC använde separata högtalare, men de senaste versionerna är integrerade i bilens ljudsystem. Eftersom högtalarnas placering varierar mellan olika bilmodeller kräver ASC noggrann anpassning för att ljudet ska bli rätt.

Elbilsbråk i Norge: Experter oense om moms

Incitamenten för att skaffa elbil har varit en succé. Men kostnaderna för staten blir för höga, det är dags att ta tillbaka momsen. Andreas Halse,

Läs också:
Därför anmäls Dumpen för olaga tvång, utpressning och bedrägeri. News 55

ANNONS

Förutspådde Lehman-kraschen – dissar indexfonder. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]