Nu har geofencing, tvångsmässiga hastighetsgränser, testats i Enköping. ”Lyckat”, tycker de ansvariga – men hastigheterna sänktes inte.
Lyckat hastighetsprojekt – men utan sänkt fart
Mest läst i kategorin
”Lyckade resultat i försök med geofencing” skriver VTI efter ett experiment i Enköping.
”Bred acceptans bland förarna, stort engagemang hos allmänheten och i stort sett fungerande teknik”, är det egna betyget på försöket att få bilister att köra långsammare.
Förutom på en punkt, förstås.
Det blev inga sänkta hastigheter.
”Ingen märkbar effekt på trafiken” tvingas VTI erkänna på sin hemsida.
Det handlar om så kallade digitala staket eller, om man vill, geofencing. Under 2024 har ett hundratal fordon av olika slag – i huvudsak stadsbussar samt lätta och tunga lastbilar – testat digital hastighetsbegränsning i centrala Enköping.
Kan inte köra för fort
”Systemet innebär att den maximala hastigheten begränsas med geofencing, ett sorts virtuellt staket runt ett visst område, som låser gaspedalen vid en viss maximal hastighet. Vid nödsituationer kan systemet kopplas ur”, är VTI:s beskrivning av systemet.
Nu har VTI utvärderat försöket.
”Sedan tidigare vet vi att små förändringar i hastighet kan ge stora minskningar av antalet skadade och dödade i trafiken. Vi tror att olika hastighetsbegränsande tekniker kan ha stor potential att minska förlusterna av liv och hälsa”, säger Christian Howard, trafiksäkerhetsforskaren som lett projektet.
Senaste nytt
Tekniken strulade
Enkäten och intervjuerna med förarna visar bred acceptans för syftet med försöket – att begränsa hastigheterna och förbättra trafiksäkerheten.
Problemen?
En del teknik, bland annat – som att systemet ibland visar fel hastighetsbegränsning och att man alltså tvingas hålla rätt hastighet enligt systemet men fel enligt skyltarna, ett nutida högteknologiskt exempel på att om kartan och verkligheten inte stämmer, så gäller kartan.
Dessutom, påpekar förarna, gick det ibland långsamt när hastighetsbegränsningen byttes mot en annan.
Sänkte inte farten
Hur det gick med de sänkta hastigheterna?
Nja. ”Så där”, om vi ska vara snälla.
Det förklarar man med att för få fordon ingick i försöket med tvångsmässiga hastighetsbegränsning. De utgjorde endast 3 procent av den totala trafiken.
Måste strypa hälften av bilarna?
”Där vet vi fortfarande inte vilken penetrationsgrad som behövs av geofencade fordon för att det ska bli en väsentlig effekt. Tidigare studier visar att det kan krävas så mycket som 50 procent”, säger Christian Howard.
”Jag är fortfarande optimist, men vi måste också vara realistiska och inse att den teknik som finns i dag har begränsningar. Det måste vi arbeta vidare med. Men att tekniska system som hjälper förare att hålla hastigheten är en del av framtiden, det tror jag definitivt”, är projektledarens slutliga omdöme.
Fartspärr på alla nya bilar – nytt förslag från Trafikverket. Dagens PS
Fartdåre fast på bild – skyller på familjen. Dagens PS
Massivt stöd för elbilar i ny global enkät. Realtid
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.