Dagens PS

LVMH gasar in mot Formel 1

lvmh
Den franska lyxjätten LVMH är i slutfasen av samtal om att bli en viktig sponsor för Formel 1. (Foto: Beate Oma Dahle / NTB / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 12 sep. 2024Publicerad: 12 sep. 2024

LVMH, världens största lyxkoncern, är nära att säkra en betydande sponsringsaffär med Formel 1 – en av världens mest prestigefyllda sporter.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den potentiella överenskommelsen skulle innebära att flera av LVMH:s ledande varumärken, inklusive klockmärket Tag Heuer och champagnehuset Moët & Chandon, får en framträdande roll på F1-banorna världen över.

Med denna satsning skulle LVMH utnyttja Formel 1:s snabbt växande popularitet för att ytterligare befästa sin globala närvaro inom lyxindustrin och ta upp kampen mot rivaler som Rolex.

Global plattform för lyxvarumärken

Affären, som uppskattas vara värd 1,5 miljarder kronor årligen, skulle ge LVMH en global plattform att marknadsföra sina lyxvarumärken.

Detta inkluderar potentiellt även företagets hotellkedjor, enligt Bloomberg.

Förhandlingarna kommer vid en tidpunkt då Formel 1:s popularitet växer kraftigt, särskilt tack vare den populära Netflix-serien Formula 1: Drive to Survive.

Serien har bidragit till ett ökat intresse för sporten världen över.

ANNONS

Senaste nytt

Konkurrens med Rolex

Om avtalet går igenom skulle det vara ett slag mot Rolex, som har varit officiell tidtagare för Formel 1 sedan 2013.

ANNONS

Medan Rolex endast tillverkar klockor, har LVMH en stor portfölj av lyxvarumärken, vilket ger dem en fördel i förhandlingarna.

LVMH:s strategi att synas på stora sportevenemang är väl beprövad – varumärken som Louis Vuitton och Tiffany & Co. har redan en stark närvaro vid globala idrottsevenemang, som FIFA-VM och NFL.

Tidigare framgångar med sportevenemang

LVMH har framgångsrikt sponsrat stora sportevenemang tidigare, inklusive de Olympiska spelen i Paris sommaren 2024.

Företaget bidrog med 1,5 miljarder kronor i stöd, och dess varumärken syntes över hela tävlingen.

LVMH har även genomfört kända kampanjer med sportstjärnor som Cristiano Ronaldo och Lionel Messi.

Ett avgörande ögonblick

Samtalen om Formel 1-sponsringen är ännu inte avslutade.

Men enligt Robb Report skulle ett avtal kunna tillkännages innan årets slut och innan F1-säsongen är över.

ANNONS

LVMH:s finanschef Jean-Jacques Guiony bekräftade under ett konferenssamtal tidigare i år att förhandlingarna pågick, men inget slutgiltigt beslut hade fattats.

Se även:

Arnault förlorade 20 miljarder dollar rekordsnabbt. Dagens PS

Lyxjätten LVMH underpresterar – aktien sjunker. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS