Lucid-chefen sågar elbilar: “Dagens modeller är undermåliga”. Avgånde vd:n kritiserar branschens felaktiga strategier.
Lucid-vd: "Dagens elbilar är undermåliga"


Mest läst i kategorin
Peter Rawlinson, avgående vd för Lucid, anser att många av dagens elbilsmodeller är byggda på felaktiga strategier, vilket bidragit till den stagnerande försäljningen.
Rawlinson, som nu övergår till en rådgivande roll, har uttryckt stark kritik mot den rådande utvecklingen inom elbilsindustrin.
Felaktig strategi bakom elbilsförsäljningen
I en intervju med Autocar konstaterar Rawlinson att han inte är förvånad över den avmattade elbilsförsäljningen.
“Många av dem är helt enkelt dåliga,” säger han.
Han menar att många bilar har otillräcklig räckvidd och är konstruerade med lågteknologiska komponenter. Lucid, som tillverkar stora och kostsamma elbilar, har lyckats uppnå en imponerande energieffektivitet. Trots att Lucid Air är nästan fem meter lång och väger 2,3 ton, har den en förbrukning på under 1,5 kWh per mil, vilket är jämförbart med Tesla Model 3 och betydligt lägre än konkurrenternas modeller.

Volvo ES90: Billigare i Norge, byggd i Kina, trång för svenskarna
Volvo ES90: Lyxig Kinasatsning med snålt bagage. Låg i baksätet, men snabbladdad. Priset pressar, särskilt i Sverige. Volvo har precis lanserat sin
Senaste nytt
Räckvidd och laddningsinfrastruktur
Rawlinson betonar vikten av räckvidd, särskilt i områden med bristfällig laddningsinfrastruktur.
“Om du har en pålitlig laddningsinfrastruktur behöver du inte lika mycket räckvidd; om du inte har det, behöver du räckvidd,” förklarar han.
Han framhåller att gat-laddning är lika viktig som snabbladdning längs motorvägar, särskilt för de som inte har möjlighet att ladda hemma.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Effektivitet framför batteristorlek
Rawlinson kritiserar många biltillverkare för att de valt fel strategi i sin elbilsutveckling, vilket lett till höga priser. Lucid har istället fokuserat på att maximera energieffektiviteten genom aerodynamik, drivlinje och batteriteknologi.
Han menar att större batterier ökar vikten och försämrar köregenskaperna, samtidigt som de kräver mer råmaterial.
“Om du fokuserar på räckvidd genom batteristorlek, blir det enda sättet att öka räckvidden att installera större batterier, vilket blir mycket dyrare,” säger han.
Rawlinson tror att tillverkarna måste börja prioritera effektivitet framför batteristorlek.
“Det är här problemet ligger. Det är ett felaktigt tankesätt. Vår teknik möjliggör räckvidd utan kostnaden för stora batterier,” förklarar han.
Han är övertygad om att detta kommer att bli tydligare när mer prisvärda elbilar lanseras.

Livsfarliga däcket gör comeback – undvik till varje pris
Årets däcktest från Råd & Rön avslöjar en skrämmande sanning, ett däck är direkt livsfarligt med usla bromsegenskaper. Samtidigt finns det flera
Läs också:
Storhandeln plockar ner skylten: Blir en Willys. News 55
Så maxar du ditt reseavdrag – tusenlappar att spara. E55
Kina sätter ambitiöst tillväxtmål – trots tullarna. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.