Ars Technica tog ut en Lucid Air Pure på test och blev golvade av vilken grym bil detta är. En enklare variant på den vanliga Pure, men oj så kompetent.
Lucid Air Pure imponerar i test
Mest läst i kategorin
Lucid Air Pure imponerar stort på Ars Technica, som nyligen testade denna elbil. Som den mest prisvärda modellen från startup-företaget var förväntningarna inte skyhöga, men bilen överträffade alla förväntningar och visade sig vara exceptionell, trots små problem som att de blev utelåsta en gång.
Lucid Air Pure en renare version
Ars Technica beskriver Pure RWD som en renare version av Lucid Air. Den har en enda motor bak, inget glastak, och inte samma hästkrafter som en Lamborghini. Den erbjuder inte heller den imponerande räckvidden på 824 km som Air Grand Touring har. I stället har den en motor som levererar 430 hk (320 kW). Denna kraft räcker för en 0-60 sprint på 4,5 sekunder, en gång betraktad som supersnabb.
En av de största fördelarna med Pure är dess vikt, noterar Ars Technica. Med sina 2 070 kg är den 192 kg lättare än Air Touring och 364 kg lättare än Air Grand Touring. Denna viktreduktion ger positiva effekter över hela upplevelsen.
Snabbladdande Lucid Air Pure
Laddningen imponerar också, även om den inte når upp till Grand Tourings 350 kW. Pure kan ladda upp till 250 kW och använde Plug and Charge-funktionen utan problem vid tre Electrify America-laddare. En laddning på 321 km tog 17 minuter, vilket är snabbare än många andra modeller.
Ars Technica berömmer även det förbättrade infotainmentsystemet i Lucid Air Pure. Displayen på 34 tum täcker hela cockpiten och har både touch- och fysiska kontroller för viktiga funktioner. Apple CarPlay har lagts till, medan Android Auto fortfarande är på väg.
Bilen är rymlig, både fram och bak, trots sitt låga tak. Den låga luftmotståndskoefficienten på 0,197 bidrar till dess eleganta design. Bakre passagerarna har gott om benplats, men huvud- och axelutrymmet kan vara begränsat på grund av bilens design.
Sammanfattningsvis, enligt Ars Technica, är Lucid Air Pure en effektiv och välbyggd bil som ger bra prestanda till ett konkurrenskraftigt pris. Med ett startpris på 700 000 kronor är den verkligen ett hot mot Tesla och andra konkurrenter.
Varning: Farlig kraftförlust i Lucid Air
Om du kör omkring i en Lucid Air kan du plötsligt tappa all kraft. Det här är så klart identifierat och åtgärdas enkelt genom en mjukvaruuppdatering.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.