Dagens PS

Lucid Air Pure imponerar i test

En riktig testvinnare tydligen. Lucid Air Pure. (Foto: Lucid)
En riktig testvinnare tydligen. Lucid Air Pure. (Foto: Lucid)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 19 juli 2024Publicerad: 19 juli 2024

Ars Technica tog ut en Lucid Air Pure på test och blev golvade av vilken grym bil detta är. En enklare variant på den vanliga Pure, men oj så kompetent.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Lucid Air Pure imponerar stort på Ars Technica, som nyligen testade denna elbil. Som den mest prisvärda modellen från startup-företaget var förväntningarna inte skyhöga, men bilen överträffade alla förväntningar och visade sig vara exceptionell, trots små problem som att de blev utelåsta en gång.

Rymlig och elegant. Och en bra prislapp. (Foto: Lucid)
Rymlig och elegant. Och en bra prislapp. (Foto: Lucid)

Lucid Air Pure en renare version

Ars Technica beskriver Pure RWD som en renare version av Lucid Air. Den har en enda motor bak, inget glastak, och inte samma hästkrafter som en Lamborghini. Den erbjuder inte heller den imponerande räckvidden på 824 km som Air Grand Touring har. I stället har den en motor som levererar 430 hk (320 kW). Denna kraft räcker för en 0-60 sprint på 4,5 sekunder, en gång betraktad som supersnabb.

Bilen är redo för alla dina äventyr. (Foto: Lucid)
Bilen är redo för alla dina äventyr. (Foto: Lucid)

En av de största fördelarna med Pure är dess vikt, noterar Ars Technica. Med sina 2 070 kg är den 192 kg lättare än Air Touring och 364 kg lättare än Air Grand Touring. Denna viktreduktion ger positiva effekter över hela upplevelsen.

ANNONS

Senaste nytt

Snabbladdande Lucid Air Pure

Laddningen imponerar också, även om den inte når upp till Grand Tourings 350 kW. Pure kan ladda upp till 250 kW och använde Plug and Charge-funktionen utan problem vid tre Electrify America-laddare. En laddning på 321 km tog 17 minuter, vilket är snabbare än många andra modeller.

ANNONS
Den enkla men läckra inredningen. (Foto: Lucid)
Den enkla men läckra inredningen. (Foto: Lucid)

Ars Technica berömmer även det förbättrade infotainmentsystemet i Lucid Air Pure. Displayen på 34 tum täcker hela cockpiten och har både touch- och fysiska kontroller för viktiga funktioner. Apple CarPlay har lagts till, medan Android Auto fortfarande är på väg.

Om man glömmer bort vad det var för bil man hade. (Foto: Lucid)
Om man glömmer bort vad det var för bil man hade. (Foto: Lucid)

Bilen är rymlig, både fram och bak, trots sitt låga tak. Den låga luftmotståndskoefficienten på 0,197 bidrar till dess eleganta design. Bakre passagerarna har gott om benplats, men huvud- och axelutrymmet kan vara begränsat på grund av bilens design.

Bra bil för din image. (Foto: Lucid)
Bra bil för din image. (Foto: Lucid)

Sammanfattningsvis, enligt Ars Technica, är Lucid Air Pure en effektiv och välbyggd bil som ger bra prestanda till ett konkurrenskraftigt pris. Med ett startpris på 700 000 kronor är den verkligen ett hot mot Tesla och andra konkurrenter.

Varning: Farlig kraftförlust i Lucid Air

Om du kör omkring i en Lucid Air kan du plötsligt tappa all kraft. Det här är så klart identifierat och åtgärdas enkelt genom en mjukvaruuppdatering.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS