Dagens PS

Lotus satsar på elbilar och Kina: “Vi måste sticka ut”

lotus evija
Senare i år kommer den nya modellen Evija att släppas. (Foto: Lotus Cars)
Hannah Bill
Hannah Bill
Uppdaterad: 30 apr. 2021Publicerad: 30 apr. 2021

Med hjälp av kinesiska Geely presenterar Lotus Cars nya ambitiösa planer – övergång till elbilar och fokus på den kinesiska marknaden. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Lotus Cars, det ikoniska brittiska sportbilsföretaget, köptes 2017 av kinesiska Geely. Geely köpte också Volvo från Ford i slutet av 2010 och lanserade nyligen det kinesisk-svenska Polestar.

Under sina sju årtionden har Lotus hamnat i skuggan bakom Porsche och Ferrari. Men genom den nya satsningen på elbilar har företaget nu chansen att jämna ut spelplanen med de europeiska konkurrenterna och sätta sin prägel på den framtida marknaden.

“Kommer inte slå Porsche genom att vara Porsche”

“Vi såg att våra produkter var daterade, vilket gav oss möjligheten att börja vara modiga”, säger Matt Windle, vd för Lotus Cars. ”Vi kommer inte att slå Porsche genom att vara Porsche eller slå Mercedes genom att vara Mercedes. Vi måste sticka ut.” 

I sommar anländer Emira, företagets sista förbränningsbil, som kommer att bära företaget fram till 2025 då en elektrisk variant kommer ersätta. Senare i år släpps även Evija, en elektrisk sportbil med 2000 hästkrafter som kommer att kunna mäta sig med drivkraften hos Porsche, Ferrari, och McLaren.

lotus evija

En version av modellen Evija som släpps senare i år. (Foto: Lotus Cars)

lotus emira

Tjuvtitt på den nya modellen Emira, som släpps nu i sommar. (Foto: Lotus Cars)

 

Gjort kundundersökningar 

ANNONS

Frågan är hur Lotus ska kunna sticka ut och skilja sig från mängden. Windle svarar att de helt enkelt kommer att använda de gamla Lotus-teknikerna men addera lätthet. “Det är vad Lotus handlar om. Hitta smarta lösningar på problem med en minimal mängd delar.”

Lotus har också arbetat med kundundersökningar för att förstå vad köpare vill ha. “Tidigare har vi berättat för världen att det här är vad de vill ha”, säger han. “Nu tror vi att våra produkter bättre kommer att passa det som folk söker efter.”

Kinesiska marknaden

En central del av de nya planerna är att satsa på den kinesiska marknaden. Planen är att öppna flera showrooms i landet, inspirerade av de amerikanska butikerna. Lotus kommer dessutom att flytta produktionen av sina livsstilsbilar till Kina. 

lotus showroom

Ett av Lotus Cars showrooms. Planen är att öppna flera till i Kina. (Foto: Lotus Cars)

Läs hela artikeln här.

Läs mer: Nu kan du tjuvkika på Volkswagens nya Multivan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]