Dagens PS

Lotus Emeya – märkets första eldrivna GT-bil 

Lotus Emeya
Lotus Emeya är en elektrisk GT-bil. (Foto: Lotus)
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Uppdaterad: 08 sep. 2023Publicerad: 08 sep. 2023

Det klassiska brittiska sportbilsmärket Lotus kör på med full fart mot ett elektrifierat modellutbud. Nästa bil ut i ledet är den fyrdörrars-försedda GT-bilen Emeya. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

 Emeya är märkets tredje eldrivna modell efter hyperbilen Evija och suven Eletre. 

Bilen visades upp för första gången i New York under torsdagen, och ska kombinera märkets sportbilshistoria med en känsla av komfort och lyx. 

Den stora satsningen på eldrift har dragits igång sedan Lotus köptes av den kinesiska bilkoncernen Geely, som även är majoritetsägare i Volvo Cars. 

Lotus Emeya
Interiören är ljus och luftig. (Foto: Lotus) 

En eldriven hyper-GT 

Lotus kallar sin nya bil för sin första eldrivna “hyper-GT”, och “hyper”-komponenten av detta motiverar man med bilens prestanda. 

Den fyrhjulsdrivna toppversionen avverkar 0-100-sprinten på 2,8 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. 

Detta påpekar man gör Emeya till en av de snabbaste eldrivna GT-bilarna i världen. 

På laddningsfronten kan bilen ta emot snabbladdning på upp till 350 kW, vilket innebär att man teoretiskt sett kan ladda in runt 15 mil räckvidd på bara 5 minuter. 

ANNONS

Några exakta siffror för effekt, batteristorlek eller räckvidd har man dock inte delat med sig av. 

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Luftfjädring och aktiv aerodynamik 

Lotus bilar har sedan företaget grundades 1948 varit kända för sin fina väghållning. 

Det ska även gälla nya Emeya, som är utrustad med elektroniskt styrd luftfjädring, som med hjälp av en rad sensorer justeras efter vägytan runt 1000 gånger per sekund. 

Detta ska ge en kombination av bra väghållning och god komfort. 

Den låga tyngdpunkten som kommer av att ha ett tungt batteri i golvet, något som Lotus kallar för Hyperstance, ska också bidra. 

Lotus Emeya
Bilen har en låg tyngdpunkt, vilket Lotus kallar för “hyperstance”. (Foto: Lotus) 

Hållbara material 

För att spä på miljöprägeln påpekar Lotus att många av materialen i Emeya är utvalda med hållbarhet i åtanke. 

ANNONS

Vissa av textilierna invändigt är exempelvis tillverkade av återvunna fibrer från modeindustrin. 

Interiören ger från bilderna ett modernt och luftigt intryck, och som det ser ut finns det plats för fyra personer. 

Förutom att ljudsystemet är från den kända stereotillverkaren KEF har man dock inte avslöjat mycket specifik information om interiören. 

I produktion nästa år 

Mer utförlig information om nya Lotus Emeya kommer att släppas framåt slutet av 2023. 

Produktionen är planerad att dra igång under 2024. 

Läs även:

Lotus Eletre testad: Bilen grundaren alltid drömt om

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

Gustaf Gripenlöf Karlberg
Gustaf Gripenlöf Karlberg

Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]