Det klassiska brittiska sportbilsmärket Lotus kör på med full fart mot ett elektrifierat modellutbud. Nästa bil ut i ledet är den fyrdörrars-försedda GT-bilen Emeya.
Lotus Emeya – märkets första eldrivna GT-bil
Mest läst i kategorin
Emeya är märkets tredje eldrivna modell efter hyperbilen Evija och suven Eletre.
Bilen visades upp för första gången i New York under torsdagen, och ska kombinera märkets sportbilshistoria med en känsla av komfort och lyx.
Den stora satsningen på eldrift har dragits igång sedan Lotus köptes av den kinesiska bilkoncernen Geely, som även är majoritetsägare i Volvo Cars.
En eldriven hyper-GT
Lotus kallar sin nya bil för sin första eldrivna “hyper-GT”, och “hyper”-komponenten av detta motiverar man med bilens prestanda.
Den fyrhjulsdrivna toppversionen avverkar 0-100-sprinten på 2,8 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h.
Detta påpekar man gör Emeya till en av de snabbaste eldrivna GT-bilarna i världen.
På laddningsfronten kan bilen ta emot snabbladdning på upp till 350 kW, vilket innebär att man teoretiskt sett kan ladda in runt 15 mil räckvidd på bara 5 minuter.
Några exakta siffror för effekt, batteristorlek eller räckvidd har man dock inte delat med sig av.
Luftfjädring och aktiv aerodynamik
Lotus bilar har sedan företaget grundades 1948 varit kända för sin fina väghållning.
Det ska även gälla nya Emeya, som är utrustad med elektroniskt styrd luftfjädring, som med hjälp av en rad sensorer justeras efter vägytan runt 1000 gånger per sekund.
Detta ska ge en kombination av bra väghållning och god komfort.
Den låga tyngdpunkten som kommer av att ha ett tungt batteri i golvet, något som Lotus kallar för Hyperstance, ska också bidra.
Hållbara material
För att spä på miljöprägeln påpekar Lotus att många av materialen i Emeya är utvalda med hållbarhet i åtanke.
Vissa av textilierna invändigt är exempelvis tillverkade av återvunna fibrer från modeindustrin.
Interiören ger från bilderna ett modernt och luftigt intryck, och som det ser ut finns det plats för fyra personer.
Förutom att ljudsystemet är från den kända stereotillverkaren KEF har man dock inte avslöjat mycket specifik information om interiören.
I produktion nästa år
Mer utförlig information om nya Lotus Emeya kommer att släppas framåt slutet av 2023.
Produktionen är planerad att dra igång under 2024.
Läs även:
Lotus Eletre testad: Bilen grundaren alltid drömt om
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.