Det brittiska sportbilsmärket Lotus fyller 75 år i år. Sedan dess har de tillverkat förarorienterade åkdon med fokus på låg vikt och enkelhet – den raka motsatsen till nya el-suven Lotus Eletre.
Lotus Eletre testad: Bilen grundaren alltid drömt om
Mest läst i kategorin
Men för att överleva måste man anpassa sig, åtminstone om man ska tro Charles Darwin.
Det gäller även ett märke som Lotus vars totala försäljning tidigare har motsvarat 0,02 procent av Toyotas, världens största fordonstillverkare.
2017 snappades Lotus upp av kinesiska Geely och förra året drog det brittiska märket skynket av sin nya elektriska suv.
Eletre innebär ett jättekliv för den brittiska sportbilstillverkaren och är tänkt att katapultera märket in i en säkrad framtid.
Vi begav oss till elbilarnas Mecka, Oslo, för en provkörning av nya Lotus Eletre.
Mer logiskt än man kan ana
På Lotus-fabriken i Hethel, Storbritannien, hade Colin Chapman, märkets grundare, två parkeringsplatser. En för sin sportbil i form av den senaste Lotusen, och en för sin familjebil som var en Range Rover.
”Min pappa hade varit taggad på idén av att utveckla en suv” berättar Lotus-grundarens son – Clive Chapman.
Att Chapman således vänder sig i graven över en Lotus-suv är därför kanske inte helt verklighetsförankrat, inte minst för att han själv var en suv-man.
Precis som Cayenne har möjliggjort att Porsche tjänar storkovan för att i sin tur kunna tillverka sportbilar, kan man se det som att Eletre gör samma för Lotus och dess framtid.
Det är onekligen så att klivet för Lotus är desto större, men för att säkerställa att Lotus har en framtid krävs det något så radikalt som en eldriven lyxsuv.
Senaste nytt
Ingen traditionell pjäs
När man kastar ett öga på den nya suven från Lotus är det inte det brittiska märket man tänker på först.
Med det sagt rör det sig om en attraktiv pjäs som är tänkt att direktkonkurrera med bilar som Aston Martin DBX, Ferrari Purosangue och Lamborghini Urus.
Designmässigt erbjuder Eletre mjukare linjer och ser mer futuristisk ut. Det är även något som återspeglas i interiören som är bestämt konceptbilsaktig.
På insidan finner man fem skärmar – sju om man väljer till de digitala backspeglarna – i form av en tre centimeter hög instrumentpanel som är minimal, en 29-tums head-up-display, en skärm framför passageraren, samt en i baksätet.
Komfortnivån är hög, även om fjädringen inte alltid uppskattar ojämnheter och fartgupp. I övrigt är bilen oerhört avslappnande att köra, och baksätet är både rymligt och bekvämt.
Kvalitetskänslan imponerar i stora drag men vissa ytor man ofta rör vid känns lite väl billiga. Ett exempel är ”växelpaddlarna”. Paddeln till vänster kontrollerar regenerering medan paddeln till höger ansvarar för de olika körlägena.
Även handskfacket känns riktigt billigt och spakarna för blinkers och vindrutetorkarna verkar ha hämtats från en av koncernens betydligt billigare modeller.
Skärmar och åter skärmar
Det nya infotainmentsystemet kallas för HyperOS och är enligt Lotus en oerhört viktig beståndsdel av bilen.
Systemet är extremt högupplöst och responsivt, men Lotus har tyvärr fallit i touchfällan och nästan alla bilens funktioner styrs av den 15,1-tum stora skärmen, däribland sätesvärmare, ljudvolym, och klimatanläggningen.
Mjukvaran är samma som används i en rad datorspel, däribland Fortnite, Det är inte överdrivet intuitivt och kräver en hel del pillande innan man kommer överens med det.
Navigationssystemet är utvecklat specifikt med hänsyn till att Eletre är en elbil och Lotus tror att många av deras nya kunder kommer att vara första gångens elbilsköpare, något som kräver att ägarupplevelsen är så enkel som möjligt.
Det innebär att systemet innehåller information om laddare och dess tillgänglighet, samt tar hänsyn till rådande förhållanden i realtid.
En Lotus på styltor
På plats i Norge gavs vi möjlighet att köra både lyxmodellen Lotus Eletre S och toppmodellen R.
Instegsmodellen stavas enbart Lotus Eletre och erbjuder egentligen bara mindre lyxbetonad utrustning kontra Eletre S.
Ännu ett steg i lyxbetoningen av Eletre är KEF-ljudsystemet med Dolby Atmos-format bestående av 23 högtalare på 2 160 watt som får vilken audiofil som helst att rodna.
Lotus Eletre S stoltserar med 603 hästkrafter och 710 newtonmeter.
Den ska emellertid kånka runt på 2 490 kilogram, men Lotus har jobbat stenhårt med att få bilen att kännas lättare än vad den är, något de använt bilens låga tyngdpunkt till.
Lotus Eletre föredrar lyx framför sport
Kraftleveransen är oerhört linjär och välkalibrerad vilket gör att bilen alltid upplevs som förutsägbar, och aldrig övergår till att kännas ryckig, såvida man inte stampar på gasen.
Ljudnivån i kupén är låg och man får snabbt uppfattningen om att det går att avverka riktigt många mil i Eletre utan att man blir trött.
Det finns upp till fem körlägen att tillgå – standardläget Tour, Sport, Range, Offroad – och i R-versionen får man även ett banläge, kallat Track.
De olika körlägena justerar parametrar såsom styrning, dämpare, drivlina och gasrespons. Skillnaden mellan de olika lägena är distinkt, något som bådar gott för körupplevelsen.
Rent konceptuellt får man uppfattningen att Eletre är tänkt att kombinera lyx med sportighet, medan tidigare Lotus-bilar egentligen bara fokuserade på upplevelsen bakom ratten ur ett kördynamiskt perspektiv.
Enligt märkets ingenjörer på plats i Norge var den största utmaningen under utvecklingen av Eletre att säkerställa att den är genuint rolig att köra. Eletre är tveklöst betydligt mer skojfrisk än man anar, och utmärker sig i segmentet.
R som i ruskigt snabb
Majoriteten av vår körtid skedde bakom ratten på instegsmodellen Eletre S, men vi gavs även möjlighet att rasta Lotus Eletre R, toppmodellen med hela 905 hästkrafter och 985 newtonmeter.
Den utlovar en 0-till-100-tid på blixtrande 2,95 sekunder, vilket gör den till världens näst snabbaste suv till 100 km/h, efter Model X Plaid. Lotus vill dock vara tydlig med att Eletre bara har två elmotorer medan Model X har tre.
Körningen av Eletre R ägde rum på ett flygfält och vi gavs möjlighet att dels köra på en slalombana som var tänkt att framhäva Eletres mer dynamiska färdigheter.
Regnet till trots kunde man pressa på rejält innan bilen började släppa. När den väl gjorde det tillät Eletres antisladdsystem en hel del lekfullhet i stället för att helt stänga ner verksamheten.
Styrningen kommunicerar väl och man är ständigt medveten om hur mycket man kan pressa bilen innan fysikens lagar blir för mycket att hantera.
Räckvidd och laddning
Lotus Eletre erbjuds i tre varianter – Eletre, Eletre S och Eletre R.
Eletre och Eletre S bjuder på upp till 600 kilometers räckvidd enligt WLTP. I verkligheten kan man räkna med att Eletre S kommer cirka 48 mil på en laddning.
Eletre R kommer 490 kilometer enligt WLTP.
Alla versioner av Eletre har ett 800V-system som innebär att bilen kan laddas upp till 350 kW, vilket gör att 10 till 80 procent tar 20 minuter.
Eletre har samma batteri som i Polestar 3 och Volvo EX90, vilket innebär en kapacitet på 112 kWh.
Något Eletre inte delar med sina Geely-syskon är emellertid plattformen – medan Eletres plattform kallas för EPA, bygger svenskarna på SPA2-plattformen.
Summan av kardemumman
Lotus Eletre är ett monumentalt steg för det brittiska sportbilsmärket. Eletre är den polära motsatsen av allt som Lotus någonsin har tillverkat, men blir inte en dålig bil för det.
Som tidigare nämnt påstås det dessutom att grundaren, Colin Chapman, var intresserad av en framtida Lotus-suv, något som inte kommer direkt från Lotus själva utan från sonen Clive.
Nya Lotus Eletre tar sig an segmentet för lyxbetonade prestandasuvar med bravur. Den får bilar som Aston Martin DBX och Ferrari Purosangue att framstå som väldigt gammeldags, på gott och ont.
Jämför man med billigare konkurrenter som Audi SQ8 e-tron, BMW iX M60, och Nio EL7 utmärker sig Eletre genom att vara trevligare att ratta och mer lyxig.
Lotus har sannerligen påbörjat ett nytt kapitel med lanseringen av Eletre men har definitivt inte sparat på krutet.
Lotus Eletre S (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 603 hästkrafter, 710 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,5 sekunder
Toppfart: 258 km/h
Elektrisk räckvidd: 600 km
Batteristorlek: 112 kWh
Vikt: 2 520 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5103/1636/2135 mm
Pris: från 1 420 990 SEK
Lotus Eletre R (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 905 hästkrafter, 985 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 2,95 sekunder
Toppfart: 265 km/h
Elektrisk räckvidd: 490 km
Batteristorlek: 112 kWh
Vikt: 2 640 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5103/1636/2135 mm
Pris: från 1 750 900 SEK
Högsta Växelns första intryck av Lotus Eletre
Slutbetyg: 4,5/5
“Det är ingen riktig Lotus” lär vara det enda man hör om man rattar en Eletre till vardags. Faktum är att klivet över till en Lotus-suv tydligen inte var så stort som man kan tro.
Med det sagt är Lotus Eletre den raka motsatsen till allt det brittiska sportbilsmärket någonsin har varit, men Lotus-emblemet är tillräckligt exotiskt för att generera en hel del intresse.
Bortser man från frågan om arv är Eletre en fulländad pjäs som imponerar på flera håll, inte minst när det kommer till det kördynamiska.
Läs även: Provkörning av Ferrari Purosangue – galnaste suven pengar kan köpa
Läs även: Provkörning av Aston Martin DBX 707 – superbil på riktigt
Läs även: Lotus satsar på elbilar och Kina – “vi måste sticka ut”
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.