Dagens PS

Lönekostnader och administration – Volkswagens stora problem

Det ekar snart tomt i Tyskland om Volkswagen fortsätter åt det här hållet. (Foto: Michael Probst/TT)
Det ekar snart tomt i Tyskland om Volkswagen fortsätter åt det här hållet. (Foto: Michael Probst/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 okt. 2024Publicerad: 31 okt. 2024

Volkswagens vinst halveras. Finanschefen varnar för tuffa tider. Det kan leda till strejker vilket de är beredda på.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Biljätten tvingas till omfattande åtstramningar för att nå sina ekonomiska mål. Finanschef Arno Antlitz bekräftar de dystra siffrorna och varnar för strejker.

Volkswagens kärnvarumärke har under tredje kvartalet endast uppnått en avkastning på två procent. Detta är långt ifrån målet på 6,5 procent som satts upp för 2026. För att nå dit krävs drastiska åtgärder, menar Antlitz.

Besparingsmål höjs

Ursprungligen siktade Volkswagen på att spara tio miljarder euro. Nu tvingas man revidera den siffran uppåt. Marknaden har försämrats och intäkterna från Kina har minskat.

“Tabellen ljuger inte”, säger Antlitz och pekar på ett negativt kassaflöde på en miljard euro för kärnvarumärket.

ANNONS

Senaste nytt

Skoda som förebild

Trots ett brett produktutbud är det svårt att höja priserna i den hårda konkurrensen. Lösningen är istället att minska kostnaderna och öka produktiviteten, särskilt i de tyska fabrikerna.

Antlitz lyfter fram Skoda som ett föredöme. Den tjeckiska biltillverkaren har lyckats nå en avkastning på över åtta procent under samma period.

Den största utmaningen för Volkswagen är de fasta kostnaderna. Administration, produktivitet i fabrikerna och lönekostnader måste ses över.

ANNONS

Antlitz utesluter inte strejker i samband med de kommande förhandlingarna med fackförbundet IG Metall.

Nya modeller ger hopp

Trots de dystra siffrorna finns det ljusglimtar. Antlitz ser positivt på de nya modeller som lanserats under de senaste månaderna. ID.7, Q6 e-tron, A6 e-tron, Elroq och den elektriska Macan är några exempel. Dessutom har efterfrågan på elbilar ökat markant.

Osäker framtid i Kina

Kina har tidigare varit en viktig marknad för Volkswagen, men nu oroar sig företaget för framtiden där. Vinsten för helåret 2024 väntas landa på 1,6 miljarder euro, en halvering jämfört med 2022. Antlitz vågar inte ge någon prognos för 2025.

Samarbete med Xpeng

För att stärka sin position i Kina har Volkswagen investerat stora summor och inlett ett samarbete med den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng. Målet är att snabba på mjukvaruutvecklingen.

“Vi har en övertygande plan för vår comeback”, säger Antlitz.

Läs även:

ANNONS

Volkswagen-krisen: Vd:n kräver facket på pengar. Dagens PS

Volkswagens chefer: “Ingen plan B”. Dagens PS

Volkswagen i kris: Facket och ledningen i öppen strid. Dagens PS

Big Tech lämnar lyxlivet: “Monster som behövde dödas”. Realtid

Äldre män håller hårt i jultraditionen. News 55

Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el

Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance. När man först går fram till

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]