Test: Fiat 500e Cabriolet
Fiat 500e är den perfekta bilen för innerstadsbor som vill kunna pendla till jobbet utan att behöva tömma plånboken på dinosauriejuice.
Livet med elbil är lättare än du tror
Mest läst i kategorin
Knixet med min och många andras situation är att det inte finns någon uppenbar laddmöjlighet. Det vill säga ingen laddbox hemma, eller garage i föreningen med laddplatser.
Många elbilsaspiranter kan välja bort livet med elbil baserat på avsaknaden av laddmöjlighet i hemmet.
Under tre veckor satte jag infrastrukturen på prov och levde med elbil utan, för många, givna förutsättningar.
Infrastrukturen finns
I Stockholm finns som tur är en armé av laddplatser redo att stå till tjänst. Antalet elbilsägare stiger dock i ett rasande tempo.
Tyvärr är det inte ovanligt att Sverige hinner byta statsminister ett par gånger innan man kan få tag på en månadsdekal i en av Stockholm Stads garage.
Att stå där en kväll och natt med fri laddning kostar 150 kronor och duger för att ladda Fiat 500e till 100 procent. Man behöver givetvis inte ladda varje natt. På det här sättet slipper man även stå i kö för att få månadsdekal.
Ett annat alternativ som finns är att leta upp en gata som har laddstolpar. Där betalar man den vanliga taxan, vilket skulle vara boendeparkering i mitt fall, och ett tillägg för den el man använder alternativt hur länge man laddar.
För de som vill kunna ställa bilen hemma eller nära varje kväll kan man utan problem använda sig av nätverket av snabbladdare.
Både Ionity och Tesla erbjuder abonnemang till vem som helst för 190 kronor och 129 kronor respektive som gör det förmånligt vid regelbunden laddning.
Mer exakt behöver man ladda 38 kWh per månad hos Ionity innan det blir lönsamt och 72 kWh hos Tesla.
Att snabbladda Fiat 500e som klarar av 85 kW tar cirka en halvtimme till 80 procent, vilket passar utmärkt om man kan kombinera det med en måltid eller dylikt.
I mitt fall kunde jag pendla 40 kilometer om dagen i en arbetsvecka innan det var dags att ladda.
Nämnvärt är att temperaturen under testet var i stort sett under nollan hela tiden, något som knappast förlänger elbilars räckvidd.
WLTP-tectcykeln utlovar 320 kilometers räckvidd, vilket i mitt fall blev runt 200 kilometer vid snäll körning.
Senaste nytt
Fiat 500e Cabriolet förgyller färden
Att köra knäpptyst med taket nedfällt på Sveavägen när snöflingorna singlar ned från den nattsvarta himlen är något alldeles speciellt.
Mini Cooper SE Cabriolet påstås vara först ut med att erbjuda en knäpptyst upplevelse utan tak. Det kan du fetglömma för vinden i håret får man även i helt eldrivna Fiat 500e. La Prima kan man lugnt säga att den är.
Det är svårt att sätta fingret på exakt vad som gör varje dag lite bättre när man kör en 500e.
Allt från den ikoniska designen till den pigga drivlinan och gokart-liknande känslan bakom ratten bidrar till en prima körupplevelse.
Interiören är full av otrolig detaljrikedom och teknik. Infotainmentsystemet är responsivt men att använda sig av Apple CarPlay är att föredra över Stellantis-historien.
På kyliga dagar är funktioner såsom stolsvärme ens bästa vän, men varmluft och högtalare i nackstödet blir man utan.
Komforten är god, men ingen lär avverka några långresor dels tack vare en, relativt sett, halvdan räckvidd och ett komiskt litet lastutrymme.
Det går nämligen bara in en laddsladd och ett par matkassar, men baksätet utnyttjas med fördel som en förlängning av utrymmet i aktern.
Vill man åka fyra personer är det fullt möjligt, men längre färder lär leda till ett eller annat besök hos kiropraktorn.
Något som genast uppenbarar sig oavsett om taket är uppe eller nere är den katastrofalt dåliga sikten bakåt.
Efter 50 meter ute på slaskiga vägar är den bakre rutan täckt av smuts och det finns inget sätt att avlägsna den. Med taket nere blockerar suffletten fortfarande sikten bakåt och den förblir förvånansvärt dålig.
Det råder dock ingen tvekan om att Fiat 500e är en vardagskompanjon av rang.
Summan av kardemumman
För den som är osäker på om de kan ha elbil på grund av sin levnadssituation kan jag med glädje rapportera att det är fullt möjligt, även om det kan bli stundvis bökigt.
Antingen hittar man en gatuparkering med laddplats, ett lämpligt garage med laddplats eller så snabbladdar man en halvtimme då och då.
När det kommer till val av bil har jag svårt att inte rekommendera Fiat 500e. En annan kandidat är Honda e som är en favorit på redaktionen.
Det finns billigare elbilar för rationella stadsbor som endast ser sin bil som ett A-till-B-medel, men nu är det en italiensk charmör i modern tappning vi snackar om.
Med den slopade klimatbonusen blir 500e Cabriolet ett relativt kostsamt alternativ, men det är samtidigt svårt att sätta ett pris på ren och skär charm.
Fiat 500e Cabriolet La Prima (2021)
Motor: Elmotor, 118 hästkrafter, 220 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Vikt: ca 1 400 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3630/1900/1530 mm
Pris: 389 900 SEK (testbil cirka 514 900 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Fiat 500e Cabriolet
Slutbetyg: 3,5/5
I det numera stora utbudet av kompakta elbilar utmärker sig Fiat 500e Cabriolet genom sin bottenlösa charm och modernitet. Fiat har verkligen lyckats kombinera modellens rika historia med modern teknologi. Den höga prislappen är dock svår att svälja för många.
Läs Även: Test: Fiat 500e Cabriolet
Se Även: Räckviddsrundan
Läs Även: Världens första elektriska cabriolet är en Mini
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.