Nu ska vi passa oss för bilarna också. Vi delar alarmerande mycket data om oss själva till försäkringsbolag, säljare och hackare som kan spionera på oss.
Lista: Så stänger du av bilens spionfunktioner
Mest läst i kategorin
Moderna bilar och deras tillhörande appar är fulla av säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner. De har digitala kartor, GPS-navigering, fjärrstart och bilsökare som hjälper dig att hitta din bil på en fullsatt parkering.
Många har även mikrofoner för röststyrning. Vissa har kameror som känner igen föraren för att justera säten och speglar. Det är Wall street journal som rapporterar om det här spionerandet.
Men de här funktionerna har också en mörk sida: De kan spåra var du åker, när, hur fort du kör, hur hårt du bromsar, var du parkerar och spenderar tid.
Till och med vilken musik eller poddar du lyssnar på. Sådan information kan vara en guldgruva för marknadsförare och försäkringsbolag, och ett mål för hackare.
Oväntad datainsamling
Integritetsforskare menar att bilköpare kanske inte inser att de godkänner insamling av sådan data när de skriver under köpekontraktet eller använder bilens app.
Mozilla Foundation, en teknikfokuserad ideell organisation, undersökte 25 bilmärkens integritetsrutiner.
Deras slutsats: “Dessa är de värsta vi har granskat,” säger Jen Caltrider, chef för gruppens program Privacy Not Included.
Studien fann att de flesta biltillverkare samlar in personlig information. Ger kunder extremt lite kontroll över den och kan sälja eller dela den med andra.
Integritetsexperter är också oroade över bestämmelser i biltillverkarnas integritetspolicys som tillåter dem att dela förarinformation med brottsbekämpande myndigheter. Under vissa omständigheter även utan en domstolsorder.
Federal granskning
Den 14 maj meddelade Federal Trade Commission att de övervakar biltillverkarnas hantering av bildata.
“Bilar är mycket lika mobiltelefoner när det gäller att avslöja konsumenternas exakta position”, skrev myndigheten i ett blogginlägg.
De tillade att företag “inte har fria händer att tjäna pengar på människors information utöver det som krävs för att tillhandahålla deras efterfrågade produkt eller tjänst.”
Industrins respons
Bilindustrin hävdar att kombinationen av fordonsdataövervakning, GPS och trådlös kommunikation – ett område känt som telematik ger viktiga funktioner, varav vissa är säkerhetsrelaterade.
Vissa system kan upptäcka när du varit med om en olycka och ringa nödtjänster, eller lokalisera en bil om den blir stulen. De kan hjälpa dig att undvika trafikstockningar eller potentiella vägfaror.
Bilar kan också påminna om underhåll, som när det är dags för oljebyte eller nya däck. Och låta biltillverkaren spåra hållbarheten och funktionen hos vissa komponenter för framtida förbättringar.
En branschorganisation utfärdade 2014 frivilliga riktlinjer för insamling och användning av fordonsdata. Gruppen, nu kallad Alliance for Automotive Innovation, säger att deras medlemmar bör ge bilägare och leasetagare valmöjligheter i “insamling, användning och delning” av viss information och att denna information endast ska samlas in “vid behov för legitima affärsändamål.”
Tomma löften?
Vissa integritetsgrupper menar dock att de frivilliga riktlinjerna inte är tillräckligt specifika och inte alltid följs.
“Det verkar som ett tomt löfte,” säger Thorin Klosowski, säkerhets- och integritetsexpert vid ideella Electronic Frontier Foundation.
“Bilföretagen blir teknikföretag. Självreglering har inte visat sig vara en pålitlig metod för företag att operera på.”
Vad som behövs, enligt dessa experter, är en federal lag om integritetsskydd liknande Europeiska unionens allmänna dataskyddsförordning. Bilindustrin stödjer också en federal integritetslag, delvis för att få en nationell standard eftersom flera delstater har antagit egna, olika lagar.
Bilföretagens integritetspolicys
De flesta biltillverkare utfärdar sina egna omfattande integritetspolicys som beskriver hur de samlar in och sprider fordonsdata. Vissa anger att de kan dela eller sälja informationen till tredje parter inklusive marknadsförare om bilägaren godkänner det.
Bland de sex största bilsäljarna i USA, säger Ford Motor att kunder kan stänga av data- och positionsdelning med företaget.
De säger att de “inte säljer någon ansluten fordonsdata till mäklare, punkt.” General Motors säger att de “främjar förtroende genom ansvarsfulla datapraktiker, förbättrade användarkontroller och tydliga fördelar för kunder.”
Toyota säger att de ger kunder “transparens och valmöjligheter” i hur fordonsdata samlas in och används och att de kan “stänga av all datatransmission.”
“Mycket tydliga”
Stellantis, ägare av Chrysler, Dodge och Jeep, säger att all data de samlar in “är i enlighet med tillämpliga delstatslagar om integritet. Följaktligen erbjuder Stellantis kunder en möjlighet att välja bort datainsamling.”
Honda säger att de är “mycket tydliga med vad vi samlar in och hur våra ägare kan välja bort” och “när vi kan dela insamlad data med tredje parter.” Hyundai avböjde att kommentera och hänvisade till Alliance for Automotive Innovation för ett svar.
Vad din bil spårar
Här är några tips från integritetsexperter om hur du tar reda på vilken data en bil samlar in och vad som görs med den:
- Läs integritetsavtalen
Innan du köper en bil, läs integritetsavtalen på biltillverkarens webbplats för att se vilka typer av information de samlar in och med vilka grupper de kan dela den, som marknadsförare, polis och försäkringsbolag.
Kolla också Mozillas information om bilfabrikernas datainsamlingsrutiner. - Kontrollera köpekontraktet
När du avslutar ett bilköp hos återförsäljaren, ta dig tid att läsa det finstilta i köpedokumenten innan du skriver under.
Thorin Klosowski från Electronic Frontier Foundation säger att många köpare kan missa integritetsimplikationerna i dessa formulär i sin brådska att avsluta den ibland stressiga köpprocessen. - Använd Vehicle Privacy Report
För en bil du redan äger eller funderar på att köpa, se över dess datainsamlingsmöjligheter genom att använda Vehicle Privacy Report-sajten, driven av ett företag som heter Privacy4Cars.
Sidan kräver att du anger bilens unika VIN, eller fordonsidentifieringsnummer, en kod som finns på instrumentbrädan nära förarsidan av vindrutan. - Sök efter rättighetsformulär
Sök online efter “consumer privacy rights request form” och biltillverkarens namn.
Detta kan visa hur du begär data som företaget har om dig och hur du kan välja bort insamlingen. - Kontrollera data från LexisNexis och Verisk
Kontrollera om dataleverantörerna LexisNexis och Verisk har fått förarrelaterad information från din bil. - Verisk säger att de stoppade denna praxis tidigare i år men tillåter fortfarande ägare och hyrestagare av General Motors, Honda och Hyundai att begära historiska rapporter.
LexisNexis Risk Solutions säger att konsumenter kan kontrollera om de har förarbeteendedata om dem genom att gå hit.
Så begränsar du datainsamling
Här hittar du andra steg du kan ta för att begränsa en del av den information som bilar samlar in. Men inte alla är helt idiotsäkra, och avvägningen kan innebära att du förlora fordonsfunktioner som många ändå tycker är användbara.
- Fråga återförsäljaren
Fråga om du kan välja bort någon av datainsamlingen av bilen och biltillverkarens app. - Använd inte online-anslutna tjänster
Använd inte fordonets appar och tjänster som är anslutna online. Detta innebär att du inte kommer att ha tillgång till saker som fjärrstart och fjärrlåsning och upplåsning av dörrarna, om inte din bil styr dessa med en kortdistans trådlös länk till nyckeln. - Stäng av “precis plats” på appar
Stäng av funktionen “precis plats” på andra appar på din telefon eller stäng av telefonens platsövervakning helt. Detta kommer dock att eliminera eller begränsa navigationsfunktionerna och andra funktioner i vissa appar. - Synka inte din telefon med bilens underhållningssystem
Synkning kan innebära att dina texter, kalenderposter
Läs även: Nya bilar blottar ditt sex- och privatliv. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.