Dagens PS

Lista: Så bra presterar din bil i besiktningen

Vilka bilar presterar bäst respektive sämst på besiktningen? Det har vi kollat upp. (Foto: Blocket och Bilweb)
Vilka bilar presterar bäst respektive sämst på besiktningen? Det har vi kollat upp. (Foto: Blocket och Bilweb)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Den årliga TÜV-rapporten är här, och den ger oss en inblick i hur olika bilmodeller presterar vid den allmänna besiktningen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Rapporten baseras på miljontals inspektioner och visar vilka modeller som har problem med chassit, bromsarna eller oljeläckage.

Vi har sammanfattat resultaten och listat de tre bästa och sämsta modellerna i sex olika åldersgrupper.

ANNONS

Bäst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

Audi Q2 ligger bra till i besiktningen. (Foto: Audi)
Audi Q2 ligger bra till i besiktningen. (Foto: Audi)
  1. Honda Jazz (sedan 2020), genomsnittlig körsträcka: 28 000 km, felfrekvens: 2,4 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 31 000 km, felfrekvens: 2,5 procent
  3. Audi Q2 (sedan 2016), genomsnittlig körsträcka: 33 000 km, felfrekvens: 2,6 procent

Sämst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

Tesla Model 3 är usel. Det gäller fler årsmodeller. (Foto: Tesla)
Tesla Model 3 är usel. Det gäller fler årsmodeller. (Foto: Tesla)
  1. Skoda Scala (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 43 000 km, felfrekvens: 11,8 procent
  2. Ford Mondeo (2014-2022), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 13,2 procent
  3. Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 14,2 procent

Bäst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar

ANNONS
Porsche 911 ligger bra till i många årsmodeller. (Foto: Porsche)
Porsche 911 ligger bra till i många årsmodeller. (Foto: Porsche)
  1. Porsche 911 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 29 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 49 000 km, felfrekvens: 3,6 procent
  3. VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 4 procent

Sämst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar

BMW 5-serien. (Foto: BMW)
BMW 5-serien. (Foto: BMW)
  1. BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 17,7 procent
  2. VW Sharan (2010-2022), genomsnittlig körsträcka: 83 000 km, felfrekvens: 18,5 procent
  3. Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 74 000 km, felfrekvens: 19,7 procent

Bäst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar

En härlig Volkswagen T-Roc. (Foto: Volkswagen)
En härlig Volkswagen T-Roc. (Foto: Volkswagen)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 40 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
  2. VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 6 procent
  3. Mazda CX-3 (2015-2022), genomsnittlig körsträcka: 69 000 km, felfrekvens: 6,6 procent

Sämst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar

ANNONS
De äldre Dacia Duster var inga höjdare. (Foto: Bilweb)
De äldre Dacia Duster var inga höjdare. (Foto: Bilweb)
  1. BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 111 000 km, felfrekvens: 23,6 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 81 000 km, felfrekvens: 24,3 procent
  3. Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 26,5 procent

Bäst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

Volkswagen Golf Sportsvan, 2016, (Foto: Bilweb)
Volkswagen Golf Sportsvan, 2016, (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 51 000 km, felfrekvens: 4 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 10 procent
  3. Mazda2 (sedan 2014), genomsnittlig körsträcka: 82 000 km, felfrekvens: 10,6 procent

Sämst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

Nej, den här var ingen höjdare. (Foto: Bilweb)
Nej, den här Dacia Sandero var ingen höjdare. (Foto: Bilweb)
  1. Dacia Sandero (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 28,6 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 101 000 km, felfrekvens: 29,7 procent
  3. Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 113 000 km, felfrekvens: 30,9 procent

Bäst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar

ANNONS
Mercedes A-klass 2017. (Foto: Bilweb)
Mercedes A-klass 2017. (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 65 000 km, felfrekvens: 5,6 procent
  2. Mercedes A-klass (2012-2018), genomsnittlig körsträcka: 120 000 km, felfrekvens: 14,7 procent
  3. Mercedes B-klass (2011-2018), genomsnittlig körsträcka: 108 000 km, felfrekvens: 14,8 procent

Sämst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar

Renault Twingo 2009 gör inga bra intryck. (Foto: Blocket)
Renault Twingo 2009 gör inga bra intryck. (Foto: Blocket)
  1. Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 92 000 km, felfrekvens: 33,3 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 122 000 km, felfrekvens: 34,1 procent
  3. Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 132 000 km, felfrekvens: 39,6 procent

Bäst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar

Volkswagen Golf Plus 2013. (Foto: Bilweb)
Volkswagen Golf Plus 2013. (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2004-2012), genomsnittlig körsträcka: 71 000 km, felfrekvens: 7,9 procent
  2. Mitsubishi ASX (2010-2023), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 19,6 procent
  3. VW Golf Plus (2004-2014), genomsnittlig körsträcka: 115 000 km, felfrekvens: 20,6 procent

Sämst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar

ANNONS
Renault Clio 2007 - njae, inte bilen att satsa på. (Foto: Bilweb)
Renault Clio 2007 – njae, inte bilen att satsa på. (Foto: Bilweb)
  1. Renault Clio (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 116 000 km, felfrekvens: 39,8 procent
  2. Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 41 procent
  3. Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 110 000 km, felfrekvens: 41,5 procent

Viktigt att komma i håg är att bilarnas resultat på en besiktning kan variera stort beroende på hur de körts och hur de har blivit servade.

Besiktningskatastrof: Populär bilmodell får underkänt igen

Tyska TÜV har släppt sin årliga rapport över vilka bilar i Tyskland som har flest problem vid besiktning. Tesla imponerar inte alls, kan man säga.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS