Den årliga TÜV-rapporten är här, och den ger oss en inblick i hur olika bilmodeller presterar vid den allmänna besiktningen.
Lista: Så bra presterar din bil i besiktningen


Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Rapporten baseras på miljontals inspektioner och visar vilka modeller som har problem med chassit, bromsarna eller oljeläckage.
Vi har sammanfattat resultaten och listat de tre bästa och sämsta modellerna i sex olika åldersgrupper.
Bäst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

- Honda Jazz (sedan 2020), genomsnittlig körsträcka: 28 000 km, felfrekvens: 2,4 procent
- VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 31 000 km, felfrekvens: 2,5 procent
- Audi Q2 (sedan 2016), genomsnittlig körsträcka: 33 000 km, felfrekvens: 2,6 procent
Sämst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

- Skoda Scala (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 43 000 km, felfrekvens: 11,8 procent
- Ford Mondeo (2014-2022), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 13,2 procent
- Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 14,2 procent
Bäst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar
ANNONS

- Porsche 911 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 29 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
- VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 49 000 km, felfrekvens: 3,6 procent
- VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 4 procent
Sämst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar

- BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 17,7 procent
- VW Sharan (2010-2022), genomsnittlig körsträcka: 83 000 km, felfrekvens: 18,5 procent
- Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 74 000 km, felfrekvens: 19,7 procent
Bäst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar

- Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 40 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
- VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 6 procent
- Mazda CX-3 (2015-2022), genomsnittlig körsträcka: 69 000 km, felfrekvens: 6,6 procent
Sämst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar
ANNONS

- BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 111 000 km, felfrekvens: 23,6 procent
- Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 81 000 km, felfrekvens: 24,3 procent
- Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 26,5 procent
Bäst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

- Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 51 000 km, felfrekvens: 4 procent
- VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 10 procent
- Mazda2 (sedan 2014), genomsnittlig körsträcka: 82 000 km, felfrekvens: 10,6 procent
Sämst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

- Dacia Sandero (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 28,6 procent
- Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 101 000 km, felfrekvens: 29,7 procent
- Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 113 000 km, felfrekvens: 30,9 procent
Bäst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar
ANNONS

- Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 65 000 km, felfrekvens: 5,6 procent
- Mercedes A-klass (2012-2018), genomsnittlig körsträcka: 120 000 km, felfrekvens: 14,7 procent
- Mercedes B-klass (2011-2018), genomsnittlig körsträcka: 108 000 km, felfrekvens: 14,8 procent
Sämst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar

- Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 92 000 km, felfrekvens: 33,3 procent
- Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 122 000 km, felfrekvens: 34,1 procent
- Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 132 000 km, felfrekvens: 39,6 procent
Bäst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar

- Porsche 911 (2004-2012), genomsnittlig körsträcka: 71 000 km, felfrekvens: 7,9 procent
- Mitsubishi ASX (2010-2023), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 19,6 procent
- VW Golf Plus (2004-2014), genomsnittlig körsträcka: 115 000 km, felfrekvens: 20,6 procent
Sämst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar
ANNONS

- Renault Clio (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 116 000 km, felfrekvens: 39,8 procent
- Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 41 procent
- Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 110 000 km, felfrekvens: 41,5 procent
Viktigt att komma i håg är att bilarnas resultat på en besiktning kan variera stort beroende på hur de körts och hur de har blivit servade.

Besiktningskatastrof: Populär bilmodell får underkänt igen
Tyska TÜV har släppt sin årliga rapport över vilka bilar i Tyskland som har flest problem vid besiktning. Tesla imponerar inte alls, kan man säga.
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:

Åsa Wallenrud
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS