Dagens PS

Lista: Så bra presterar din bil i besiktningen

Vilka bilar presterar bäst respektive sämst på besiktningen? Det har vi kollat upp. (Foto: Blocket och Bilweb)
Vilka bilar presterar bäst respektive sämst på besiktningen? Det har vi kollat upp. (Foto: Blocket och Bilweb)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2024Publicerad: 26 nov. 2024

Den årliga TÜV-rapporten är här, och den ger oss en inblick i hur olika bilmodeller presterar vid den allmänna besiktningen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Rapporten baseras på miljontals inspektioner och visar vilka modeller som har problem med chassit, bromsarna eller oljeläckage.

Vi har sammanfattat resultaten och listat de tre bästa och sämsta modellerna i sex olika åldersgrupper.

Bäst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

Audi Q2 ligger bra till i besiktningen. (Foto: Audi)
Audi Q2 ligger bra till i besiktningen. (Foto: Audi)
  1. Honda Jazz (sedan 2020), genomsnittlig körsträcka: 28 000 km, felfrekvens: 2,4 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 31 000 km, felfrekvens: 2,5 procent
  3. Audi Q2 (sedan 2016), genomsnittlig körsträcka: 33 000 km, felfrekvens: 2,6 procent

Sämst i klassen: 2 och 3 år gamla bilar

Tesla Model 3 är usel. Det gäller fler årsmodeller. (Foto: Tesla)
Tesla Model 3 är usel. Det gäller fler årsmodeller. (Foto: Tesla)
  1. Skoda Scala (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 43 000 km, felfrekvens: 11,8 procent
  2. Ford Mondeo (2014-2022), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 13,2 procent
  3. Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 14,2 procent

Bäst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar

ANNONS
Porsche 911 ligger bra till i många årsmodeller. (Foto: Porsche)
Porsche 911 ligger bra till i många årsmodeller. (Foto: Porsche)
  1. Porsche 911 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 29 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 49 000 km, felfrekvens: 3,6 procent
  3. VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 53 000 km, felfrekvens: 4 procent

Sämst i klassen: 4 och 5 år gamla bilar

BMW 5-serien. (Foto: BMW)
BMW 5-serien. (Foto: BMW)
  1. BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 17,7 procent
  2. VW Sharan (2010-2022), genomsnittlig körsträcka: 83 000 km, felfrekvens: 18,5 procent
  3. Tesla Model 3 (sedan 2019), genomsnittlig körsträcka: 74 000 km, felfrekvens: 19,7 procent

Bäst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar

En härlig Volkswagen T-Roc. (Foto: Volkswagen)
En härlig Volkswagen T-Roc. (Foto: Volkswagen)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 40 000 km, felfrekvens: 3,1 procent
  2. VW T-Roc (sedan 2017), genomsnittlig körsträcka: 72 000 km, felfrekvens: 6 procent
  3. Mazda CX-3 (2015-2022), genomsnittlig körsträcka: 69 000 km, felfrekvens: 6,6 procent

Sämst i klassen: 6 och 7 år gamla bilar

ANNONS
De äldre Dacia Duster var inga höjdare. (Foto: Bilweb)
De äldre Dacia Duster var inga höjdare. (Foto: Bilweb)
  1. BMW 5-serie/6-serie (2017-2023), genomsnittlig körsträcka: 111 000 km, felfrekvens: 23,6 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 81 000 km, felfrekvens: 24,3 procent
  3. Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 26,5 procent

Bäst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

Volkswagen Golf Sportsvan, 2016, (Foto: Bilweb)
Volkswagen Golf Sportsvan, 2016, (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 51 000 km, felfrekvens: 4 procent
  2. VW Golf Sportsvan (2014-2020), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 10 procent
  3. Mazda2 (sedan 2014), genomsnittlig körsträcka: 82 000 km, felfrekvens: 10,6 procent

Sämst i klassen: 8 och 9 år gamla bilar

Nej, den här var ingen höjdare. (Foto: Bilweb)
Nej, den här Dacia Sandero var ingen höjdare. (Foto: Bilweb)
  1. Dacia Sandero (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 89 000 km, felfrekvens: 28,6 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 101 000 km, felfrekvens: 29,7 procent
  3. Dacia Dokker (2012-2021), genomsnittlig körsträcka: 113 000 km, felfrekvens: 30,9 procent

Bäst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar

ANNONS
Mercedes A-klass 2017. (Foto: Bilweb)
Mercedes A-klass 2017. (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2011-2019), genomsnittlig körsträcka: 65 000 km, felfrekvens: 5,6 procent
  2. Mercedes A-klass (2012-2018), genomsnittlig körsträcka: 120 000 km, felfrekvens: 14,7 procent
  3. Mercedes B-klass (2011-2018), genomsnittlig körsträcka: 108 000 km, felfrekvens: 14,8 procent

Sämst i klassen: 10 och 11 år gamla bilar

Renault Twingo 2009 gör inga bra intryck. (Foto: Blocket)
Renault Twingo 2009 gör inga bra intryck. (Foto: Blocket)
  1. Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 92 000 km, felfrekvens: 33,3 procent
  2. Dacia Duster (2010-2018), genomsnittlig körsträcka: 122 000 km, felfrekvens: 34,1 procent
  3. Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 132 000 km, felfrekvens: 39,6 procent

Bäst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar

Volkswagen Golf Plus 2013. (Foto: Bilweb)
Volkswagen Golf Plus 2013. (Foto: Bilweb)
  1. Porsche 911 (2004-2012), genomsnittlig körsträcka: 71 000 km, felfrekvens: 7,9 procent
  2. Mitsubishi ASX (2010-2023), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 19,6 procent
  3. VW Golf Plus (2004-2014), genomsnittlig körsträcka: 115 000 km, felfrekvens: 20,6 procent

Sämst i klassen: 12 och 13 år gamla bilar

ANNONS
Renault Clio 2007 - njae, inte bilen att satsa på. (Foto: Bilweb)
Renault Clio 2007 – njae, inte bilen att satsa på. (Foto: Bilweb)
  1. Renault Clio (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 116 000 km, felfrekvens: 39,8 procent
  2. Dacia Logan (2005-2013), genomsnittlig körsträcka: 146 000 km, felfrekvens: 41 procent
  3. Renault Twingo (2007-2014), genomsnittlig körsträcka: 110 000 km, felfrekvens: 41,5 procent

Viktigt att komma i håg är att bilarnas resultat på en besiktning kan variera stort beroende på hur de körts och hur de har blivit servade.

Besiktningskatastrof: Populär bilmodell får underkänt igen

Tyska TÜV har släppt sin årliga rapport över vilka bilar i Tyskland som har flest problem vid besiktning. Tesla imponerar inte alls, kan man säga.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]