Jakten på alternativa drivmedel körs med gasen i botten och nu har den första bilen som drivs med hjälp av solen börjat tillverkas – Lightyear 0.
En elbil du inte behöver ladda för 3,5 miljoner kronor


Mest läst i kategorin
Det är det holländska märket Lightyear som ligger bakom skapelsen – en elektrisk bil som tydligen kan köras i flera månader utan att behöva laddas ur ett vägguttag.
I stället är det solen som sköter laddningen, så att du slipper.

Bilen tillverkas i Finland, på Vamlet-fabriken. (Foto: Lightyear)
Fem kvadratmeter
Totalt har Lightyear 0 fem kvadratmeter solpaneler, vilket räcker till 12 kilometer extra räckvidd per timme om solen skiner.
Bilen produceras i Finland medan de första leveranserna till kund sker under nästa år.
Batteriet kan laddas samtidigt som man kör, något som innebär att om man är bosatt i Khartoum, Sudan så kan man pendla till jobbet utan att någonsin behöva ladda.
Med det sagt fungerar solceller även när det är molnigt och inte minst i södra Europa skulle Lightyear 0 trivas som fisken i vattnet.

Under optimala förhållanden genererar solcellerna på taket cirka 1 100 mils räckvidd per år. (Foto: Lightyear)
Senaste nytt
Räckvidd och laddning
Lightyear 0 har ett 60 kilowattimmar stort batteri – vilket är snäppet större än en Nissan Leaf – men det stoppar den inte från att ha en räckvidd som heter duga: upp till 625 kilometer enligt WLTP.
Den kan ta emot upp till 75 kilowatt i snabbladdning.
Bilen väger väldigt lite – blott 1 575 kilogram och är väldigt aerodynamisk med en luftmotståndskoefficient på 0,19.
Utseendemässigt för den tankarna till Volkswagen XL1.

Bilen kostar från 3,5 miljoner kronor med moms inräknat. (Foto: Lightyear)
Lightyear 0 fokuserar på effektivitet
Fyra elmotorer ger ungefär 177 hästkrafter. 0 till 100 avverkas på 10 sekunder medan toppfarten är 160 kilometer i timmen.
Lightyear 0 är strax över fem meter lång och har plats för upp till fem vuxna.
Priset i Sverige blir ungefär 3,5 miljoner svenska kronor och bilen är begränsad till 946 enheter.

Även interiören följer ett väldigt avskalat recept, precis som exteriören. (Foto: Lightyear)

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.