Elektrisk revolution i premiumsegmentet? Lexus ES kommer i ny upplaga – för första gången med spännande eldrift som tillval.
Lexus ES tvingar BMW till reträtt – med banbrytande eldrift


Mest läst i kategorin
Lexus presenterar stolt den åttonde generationen av sin etablerade sedanmodell ES. En betydande nyhet är att ES nu för första gången erbjuds med en helt elektrisk drivlina, vilket markerar ett viktigt skifte för modellen. Avslöjandet skedde under den prestigefyllda bilsalongen i Shanghai, en marknad där ES redan är en omtyckt import.

Förväntningarna är höga inför lanseringen som är planerad till våren 2026.

Fokus på komfort och modern design
I och med introduktionen av nya ES tar Lexus ett tydligt steg mot en mer elektrifierad framtid. Modellen blir nu märkets enda sedanalternativ efter att den större LS nyligen har avvecklats. Lexus understryker att den nya generationen har utvecklats med fokus på att leverera en ännu högre nivå av åkkomfort och en tystare kupémiljö. Designen har också genomgått en modernisering för att ytterligare förbättra passagerarnas upplevelse.

Senaste nytt
En interiör i digitaliseringens tecken
Interiören i nya ES präglas av en avskalad designfilosofi. Antalet fysiska knappar har minskats avsevärt, och istället domineras instrumentpanelen av en stor 12,3-tums pekskärm. Denna förändring i design signalerar en anpassning till de digitala preferenser som är starka på bland annat den kinesiska marknaden.

Vi i Sverige vill dock ha massor av knappar och vred och färre skärmar, men man kan ju inte alltid få allt.

Förbättrad plattform och större dimensioner med eldrift
Nya ES bygger vidare på den beprövade GA-K-plattformen, som även utgör grunden för suven NX. Ingenjörerna hos Lexus har dock arbetat med att öka chassits styvhet för att optimera både köregenskaper och den upplevda responsen från bilen.

Dessutom har ES vuxit i storlek, med en 165 mm längre kaross som nu mäter 5,14 meter. Detta ökade format ska bidra till en rymligare interiör, vilket bland annat märks i det ökade benutrymmet i baksätet och den högre takhöjden som underlättar in- och utsteg.

Hybrid och ren eldrift i utbudet av Lexus ES
För traditionalisterna erbjuds fortfarande ES 300h med ett välkänt ”självladdande” hybridssystem. Kunderna kan välja mellan två effektversioner, 200 hk eller 245 hk, med möjlighet till antingen framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift.

Den mest spännande nyheten är dock tillskottet av två helt eldrivna varianter. Basmodellen ES 350e drivs av en elmotor på 165 kW (224 hk) som driver framhjulen. Toppmodellen ES 500e är utrustad med fyrhjulsdrift genom Lexus DIRECT4-systemet och har en total effekt på 252 kW (343 hk).
Än så länge har Lexus inte delat med sig av detaljer kring batteristorlek och den förväntade räckvidden, men det är rimligt att anta att de elektriska versionerna kommer att positioneras konkurrenskraftigt på marknaden.

Kompaktare drivlina och avancerad fjädring
Lexus betonar att den elektriska drivlinan i nya ES har en mer kompakt design jämfört med tidigare elbilar från märket. Genom att integrera kraftkontrollenheten och växellådan i en så kallad e-axel har man kunnat optimera utrymmet.
Batteriet är strategiskt placerat lågt i chassit för att sänka tyngdpunkten och därmed förbättra köregenskaperna. Fjädringssystemet består av MacPherson-ben fram och en ny multilänkkonstruktion bak, som för första gången används i ES i syfte att förbättra väghållningen.

Digital förarmiljö och nya innovationer i Lexus ES
I kupén möts föraren av en modern och digitaliserad miljö. En 12,3-tums förardisplay kombineras med en 14-tums multimediaskärm. Navigationssystemet är utrustat med smarta funktioner som ruttplanering med inräknade laddstopp och förvärmning av batteriet.
Lexus introducerar även två nya tekniska innovationer i ES. ”Responsive Hidden Switches” är diskret integrerade fysiska knappar som kombinerar funktionalitet med en ren design. ”Sensory Concierge” är ett system som skapar en personlig upplevelse i kupén genom att synkronisera belysning, klimatanläggning och doft efter förarens önskemål.

Utvecklad i samarbete för en ny era
Utvecklingsarbetet bakom nya ES har skett i nära samarbete mellan olika expertteam inom Lexus. Chefsingenjör Kohei Chiashi framhåller att målet har varit att skapa en modern sedan som kombinerar komfort och rymlighet med avancerad elektrifieringsteknik.

Med den kommande lanseringen av nya ES, inklusive de spännande helelektriska alternativen, tar Lexus ett viktigt steg för att möta den ökande efterfrågan på elektrifierade premiumbilar. Det blir intressant att följa hur denna nya generation kommer att tas emot på den konkurrensutsatta marknaden.

Trumps tullar tvingar Audi till panikåtgärd
Tullkrig tvingar Audi till USA-vändning? Volkswagen-bossen avslöjar samtal om fabrik. Kan stoppa importstoppet. Donald Trumps omstridda tullar skakar om
Läs också:
Snögaranti: Så får du pengarna tillbaka för skidresan. News 55
Är din bil en pengatjuv? Följ dessa tips för att spara på slantarna. E55
Från science fiction till verklighet – avgörande året för robotaxin. Realtid

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.