Dagens PS

Leveranskris: Programvarufel lamslår elbilsindustrin

Det går trögt nu. Många biltillverkare har hamnat i trubbel. (Foto: Getty Images)
Det går trögt nu. Många biltillverkare har hamnat i trubbel. (Foto: Getty Images)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 aug. 2024Publicerad: 01 aug. 2024

Stellantis satsar hårt på Citroen e-C3 för att slå kinesiska elbilstillverkare och överträffa Renaults nya elbil R5. Men nu möter de stora förseningar på grund av programvaruproblem. Det ställer verkligen till det för deras planer att fräscha upp modellutbudet och vända den dalande vinsten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Citroen e-C3, som kostar 260 000 kronor, är rejält försenad. Programvarutesterna för massproduktion går trögt. Leveranserna skulle ha börjat under andra kvartalet, men nu meddelar en talesperson att köparna får sina bilar först efter “sommaruppehållet.” Orderboken ligger redan på 30,000 enheter enligt Automotive news.

Samtidigt har Peugeots nya e-3008 suv också stött på problem med komponenter i drivlinan.

Massivt tryck på vd Carlos Tavares

Trycket på vd Carlos Tavares ökar ständigt. Den stackarn har det inte lätt nu. Åldrande modeller och höga priser får köpare att söka sig till andra märken. Stellantis är nu den näst sämst presterande biltillverkaren på börsen i år. Problemen förvärrades när företaget nyligen rapporterade att nettovinsten för första halvåret nästan halverats.

Det är mjukvaruproblem som ställer till det för biltillverkarna. (Foto: Getty Images)
Det är mjukvaruproblem som ställer till det för biltillverkarna. (Foto: Getty Images)
ANNONS

Senaste nytt

Intensiv kamp mot kinesiska konkurrenter

Stellantis marknadsför den Slovakien-tillverkade e-C3 som sitt kraftfulla svar på den hårda konkurrensen från kinesiska elbilstillverkare. Citroens chefer hoppades få ut bilen före Renaults nya elbil R5, som kostar 250 000 kronor. Men nu tävlar de två bilarna om köparna vid samma tidpunkt, vilket ökar insatserna för Stellantis i deras lansering av 20 nya modeller i år.

Programvaruproblem överallt

Stellantis är inte ensamma om att drabbas av programvaruproblem. Volkswagens bekymmer försenade den elektriska Porsche Macan med två år. Tekniska problem irriterade VW ID3-förare. Volvo Cars tvingades skjuta upp produktionen av EX90. General Motors stoppade försäljningen av Chevrolet Blazer efter att infotainmentskärmarna slocknat.

ANNONS

Elektriska Porsche Macan är försenad

Volkswagen har länge tampats med mjukvaruproblematik, en av anledningarna till att koncernens förra VD tvingades avgå. Nu har det lett till att kommande

Därför försenas Volvo EX90 – igen

Volvos nya flaggskepp, elektriska suv:en EX90 har försenats till nästa år. Anledningen har visat sig vara problem med mjukvaran. Nya EX90 är Volvos helt

För Stellantis har förseningarna förvärrat kvalitetsproblemen ännu mer. I Europa granskas företaget för tusentals återkallelser på grund av felaktiga airbags. I USA undersöks företaget för motorstopp och återkallar cirka 1,2 miljoner fordon för att fixa ett radioprogramvarufel.

Dödliga airbags: BMW återkallar fler modeller

En ny återkallelse på 1 145 fordon läggs till den redan nästan 400 000 starka listan över modeller som kan ha liknande Takata airbag-problem. Den tidigare

Har du beställt en elbil lär du få vänta... (Foto: Getty Images)
Har du beställt en elbil lär du få vänta… (Foto: Getty Images)

Interna förändringar och framtidsplaner

Mitt i allt detta har två toppchefer nyligen lämnat företaget. Förre Nvidia-chefen Berta Rodriguez-Hervas och programvaruchefen Mamatha Chamarthi är de senaste i raden av chefer som lämnat i USA. Samtidigt planerar Stellantis fler nedskärningar bland ingenjörer. Företaget kan skära ner mer än 1,200 ingenjörstjänster i USA, Europa och Kina före årets slut, enligt ett internt dokument.

Stellantis har redan skurit ner cirka 400 ingenjörstjänster i USA i år. Den 30 juli meddelade Stellantis att de kommer erbjuda frivilliga avgångar till anställda i olika affärsområden. Om målen inte nås, väntar uppsägningar, rapporterade CNBC.

Stellantis planerar för möjliga uppsägningar

Stellantis tar ett stort steg i sin strävan att minska kostnaderna och öka effektiviteten. De erbjuder nu frivilliga avgångspaket till sina amerikanska

ANNONS

Åtgärder i USA

Tavares, vars vd-kontrakt går ut 2026, sa nyligen att han kommer att spendera tid i USA i sommar för att genomföra “korrigerande åtgärder.” Förutom personalneddragningar inkluderar detta att minska produktionen, sänka priserna och återuppliva två Dodge muskelbilar – Charger och Challenger – för att minska marknadsandelstapp och lager i gruppens mest lönsamma marknad.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS