Toyota Land Cruiser har länge ansetts vara en av världens mest kapabla massproducerade terrängbilar. Nu kommer konkurrenten från syskonmärket i ny tappning – Lexus GX.
Lera möter läder: Helt nya Lexus GX
Mest läst i kategorin
Biltillverkaren Lexus är Toyotas lite lyxigare syskonmärke från Japan.
Chefsingenjören för modellen, Koji Tsukusaki, kommenterar GX och menar att ”förtjusningen med att äga den här bilen är att den alltid garanterar hög prestanda utan att den behöver köras hårt i terrängen”.
Nya GX ska med andra ord vara robust och kapabel nog att ta sig fram överallt, samtidigt som insidan är designad för att vara en oas av lyx.
Nya GX tappar två cylindrar
Den tidigare 4,6-liters V8:n är ersatt av en V6 som är både starkare och effektivare än tidigare.
Den nya motorn är en turboladdad 3,5-liters V6 med 354 hästkrafter (tidigare 296 hk) och 650 newtonmeter (tidigare 438 Nm).
Borta är även den sexstegade automatiska växellådan som har blivit ersatt av en tiostegad dubbelkopplingslåda.
Kraften skickas till alla fyra hjul och den klassiska kaross-på-chassi-konstruktionen gör att dragvikten landar på hela 3,5 ton.
Kantigare GX för svår terräng
Lexus GX marknadsförs som en premiumbil för terrängen och det märks tydligt på den nya designen.
Formgivningen är klart kantigare än tidigare och interiören är modernare och mer stilren.
Nya GX är längre, bredare och har en längre hjulbas än generationen den ersätter, men den har krympt på höjden.
Fronten är försedd med en stor, typisk Lexus-grill och bakdelen pryds nu av en LED-list som sträcker sig mellan baklyktorna.
Den längre hjulbasen och den kantigare karossformen ska göra GX lättare att navigera i trång terräng.
Fokus på Östeuropa
Lexus GX kommer att introduceras på ”utvalda marknader i Östeuropa”.
Exakt vilka länder den kommer att säljas i framgår inte, men GX nuvarande generation har varit en populär modell i Ryssland.
GX lanseras i början av 2024. Några priser har ännu inte offentliggjorts.
Läs även: Toyota chefsforskare: “Jorden klarar inte av elbilar”
Läs även: Lexus udda fågel såld för 17 miljoner kronor
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.