Ett högt pokerspel och onödigt gatuvåld skapade tillsammans en av bilvärldens mest fascinerade historier. Den om Bugattin i sjön.
Legenden om Bugattin i sjön
Mest läst i kategorin
Paris 1934. Männen sitter runt bordet. Stämningen är spänd allt eftersom korten på herrarnas pokerhänder spelas ut.
Det handlar om prestige mellan män som är vana att hantera höga adrenalin-nivåer.
Vid bordets ena ända sitter René Dreyfus, en av tidens stora tävlingsnamn inom bilracing. Vid andra ändan Adalbert Bodé, en Schweizisk playboy och en man som är van att spela högt.
Glasen töms och spänningen blir tätare. Till slut är det bara Bodé och Dreyfus kvar i spelet. Sista rundan. Dreyfus synar med nycklarna till hans Bugatti Type 22 Brescia Roadster som insats.
Han förlorar. Och bilen får en ny ägare.
Det blir uppbrott. Bodé tar nycklarna, går ut och sätter sig för första gången bakom ratten på sin nyvunna racer. En första resa som också ska bli den sista.
Mot hemlandet
Kosan styrs nu hem mot Schweiz via Italien. När han slutligen ska korsa gränsen över till sitt hemland blir det stopp.
Bilen har franska papper och Bodé är Schweizare. Ska han fortsätta måste bilen tullas in i landet. Men Bodé är med Bugatti men utan medel på fickan.
Ordväxling uppstår och hårda ord byts. Men myndigheterna är orubbliga. Betala eller så konfiskeras bilen.
Senaste nytt
Får fortsätta till fots
Det blir det senare som händer. Bodé får kliva ur och fortsätta resan hem med andra färdmedel. Bilen konfiskeras av staten och där skiljs vägarna åt för bil och Bodé.
En 10 år gammal Bugatti hade inte något högt värde på marknaden. Men ändå var det något hos tulltjänstemännen som gjorde att de inte bara skickade bilen på skrot.
Alternativ diskuterades och frågan är om det ändå inte fanns en viss form av nervositet hos de nitiska gränsväktarna. För lösningen för bilen blev minst sagt annorlunda.
Vad som gjordes var att bilen sänktes i den närbelägna Lago di Maggiore. En av de otroligt vackra och djupa bergssjöarna på gränsen mellan Italien och Schweiz.
Bilen sänktes
Men osäkerheten om de hade handlat korrekt, gjorde att bilen hängdes i kedjor några meter under vattenytan. För om det skulle bli liv kring händelsen, skulle bilen kunna lyftas upp igen.
Något liv blev det inte och där blev bilen hängande.
Åren gick och händelsen med bilen glömdes nästan bort. Men det fanns de som fortfarande mindes.
På 1960-talet hade pratet i trakten blivit en sägen och allt fler började bli nyfikna på om det verkligen stämde – att det verkligen låg en gammal Bugatti från det glada 1920-talet på sjöns botten?
Det var också på 1960-talet som dyktekniken hade blivit så pass utvecklad att det började bli möjligt att dyka djupare än bara ett 10-tal meter.
Den lokala dykarklubben bestämde sig för att försöka hitta bilen – om den ens fanns.
Personer med minnen från tiden intervjuades och snart fanns det uppgifter nog att kunna utgå ifrån. En plats hade ringats in där bilen skulle hänga i sina kedjor – knappt 12 meter under ytan.
Men tiden hade gjort sitt. På platsen fanns det ingen Bugatti på 12 meters djup. Kedjorna som bilen hade hängt i, hade rostat av. Och under dykarna stupade sjön ned till en platå på 45 meters djup.
Kunde Bugattin finnas där? Och om så – skulle det finnas något kvar av den?
Dykinsatsen blev nu av en annan karaktär än först planerat. Men under sommaren 1967 var några av klubbens dykare nere på platån. Och där låg den…
Återfunnen
För första gången sedan 1934 var det nu någon som såg Bugattin och kunde bekräfta att snacket på byn hade ett innehåll. Här låg resterna av en unik 1920-talsbil och sov.
Med tiden kom kunskapen om Bilen i sjön att spridas i klassiska bilkretsar i världen. Och det var många samlare och entusiaster som närde drömmar om att bärga bilen från sitt vattenomflutna mausoleum.
Men bilen blev liggande tills en helt annan händelse inträffade drygt 40 år senare.
Damiano Tamagni var en av dykarklubbens stora entusiaster och en omtyckt och uppskattad ung man i stan.
På väg hem en kväll, blev han påhoppad av ett gäng som rånade honom och misshandlade honom till döds.
En tragedi för familjen, för samhället och för dykarklubben som mist en av sina duktigaste instruktörer.
Nu väcktes åter kunskapen om Bugattin. Klubben beslutade sig för att försöka bärga bilen och sedan sälja den på auktion. För medlen som bilen inbringade, skulle klubben sätta upp en fond för att aktivt arbeta mot gatuvåld och ungdomsvåld.
Åter i ljuset
Den 12 juli 2009 kunde så slutligen Adalbert Bodés Bugatti återse sol-ljus. Hängande i kedjor upp till en stor mobilkran lyftes bilen varsamt upp på stranden till den samlade folkmassans jubel.
Bilen var helt förtrollande i sitt skick. Halvvägs uppäten av rost, men den delen som legat i dyn, hade klarat sig förhållandevis väl.
Auktionshuset Bonhams tog sig an den unika bilen. För att hjälpa dykarklubbens varmhjärtade syfte med bärgningen, blev nu bilen en marknadsföringsboom över hela världen.
När så auktionen skulle hållas på Retromobile i Paris 2010, hade dykarklubben hoppats att den skulle inbringa någonstans runt en halv miljon kronor till fonden.
Högt slutpris
Det skulle bli mycket mer än så.
Efter att många varit inblandade i budgivningen, slutade det hela med ett budkrig mellan två samlare där Art Deco-bilsamlaren Peter Mullin från Kalifornien, la det slutgiltiga budet på runt 3,5 miljoner kronor.
Sedan dess har Bugattin i sjön stått på Mullin Automotive Museum i Oxnard i Kalifornien där den fått ett eget svagt belyst rum.
Peter Mullin själv var mycket rörd av hela bilens historia och har bevarat minnet av bilen på ett varsamt och försiktigt sätt.
Han själv uttryckte sin fascination för bilen i en intervju:
“Ettore Bugatti startade skapandet av denna unika vackra pjäs, och moder natur själv, fulländande skapelsen”.
I september 2023 dog Peter Mullin och hans unika museum stängdes strax efter nyår 2024. Några av hans bilar ska nu i april säljas, men vad som ska hända med Bugattin från sjön är ännu inte bestämt.
Läs gärna mer om Peter Mullins museum här och de fantastiska bilar som nu ska säljas efter Peters död.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.