Skatteverket har infört nya regler för momsavdrag på leasingbilar, vilket kan kosta svenska bolag upp till fem miljarder kronor.
Skattechock: Nu blir tjänstebilen en mardröm
Mest läst i kategorin
Tidigare kunde företag dra av 50 procent av momsen, men nu gäller avdraget endast bilar med köpoption.
Om bolaget förbinder sig att köpa loss bilen efter leasingperioden ses detta som ett avbetalningsköp. Detta innebär att momsen inte längre kan dras av.
En halv miljon tjänstebilar och hantverkarbilar påverkas. Många företag kan tvingas betala retroaktiv moms.
Småföretag drabbas hårdast
”Mindre bolag kommer att drabbas stenhårt”, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson till Realtid.
Småföretag har ofta tajtare budgetar och svårare att göra sina röster hörda gentemot Skatteverket.
”Jag är väldigt oroad, för finansiell leasing är den största finansieringsformen för både småbolag och större företag”, säger Svensson.
Han tror att de nya reglerna kommer att leda till en inbromsning i bilförsäljningen till företag.
Senaste nytt
Skatteverket borde ha informerat tydligare
Skatteverkets beslut togs redan 2019 efter att EU-domstolen gjort en liknande bedömning. Ändå har många bolag missat att de nya reglerna börjat gälla.
”Skatteverket borde ha kommit med en tydligare förvarning”, säger Svensson.
Han tror att vi kommer att se en ökning av överklaganden till förvaltningsdomstolar.
Leasingbolagen kommer att behöva hitta nya produkter som ersätter de gamla leasingavtalen.
Revisorer jublar
Gladast är revisorerna. De kommer att kunna sälja in tjänster som ekonomisk rådgivning och revisionsarbete.
”Det här blir definitivt en tidig julklapp för dem”, säger Svensson.
Operationell leasing – framtidens melodi?
Hittills har finansiell leasing varit vanligast för företag. Det innebär att företaget betalar av ner till ett restvärde. Hälften av momsen har hittills fått dras av. Det andra alternativet är operationell leasing – en form av hyra där bilen ska återlämnas efter leasingperioden.
”I praktiken innebär detta att operationell leasing är det enda alternativet”, säger Ronny Svensson.
Läs också:
Grönt stål, rött resultat: Thyssenkrupps miljardkris fortsätter. Realtid
Fattig-Sverige: Halv miljon svenskar lever i social utsatthet. News 55
Vad kostar din elbil att försäkra?
Att köpa elbil är en investering, då gäller det att ha koll på alla extra kostnader också, som till exempel försäkringen. Men vad kostar det då? Att köpa
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.