Vad döljer sig egentligen bakom de låga leasing-kostnaderna? Privatleasing har blivit en allt vanligare lösning för bilköpare, men det finns risker som kan göra drömmen till en dyr affär.
Leasing-fällan: “Kan kräva 10 000-tals kronor i ersättning”
Mest läst i kategorin
Räntorna och inflationen har satt hårda tumskruvar på svenska hushållens plånböcker. Detta har i sin tur lett till att de privatleasade personbilarna minskade med 7 procent under 2023.
Men nu verkar vindarna vända.
Privatleasing är tillbaka i ropet efter att räntorna pressat priserna nedåt. Idag går det återigen att hitta leasingerbjudanden på bilar för under 2 000 kronor i månaden – något som varit nästintill omöjligt de senaste åren, rapporterar Privata Affärer.
Men enligt bil- och sparekonomiska experter gäller det att ha koll på avtalen. Visst kan leasing vara både bekvämt och smidigt, men så finns det också gott om fallgropar som lurar runt hörnet.
Riskerna med leasing
Det är en härlig känsla, att köra iväg med en ny bil som inte krävt kontantinsats. Ja, tills man läser det finstilta, alltså.
Idag finns det bland annat leasingerbjudanden som kräver en rejäl första insats, vilket i praktiken tar bort fördelen med leasing som kontantlös lösning.
Ett exempel är en Volkswagen Golf, som kan leasas för 1 895 kronor per månad – men bara om du betalar 30 000 kronor i förhöjd hyra.
Läs också: Skattechock: Tjänstebilen blir en mardröm. Dagens PS
Tre dyra överraskningar
När Expressen snackar med Carl-Erik Stjernvall från Riksförbundet M Sverige och och Sharon Lavie från Lendo, blir listan på fallgropar plötsligt lång. Bland annat kan du behöva:
- Betala övermil: De flesta leasingavtal har begränsade körsträckor. Att köra längre än den avtalade sträckan kan bli riktigt dyrt. Om du däremot kör mindre än avtalat får du inget tillbaka – en kalkyl som i första hand gynnar leasingföretaget.
- Extrautrustning: Vinterdäck, metalliclack, dragkrok eller motorvärmare ingår sällan i leasingavtalet. Dessa tillval läggs till på månadskostnaden och kan göra att priset ökar rejält. Tänk på att även försäkring och skatt ofta tillkommer, vilket kan spräcka budgeten.
- Slitage: När bilen lämnas tillbaka vid leasingperiodens slut bedömer återförsäljaren vad som räknas som ”onormalt slitage”. Allt från repor till slitna däck kan leda till oväntade extraavgifter.
“På privatleasingmarknaden finns sällan tydliga regler om vad som är normalt slitage. Det betyder att när du ska lämna tillbaka bilen kan handlaren peka på diverse skador och kräva 10 000-tals kronor i ersättning”, säger Ronny Svensson från Ynnor AB till Privata Affärer.
Så undviker du fällorna
- Räkna på helheten: Kolla vad leasingavtalet verkligen kostar. Krävs det en förhöjd första hyra och vad innebär det? Jämför detta med alternativet att finansiera bilen på ett annat sätt, exempelvis genom avbetalning eller lån.
- Var vaksam med begagnad leasing: Även om månadskostnaden kan verka låg, innebär begagnad leasing ofta högre risk. Du får ta ansvar för service och reparationer och det finns en risk för dyra konflikter kring slitage när bilen lämnas tillbaka.
- Undvik udda märken och äldre årsmodeller: Bilar från mindre kända märken eller äldre årsmodeller kan locka med lägre priser, men de riskerar också att tappa i värde snabbare och bli svåra att sälja vidare.
- Fundera på om leasing är rätt val för dig: Om du ändå betalar en större kontantinsats i form av förhöjd första hyra, kan det vara värt att överväga att köpa bilen istället. Då slipper du betala extra för exempelvis övermil eller slitage.
Källa: Privata Affärer
Läs också: Hedin Bil i avtalsbråk om privatleasing. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.