Dagens PS

Leapmotor har sålt över 400 000 elbilar i Kina – nu siktar de på Europa

Leapmotor är på väg. Ännu ett Kinesiskt bilmärke som tar sig in på den Europeiska marknaden, via Stellantis. (Foto: Stellantis)
Leapmotor är på väg. Ännu ett Kinesiskt bilmärke som tar sig in på den Europeiska marknaden, via Stellantis. (Foto: Stellantis)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 aug. 2024Publicerad: 02 aug. 2024

Nu dundrar det in ett nytt Kinesiskt bilmärke i Europa och det är Leapmotor. Genom Stellantis kan de snabbt nå konsumenterna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Leapmotor International, ett bolag där Stellantis har majoritet med 51/49, har nu skickat den första omgången Leapmotor-elbilar – C10-suv:ar och T03-bilar – från Shanghai, Kina, till europeiska hamnar enligt ett pressmeddelande.

Det markerar en betydande milstolpe i samarbetet. Det visar hur de tillsammans snabbt vill leverera hållbar mobilitet och innovation till den europeiska elbilsmarknaden.

Leapmotor är Kinas fjärde största

Leapmotor’s C10 och T03 är sprängfyllda med banbrytande elteknologi. De levererar grym prestanda, effektivitet och räckvidd. I juni 2024 är Leapmotor den fjärde största kinesiska nyenergibil-startupen i Kina när det gäller försäljning.

ANNONS

Senaste nytt

Engagemang för hållbar mobilitet

“Att skicka Leapmotor C10 och T03 till Europa denna månad är en viktig händelse i samarbetet mellan Stellantis och Leapmotor,” säger Stellantis vd Carlos Tavares.

Här är deras modell C10 som är på väg till Europa. (Foto: Stellantis)
Här är deras modell C10 som är på väg till Europa. (Foto: Stellantis)

“Detta visar vårt engagemang för att erbjuda innovativa, prisvärda och hållbara mobilitetslösningar till våra kunder. Med Stellantis starka affärstillgångar i Europa och våra team som garanterar produktinnovation och kvalitet, tror jag starkt på att Leapmotor’s elbilar kommer att bli populära bland europeiska kunder. Vi är exalterade över de möjligheter detta partnerskap för med sig och ser fram emot en framgångsrik resa tillsammans.”

Framgångar på den kinesiska marknaden

ANNONS

“Från och med första halvan av juli har Leapmotor sålt över 400 000 elbilar i Kina sedan företagets första försäljning,” säger Leapmotor’s grundare, ordförande och vd Zhu Jiangming.

“Kina är den största och mest konkurrenskraftiga elbilsmarknaden i världen och våra produkter har bevisat sitt värde genom att hyllas av de lokala kunderna. C10 och T03-modellerna är från början designade för att möta de höga kraven från globala kunder. Vi är säkra på att samarbetet mellan Stellantis och Leapmotor kommer att driva betydande tillväxt för båda företagen.”

Leap tar sig in med hjälp av Stellantis

Med hjälp av Stellantis distributionskanaler planerar Leapmotor International att öka antalet försäljningsställen för Leapmotor-bilar i Europa. Målet är 500 ställen år 2026, från 200 i slutet av 2024. Väldigt mycket för att säkerställa en hög servicenivå för kunderna. När C10 och T03-bilarna nu är på gång med sin resa till Europa, förblir Stellantis och Leapmotor en stor makt inom bilindustrin.

Långsiktigt samarbete för elektrisk mobilitet

Denna månads sändning är bara början på ett långsiktigt samarbete. Målet är att omvandla landskapet för elektrisk mobilitet i Europa och mer. Minst en ny modell planeras att lanseras varje år under de kommande tre åren. Starkt av dem, med tanke på att elbilarna inte längre säljer så bra.

Kina krossar Japan i fordonsexport

Kina går om Japan i fordonsexport under första halvåret 2024. De överträffade sin asiatiska granne som världens största fordonsexportör 2023. Det visar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]