Le Mans 24-timmars är en av världens mest kända biltävlingar, och hade hundraårsjubileum i år. Vi besökte racet med däcktillverkaren Michelin.
Le Mans med Michelin - långlopp ur en däcktillverkares perspektiv
Mest läst i kategorin
24-timmarsloppet på Circuit de la Sarthe i den lantliga franska staden Le Mans är troligtvis världens mest berömda och anrika långloppstävling, och firade i år sitt hundraårsjubileum.
Loppet lockar flera hundra tusen åskådare per år, och är en övning i uthållighet, strategi och ingenjörskonst.
Nivån i startfältet är nu så hög att intervallet mellan bilarna i täten brukar ligga på högst några minuter efter 24 timmar.
Däck spelar en avgörande roll
Att besöka Le Mans med en däcktillverkare som Michelin ger en särskild inblick i vad som krävs för ett lyckat lopp, då just däcken spelar en central roll för detta.
Michelin har länge satsat hårt på Le Mans, då loppet tack vare de hårda krav som det ställer på däckprestanda och livslängd är en utmärkt testbädd för ny teknologi.
Som Högsta Växeln rapporterat tidigare är detta också poängen med att hålla på med racing över huvud taget för Michelin, och anledningen till varför man inte är intresserad av att leverera däck till Formel 1.
Le Mans-satsningarna har också gett utdelning, då en bil skodd med Michelin-däck har kammat hem vinsten de senaste 25 åren.
Bästa däcken på Le Mans
Nuförtiden är det dock i stort sett garanterat att totalvinnaren rullar på Michelindäck, då däcktillverkaren har fått ensamrätt på att leverera däcken till toppklassen Hypercar.
Goodyear, som är loppets andra däckleverantör, har i stället ensamrätt på den näst snabbaste klassen LMP2.
Garage 56-stallet, som är reserverat för experimentella fordon och i år representerades av Nascar-teamet Hendrick Motorsports, körde också på Goodyear-däck.
I den tredje klassen GTE har teamen möjlighet att välja antingen Michelin- eller Goodyear- däck, men samtliga stall valde talande nog Michelin.
Bantat däckutbud
Den största nyheten på däckfronten inför årets upplaga av Le Mans var att teamen hade färre olika däcktyper till sitt förfogande än tidigare år.
Mer specifikt har man gått ner från tre olika regndäck till ett, vilket är gynnsamt miljömässigt tack vare ett minskat svinn, men också begränsar teamens möjlighet att optimera för olika väderförhållanden.
Man har dock fortfarande tre slicks – alltså omönstrade däck – med olika hårdhet att välja mellan vid torrt väglag.
Den hårdhet av däck man väljer att köra på beror på hur varmt det är ute, då ett däck som överhettas lätt havererar i förtid medan ett däck som är för kallt blir hårt och greppar dåligt.
Således passar exempelvis ett mjukt däck bra mitt i natten, medan ett hårt kommer bäst till sin rätt när solen steker asfalten som mest på eftermiddagen.
Med hållbarheten i fokus för Michelin
Fokus för Michelins teknikutveckling inför 2023 års upplaga av Le Mans handlar till stor del om hållbarhet.
Man har exempelvis ökat inblandningen av biologiskt material i däcken, som nu ligger på 30 procent i torrvädersdäcken och 40 procent i regndäcken.
Man har också jobbat hårt för att skapa däck med en gummiblandning som slits långsammare utan att offra prestanda, vilket minskar antalet tidsödande depåstopp.
Det ger också utdelning på den allmänna vägen eftersom de inte måste ersättas med nya lika ofta, och släpper ifrån sig färre hälsofarliga partiklar.
Dessutom var däcken som användes i Hypercar-klassen utvecklade helt i simulator, vilket dels spar utvecklingstid, men också materiella resurser och därmed utsläpp.
Olika strategier vid starten
Inför starten av årets Le Mans 24-timmars var just vilka däck som teamen skulle välja att starta på ett av de stora spänningsmomenten.
Vädret var nämligen varmt och banan snustorr, men väderleksrapporten varnade för åskskurar i anslutning till startskottet.
Detta ställde till det strategimässigt för teamen, och det blev särskilt tydligt när vi fick möjlighet att promenera runt på startfältet precis innan starten.
Vissa bilar var utrustade med regndäck för att gardera sig mot skyfall, medan andra hade chansat på att regnet skulle utebli och monterat slicks.
När starten gick var banan fortfarande torr och himlen blå. De regndäcks-försedda bilarna började följaktligen snart att dyka in i depån för byte till slicks.
Regn på halva banan
Cirka två timmar in i racet gjorde regnet emellertid entré med besked, vilket resulterade i att ett flertal slicksförsedda bilar dundrade av banan.
Då den över 1,3 mil långa Circuit de la Sarthe sträcker sig över en så pass stor areal regnade det dock endast i dess ena ände, medan det fortfarande rådde strålande solsken i den andra.
Detta placerade teamen och förarna i ett dilemma, då slicks är i stort sett obrukbara på blöt asfalt, medan regndäcken slits väldigt snabbt vid hård körning på torrt, varmt underlag.
Hade man fortfarande haft så kallade intermediate-däck, alltså ett mellanting mellan slicks och regndäck, till sitt förfogande hade denna väderlek inte varit ett lika stort problem.
Särskild Le Mans atmosfär
När mörkret väl lagt sig över banan hade asfalten emellertid börjat torka, och bilarna raceade in i natten med ökad takt.
Vi följde merparten av tävlingen från Michelins hospitality-tält, som monterats upp precis vid den berömda Virage Ford-chikanen.
Detta var en utmärkt plats att ta in Le Mans 24-timmars rika atmosfär ifrån.
Det var häftigt att i småtimmarnas mörker se tävlingsbilarna under hård inbromsning med med glödande bromsskivor och stora lågor ur avgasrören vid nedväxlingarna, för att sedan accelerera bort mot startrakan.
Det låg också något lätt magiskt över att vakna upp i de tidiga morgontimmarna, när festandet kring banan har lagt sig till ro, för att se bilarna fortsätta köra varv efter varv i det stilla gryningsljuset.
Spännande upplopp och ett sagolikt slut
Det var också under morgonen som man började märka att de många varven och långa timmarna började tära på de tävlande. Vid lunchtid, några timmar innan målgång, hade närmare 20 bilar brutit.
Skådespelaren Michael Fassbender planterade sin Porsche i en däckbarriär, och den omtalade Nascar-bilen tillbringade en dryg timme i depån för ett växellådsbyte.
Till slut hade det gått ett helt dygn, och 2023 års upplaga av Le Mans 24-timmars avslutades med pompa och ståt.
Det hela fick emellertid ett riktigt sagoboksslut, då Ferrari, som inte har tävlat i Le Mans toppklass på 50 år, knep förstaplatsen för första gången sedan 1965.
Michelin kunde å sin sida också glädja sig åt ännu en totalseger, och laddar nu tveklöst på med nya innovationer att testa under 2024 års upplaga av Le Mans 24-timmars.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och motor? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst
Läs även: Därför ratar Michelin Formel 1
Läs även: GM vill att du kör amerikanskt: Le Mans först ut
Läs även: Efter 58 års väntan: Ferrari vinner Le Mans 24h – igen
Läs även: Goodyears luftskepp testat: Le Mans 24h från ovan
Läs även: Nya Le Mans-däcken från Michelin: Helt utvecklade i simulator
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.