Dagens PS

Larmet: Svenska vägnätet under all kritik

Vägar
Det svenska vägnätet är hårt slitet. Och efter den växlande vintern så är nyskicket på vägarna sämre än någonsin. (Foto: Wikicommons/Kamil Czaiński)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 05 feb. 2024Publicerad: 05 feb. 2024

Efter det växlande vintervädret har stora skador uppkommit på det redan hårt slitna svenska vägnätet. Nu larmar branschen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Med en vinter med temperaturer och nederbörd som minst sagt varit omväxlande, har det svenska vägnätet drabbats hårt.

“Det här lite speciella vädret har blivit en smärtsam påminnelse om skicket på våra vägar… Det här visar med all önskvärd tydlighet att det måste avsättas mer pengar till underhåll”, säger Anders Josephsson, näringspolitisk expert på Transportföretagen till Tidningen Näringslivet.

Anders Josephsson på Transportföretagen larmar nu om det usla skicket på de svenska vägarna. (Foto: Transportföretagen)

Bara under december till januari har Trafikverket fått in 390 ärenden rörande skadade vägar, vilket är 131 fler ärenden än samma period föregående år.

“Hittills har det varit roligare att klippa band för nya vägar och järnvägar. Att vårda det vi redan har är dessutom samhällsekonomiskt lönsamt. Ändå har politiken, oavsett partifärg, försummat underhållet år efter år”, säger Anders Josephsson.

Fler oroliga röster

Redan i januari 2022 kommenterade Trafikverkets avgående generaldirektör Lena Erixon att hon såg det som “bekymmersamt” att det satsades så mycket mer på järnvägsnätet än på vägarna när underhållsbehoven var så stora.

Även branschorganisationen Sveriges åkeriföretag ser problemet med det slitna svenska vägnätet och ser nu att det verkligen är nödvändigt att skjuta till ordentligt med ökade anslag till ett ökat vägunderhåll.

“Vi ser att det behövs ökade anslag i hela landet. Hittills har det knappt funnits pengar ens till det mest akuta så det behövs verkligen mer resurser”, säger Charlotta Nilsson, pressansvarig på Sveriges åkeriföretag.

ANNONS
Även Charlotta Nilsson på Sveriges åkeriföretag ser det skriande behovet av mer underhåll av vägnätet. (Foto: Sveriges Åkeriföretag)

Enligt Trafikverkets beräkningar kommer underhållsskulden på vägnätet att år 2026 uppgå till 29 miljarder kronor.

Något som Nils Paul, expert på infrastruktur på Svenskt Näringsliv, nu gärna ser att politikerna tar på allvar.

ANNONS

Senaste nytt

Sämre transporter

“Vi vet att brister i infrastrukturen påverkar näringslivet genom att transporterna blir mindre tillförlitliga. Att bedriva förebyggande underhåll är helt avgörande för robustheten i vägarna eftersom en sliten anläggning är mer känslig för sprickor och potthål, säger han.

Läs mer:

Om situationen på de svenska vägarna här

Nytt miljöstöd för tunga lastbilar

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]